Bra och dåligt
Den sjuka musen här hemma har jag inte hört något kraftigt Rossel ifrån på en hel vecka nu! Och det utan medicin. Hon nyser fortfarande, men mest när hon sniffar. Så, det är ju bra…
MEN: Hon har blivit helt sjukt aggressiv sedan medicineringen. Man kan ha handen i buren och greja med hennes kompisar och helt plötsligt anfaller hon och biter jättehårt. Det verkar inte vara för att hon är rädd, utan bara att hon är arg. Jag har provat att pipa och vara orädd (dvs. inte bry mig även om det gör ont), men hon ger sig inte. Fortsätter att tugga ett tag tills hon övergår till att lukta. Jag har också provat att putta tillbaks henne lite, men då boxar hon på mitt finger.
Hon är snäll mot sina kompisar och hon slutar vara aggressiv om man har handen riktigt länge i buren. Då är hon nyfiken och klättrar på handen som sina kompisar, men hur ska jag få henne att sluta med det aggressiva beteendet? Hon var så otroligt snäll och gosig innan… Saknar min gostjej.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tror hon ogillade medicinen rejält och eftersom du gav henne en vart du ''fienden'' fortsätt göra som du gör prova att även ge henne lite godis innan så kanske hon slutar efter ett tag
Hon brukar få godis innan, men det verkar hon inte bry sig om. Hon sliter godiset ur handen på mig, äter upp det och går därifrån eller så kommer hon fram igen och biter mig.
:/ prova att spruta lite vatten på henne med en vattenspruta eller något. En av mina hamstrar var hur handtama som helst och jättegosig men sen introducerade jag honom till en ny dvärghamster som jag tänkte sätta ihop han med, men han vart helt galen och efter det blev han sig aldrig lik :( Vissa djur blir helkonstiga efter att ha upplevt något nytt som dom inte gillar.
#3 Vattenspruta skulle jag inte rekomendera, risken finns att musen kyls ner och blir förkyld :P
#4 Ja, hon har ju varit och är sjuk så jag vågar inte ta risken att hon kan bli förkyld också.
Kanske är det tålamod som jag bör ha. Sitta med handen i buren och bli biten tills hon slutar?
Ja, jag tror du måste ha tålamod!
Det är nog som Nali skriver att hon förknippar dig med nåt obehagligt och nu måste du åter visa henne att du är på den goda sidan
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Hon rusar fram liksom och hugger och sen ryggar hon tillbaks och kan komma fram och lukta. Jag funderar på om hennes luktsinne kan vara nedsatt pga. nysningarna osv. så att det kanske blir svårt för henne att avgöra vad som händer.
Jag försöker hålla på mycket med hennes kompisar och låta henne hänga på och hon kommer ju oftast om hon ser att alla andra är på mig och klättrar. Jag har dock aldrig haft en riktigt aggressiv mus någon gång. Bacon höll ju på sådär lite, men det har hon slutat med nu. Men hon bet aldrig så hårt så att man fick riktigt ont.
Tålamod och vantar får det nog bli…

Jag har svårt att tro att en mus ska reagera bra på bestraffningar, särskilt när det handlar om rädsla eller resursförsvar. Visst, en mus som nyps eller krafsar i handen kan jag blåsa till på, men inte mer.
Eftersom det handlar om en reaktion i buren, prova att prata innan, gör något ljud, så att alla vet att nu kommer matte och vi ska få något gott, få ha lite roligt utanför buren. Gör alltid denna signal då, och aldrig om du ska medicinera ed. Då hinner de få en varning innan du öppnar buren, och borde ganska snart lära sig att den signalen är du och något bra.
När man medicinerar möss, tvångshåller och undersöker, kan det vara bra att ha diskhandskar på sig. Då känner de inte riktigt vår lukt och sammanknippar det mindre med oss. Tunna latexhandskar ska man INTE ha, om man tänker ställa ut mössen, då domaren har såna på sig.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack för bra tips! Vi använde gummihandskar när vi medicinerade henne, men hon verkar ju ha fattat att det var vi iaf… Den sista medicinen hon fick tyckte hon tom. om så den fick hon slicka bort direkt ifrån fingret…
Först tänkte jag att det kanske var därför som hon började bitas så, för att hon tror att det finns nåt gott på fingret, mendå skulle hon ju inte bete sig så aggressivt. Jag ska faktsikt försöka prova med nån signal på en gång och se om de är sugna på avokado…