Tillåtet namn?
Hej!
Jag har blivit fullkomligt såld på möss, och har planer på att i framtiden bli uppfödare. Har fått en kull redan, och det är nu min fråga kommer.
Kan jag använda mitt blivande uppfödarenamn på dessa ungarna?
Som tex om mitt uppfödarprefix kommer att vara Fruktmus, kan jag redan nu döpa ungarna till Fruktmusen Todd ? Eller är detta inte tillåtet?
Kan tillägga att jag inte ännu registrerat varken mig själv eller mina möss i SVEmus då jag inte har tillgång till att betala över internet, men det är på g!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Prefix kan man inte ha innan man är registrerad uppfödare i bSvemus. Först ska man vara medlem ett år, och under tiden se till att man lär sig massor, sen kan man betala avgiften, lämna in ansökan och göra provet, nblir man godkänd, är man regad uppfödare, och får ha prefix.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så jag får inte döpa mössen till det namnet jag vill ha sen?
Nej. Man får inte ens döpa dem i sitt prefix om de föds ungar medan du gör provet. Provet ska vara rättat och godkänt innan namnet tas i bruk.
Men diskussionen är mycket intressant för jag vet många som använder sig av icke godkända prefix, nämner ingen här, och reggar kullar ostört i detta namn. Vi skulle faktiskt behöva fundera på hur vi ska göra/bemöta prefix som inte är godkända i svemus. Importerade djur tex. vars prefix kan vara påhittade eller godkända i andra länder. Eller uppfödare som är godkända uppfödare inom andra arter (kanin, hamster, marsvin, katt osv) och i slentrian använder sitt prefix på alla avkommor, även inom möss. Eller de som bara tar sig ett namn och reggar under det, hux flux.
Det är ju ingen idé med regler om de sedan inte behöver följas…vad säger vi i SVEMUS om hanteringen av prefix? Vi vet reglerna med vad blir följderna vid falska/icke godkända namn?
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Ah, detta visste inte jag! Trodde att det var som med kaniner, då får man ju döpa sina kaniner till exempelvis "Algotgårdens Hubert" utan att vara en registrerad kaningård, vill man ha riktiga stamtavlor så måste man dock ha ett uppfödarnummer (men det är inget prov för det, bara att betala in 100kr) och vara medlem i SKAF.
Jag tycker inte att man ska sattsa på uppfödning bara om man lyckades skaffa en kull.
Själv hade jag många möss, och man måste stöda burar varje/varannan dag.
Jag har fått många kullar av misstag, och det var jätte svårt att sälja/ge bort dom sedan. Därför att, man måste hitta ett bra hem för mössen, man kan inte ge bort dom till vem som helts, som typ en person som skulle hålla sin mus i en plastburk.
Så tänk efter innan du blir en uppödare.
Jag är inte med i svemus och är inte reggad uppfödare men har ändå ett uppfödar namn "Håstenslöv".
Det finns ingen som kan hindra mig från att döpa en mus till "Håstenslövs Elodie" eller "Håstenslövs Ragnar".
Döpa en mus kan du alltid, till precis vad du vill, hur det är med att regga dom i det namnet är en annan femma.
Hälsningar Malin
#5 Jag är en person som ALDRIG någonsin gör någonting utan att ta reda på fakta och höra med många olika personer om hur saker och ting funkar. Detta gäller med allt, från piercingar/tatueringar till djur. Självklart hade jag aldrig ens funderat på att starta uppfödning om jag inte vet att det kräver mycket arbete och tid. Att bli uppfödare funderade jag på redan när jag skaffade min första mus, alltså innan jag ens fick min första kull.
Jag är fruktansvärt noga med vem jag säljer ungarna till, ställer MÅNGA frågor och säljer absolut inte till någon jag inte är nöjd med. Behåller hellre ungarna än att riskera att de inte får något bra hem.
#6. Precis så jag menade. Jag hade inte tänkt registrera denna kullen (jag har ju inte ens registrerat mamman eller mig själv som medlem, plus att hon var dräktig redan när jag köpte henne). Men hur funkar det sen när jag faktiskt vill registrera dem, då får jag väl inte döpa dem till det namnet innan jag blivit godkänd? :/
Jag vet flera som inte är enligt svemus godkända uppfödare som reggar mössen i sina uppfödarnamn.
