Bovete - "farligt"?
Jag har alltid blandat i bovete (helt) i mina möss matblandning, efter ett recept här på mus iFokus. Nu sa en kompis till mig att det står på hennes paket att man ska skjölja det innan tillagning då det annars kan irritera ögonhinnorna, att det alltså finns något ämne på bovetet som kan orsaka irritation. Nu ger man ju det dessutom som det är… (ingen tillagning)
Mina möss verkar inte må dåligt av att de fått osköljt bovete och har aldrig haft några problem som stämmer överens med "irriterande ögon" eller liknande.
Ger ni era möss helt bovete? Vet ni om det ligger något i det här att det kan ha en irriterande effekt om man inte sköljer det? Eller är det totalt ofarligt för möss?
Jag har alltid krossat bovete/beveteflingor i och de verkar inte må dåligt av det. Irritation i ögonen har jag bara haft några få dagar på två av mina möss och det berodde garanterat inte på bovete utan att de grävt i spån.
Fagopyrin hette det och det är tydligen ett färgämne. Det verkar dock inte så farligt. På paketet stod det att det kan irritera ögats slemhinnor. Och på wikipedia står det att det ämnet finns i bovetets skal och att det kan orsaka allergiska reaktioner, men det kanske inte gäller möss, eller? Om ingen har märkt att det har orsakat någon irritation så kan det ju inte vara någon fara.
Är det kanske bättre att köpa krossat bovete eller bovete i flingor istället för helt?
Jag har då inte märkt nått och mina möss och råttor har fått helt bovete sedan 3 år tillbaka…
Jag har heller inte märkt något och har haft bovete i min blandning till mina möss och råttor i flera år.
ok, då var det ju inget farligt alls då :)
Nä, det tror jag inte. Jag ger dock inte mina några större mängder bovete.
nä det är ju bara litelite som man har i blandningen :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har oxå bovete till mina.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För att vara på den säkra sidan kan man ju välja bovete utan skal. Men jag har aldrig hört om problemet tidigare.
Mvh Ellenfyrkant
Jag har också bovete till mina småttingar och de verkar må prima av det, hittills i alla fall.