Jag vet inte riktigt hur svemus ska kunna kontrolera detta?
Om jag vill regga en mus som "Virvelvindens lilla hjärte gryn" får jag väl det?
Om sen "Virvelvinden" är ett uppödarnamn eller inte, kollar svemus upp detta eller ej? Det kan bara svemus svara på.
Men som sagt, det finns redan folk som reggar sina möss under ej svemus godkända uppödarnamn.
Hälsningar Malin
En mus kan väl heta Virvelvindens lille hjärtegryn, men man kan sedan inte registrera flera som också heter Virvelvindens såtillvida man inte har det som sitt godkända uppfödarprefix i SVEMUS.
Undantag är utländksa möss, de får reggas med sina utländska prefix, så länge uppfödaren av dem har ett godkänt sådant i sin musklubb. Precis som även SVEMUS reggade möss med uppfödarprefix får behålla sina fullständiga namn när de exporteras till musägare i andra länder som är med i musklubbar.

Är det inte okej är det klart att det ska gälla alla. Hårdare kontroller ?
Mvh Ellenfyrkant
Nu har jag nog det klart för mig :) Då väntar jag självfallet att döpa mina till det tilltänkta prefixnamnet, tills det är godkänt :)
#9 Då får nog svemus börja kontrolera bättre :P
Hälsningar Malin
#11 Vad bra. Det är alltid skoj med seriösa uppfödare som vill vara reggade i SVEMUS.
#12 Jadu, det kanske är så att registratorn vill vara snäll eller helt enkelt inte sett. Tycker inte det är någon fara, men blir lite irriterad av din illmariga attityd. Vad är så hemskt med en förening för möss?
#13 Du drar nog fram något mellan raderna som inte finns?
Hälsningar Malin
#14 Ok, bra. Fick en olustig känsla, du brukar hävda lite här och där att du minsann inte är med i SVEMUS och att det går lika bra att inte vara medlem. Jag kan ha lite svårt för det.
#15 Nej det är jag visserligen inte. Jag anser att om man inte vill vara det ska man inte känna sig tvingad att vara det heller bara för att bli acceperad i musvärlden.
Vill man vara med i svemus så är det en jätte bra förening för dom som gillar möss, har aldrig sagt annat.
Själv valde jag fram tills nyligen en annan klubb(Det finns ju fler, inga nämnda som reklam).
Just nu är jag inte med i någon.
Men personlign anser jag att svemus blir ganska påtvingat här :/
Man är faktiskt inte en sämre människa eller musägare för att man avstår från svemus.
Det bör vara ett val, inte ett tvång pga "grupptryck".
Hälsningar Malin
#16 Skönt att du skriver det. Tack.
Jag håller med dig i mycket och något tvång är det inte alls. Jag bara gillar att göra reklam för SVEMUS eftersom klubben står mig nära och det är en sådan liten klubb.
Nere i Skåne tycks SVEMUS dock aldrig kunna göra succé och där finns ju redan en klubb för smådjur och det kan ju kanske räcka.
Men vad som gör en klubb är ju människorna som är medlem i den, så dagsformen kan faktiskt variera ganska mycket på hur bra en klubb är. Det beror vilka som jobbar ideellt och vad och hur mycket de gör.
#17 Absolut, reklam är inget fel alls och det kan ni ju göra så mycket ni vill :P
Jag vill bara påpeka att du inte blir en sämmre musägare utan svemus eller att du blir en bättre musägare om du är medlem, det är hur du sköter din mus som gör dig till "bra eller dålig musägare" :P
Vill du dock ta del av allt svemus har att ge ska man så klart bli medlem :) I en klubb träffar man jämlika som tycker och (vanligen)tänker som du ;)
Jag tror svemus har svårt att nå skåne pga att alla evengemang svemus gör är närmre sthlm. Det är ju trotts allt en bit att åka :)
Hälsningar Malin
Jag tycker det är jättesynd att SVEmus inte är aktiva i skåne, då jag tycker att den föreningen är mer seriös enligt min åsikt. Jag vill gärna få mina möss godkända i utställningar så jag kan bli en godkänd uppfödare, men det är ju lite svårt när jag inte kan ställa ut dem >.<
Det är en aning enerverande faktiskt!
Ok, men jag åker gärna ner och dömer om du kan få ihop lite folk till en utställning, en lokal och få SVEMUS godkännande. Det är inte så jättesvårt. Marsvinsföreningen lånar gärna ut några bord och lite plats till SVEMUS när de har utställning och på så sätt blir det även billigt för oss.
Härligt, ska börja kolla runt lite :D
#20 Kan man inte ha en utställning hemma hos någon?
Hälsningar Malin
#22 Självklart. Jag bara föreslog SMF, eftersom de har mkt utställningar runt om i landet och för att vi delat lokal med dem i flera år nu.
#23 Men i så fall kan jag bjuda in till utställning hemma hos mig, det gäller ju att vi får ihop folk till det bara.
Jag bor ju inte jätte stort men jag tror det räcker :)
Hälsningar Malin
#24 Toppen!!! Jag kommer garanterat
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#25 Haha ja du har ju velat besöka mig länge nu ju :D
Hälsningar Malin
#24 Vad kul och vad snällt av dig! Vi kan ju säkert vara ute en del, du har väl stor tomt? (tror mig i a f minnas att du visat bilder på en härlig bostad med tomt)
Öppna en tråd och kolla intresse. I augusti kanske? Vore inte alls fel :)
Jag fortsätter ärna en prefixdiskussion i den här tråden eftersom det ändå är en het potatis. Frågan är VAD svemus kan göra åt icke godkända prefix och var gränserna går. Jag döpte mina tyskalnsimporter till Chilloutarea's för att markera varifrån de kom. Men jag tror inte Roland är godkänd i någon tysk musförening.
jag tycker vi kan börja med att alla svenska uppfödarnamn ska vara godkända för att man ska kunna registrera möss. Och köper mn en oreggad mus som Algotgårdens Hubert" så får man regga den som Hubert, kort och gott. när vi har kommit så långt kan vi kanske rota i alla utländska namn också. Det är ju svårare eftersom vi inte har tillgång till allas register…
och även om vi koncentrerar oss på svenska prefix är de ändå svåra att hantera. Ta min egen uppfödning tex. jag döpte alla i A-kullen till Always i första namn och sedan följdes av Hot, Got U, For U, osv. B-kullen döptes till Blend Of som första delnamn förljt av Ice, Queen, Blizzard osv… Om registratorn är nitisk hade den inte godkänt dessa namn i tron om att jag försöker använda prefix…jag kanske bar tar EN kull, hur ska man då veta?
Nu är jag godkänd och har ett långt och krångligt uppfödarnamn som Team Artlink Mousery vilket jag väljer att förkorta TAMs och placerar det först, men håller mig fortfarande till ett första gemensamt delnamn. Sista kullen är döpta till TAMs Öken…tex, ÖkenSand, ÖkenRäv, ÖkenRos osv.
Amaira väljer att döpa sina till Björn i efternamn, ingen kan förbjuda henne men alla vet vems mössen är. Visst finns det smyghål.
Det jag tycker är viktigast är det grodan påpekar: att vi ställer oss under en förenings stadgar och rekommendationer när vi är godkända uppfödare, i det här fallet SVEMUS. Jag känner mig stolt över att vara godkänd uppfödare i SVEMUS och jag tycker man ska få känna så.
Det jag tycker är synd med icke godkända prefix är att när jag satte mig in i musvärlden och fann alla prefix så trodde jag att dessa var godkända i SVEMUS och hade skrivit på alla papper. Jag kände mig aningen lurad när jag insåg att det inte alls förhöll sig så…och tycker att det är så synd att de får regga möss om och om igen i sitt prefix utan att de stoppas.
Min fråga återstår: Vad tycker SVEMUS och hur gör vi?
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
åååh jag vill vara med på utställning i skåne.. men frågan är väl om jag e i form tills augusti & om ni vill ha liten (människo) bebis med på musutställning 
#28 Bra inlägg!
#29 Är den snäll och tyst är det väl inga problem… LOL 

#30 haha lovar att meddela så fort jag vet om han är det
men hans storebror är allt annat än snäll (nåja SNÄLL är han, men inte lugn) å tyst & har varit sån sen födseln så risken är väl rätt liten för en lugn bebbe 
#31 Oj, jag är jätterädd för sådana barn… uuuuhh… hehe 
#32 haha då ska jag ta med eric också och släppa honom på dig
han är i pussåldern nu, jag bara varnar 
#33 Ingen fara, sådana som kan gå de brukar vara rädda för mig. Jag använder min "akta-så-jag-inte-steker-dig-i-ugnen-å-äter-upp-dig-blick" så håller de sig undan… hehe 
Härligt med utställningen om det nu blir av :D Jag tar med mig alla mina muslingar isf xD

#28 Jag håller med dig Lottiz. Jag visste inte ens att det finns folk som reggar med prefix utan att vara godkända. Hade jag vetat det hade jag nog bråkat och protesterat.
Att vara godkänd uppfödare i svemus står för något. Vi följer minst jorbruksverkets regler (L80), gällande skötsel, storlek på burar, berikning och annat. Detta har vi alla skrivit under, så man vet att en godkänd uppfödare i alla fall sköter djuren bra. Vidare har vi skrivit under svemus rekommmendationer och bestämmelser, som är ännu hårdare, gällande avel och skötsel, vilka vi säljer till od.
För mig att det en kvalitetsfråga. En registrerad uppfödare betalar för att få vara det, och har hårdare regler att följa. Visst kan man sköta sina djur bättre och avla fram friskare och snyggare möss utanför svemus, om man är duktig. Men om man väljer att stå utanför, varför i hela fridens namn ska man då registrera mössen?
Man måste vara medlem för att få registerara möss i svemus. Om man sedan avlar mycket eller litet spelar ingen roll. Tar man mer än en kull om året och är medlem, varför inte ta den extra kvalitetsstämpeln med att vara en registrerad uppfödare?
Om man vill ha ett prefix och vara medlem, har man faktiskt inget val, så enkelt är det.
MVH Elin
Grodan, min tomt är stor så är vädret fint har vi gott om plats och bad i poolen kan erbjudas ;)
2600kvm bör ju räcka :P
Jag tror vi kan få plats inne också om man fixar lite extra stolar osv.
En bedömning på övervåningen och folket spridda på nedre plan ska nog gå :)
Hälsningar Malin

Kan ingen moderator flytta utställning/träff söderut till en egen tråd, så kan denna fortsätta handla om prefix, utan att det försvinner i mängden?
MVH Elin
#38 Ok! Diskussion om utställning fortsätter här: Utställning i Skåne
Målet för alla seriösa musuppfödare i Sverige borde vara att bli reggade uppfödare i SVEMUS och få använda ett prefix i klubben.
Som andra redan skrivit att vara registrerad uppfödare i SVEMUS och använda ett prefix är ett bevis på att man följer SVEMUS rekommendationer, grundregler och krav, att man har kunskap och sköter sina djur väl. Det är även en garanti för köparen att veta att en klubb rekommenderar dessa uppfödare och har låtit dem göra ett prov (samt att de klarat provet!!!). Klubben kan gå emellan vid tvist (el dyl) mellan uppfödare och ägare/köpare. Klubben godkänner inga personer med djurförbud att bli reggade uppfödare.
SVEMUS är en klubb som värnar om musens välbefinnande - det är inte en avelsförening - och jag är helt övertygad om att detta är mycket bra för musens framtid.
Det kostar att vara medlem i SVEMUS och att bli reggad uppfödare kostar också. SVEMUS lever enbart på sponsorer och trogna medlemmar som driver in pengar.
Alla uppfödarnamn som reggas i SVEMUS är unika, skyddade och personliga och ingen annan än innehavaren kan regga sina möss med det.
Jämfört med andra klubbar så har SVEMUS faktiskt ganska lätt system för att bli godkänd uppfödare, så man behöver inte vara rädd för att inte bli godkänd eller för att det ska vara för hårda krav.
Du skall ha varit medlem i SVEMUS 1 år, samt vara minst 16 år gammal och dina tilltänkta avelsdjur skall ha blivit godkända på utställning för att ansöka om uppfödarlicens. Du betalar en engångssumma och gör ett uppfödarprov. Sedan blir du godkänd.
SVEMUS grundregler är regler, rekommendationer är rekommendationer.Som registrerad uppfödare får du avla på ej reggade möss. Du får äga ej reggade möss. Däremot skall alla möss du föder upp reggas. Mössen skall säljas med stamtavla - möss du behåller behöver ej ha stamtavla.
SVEMUS kullregistrering sker digitalt via en speciell sida på nätet. Inget pappersarbete längre, inget porto.