Mus iFokus

Mus

Etikettfotografier
Läst 2273 ggr
DeniceP
0

Mina fina

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte lägga ut bilder på mina små underbara skyddslingar :)

Skriv gärna vad ni tycker om dem!

Vi börjar med Kiwi, som var min första :) Hon fick flytta hem till oss i februari efter att jag föll pladask för henne i djuraffären! Hon var ca 5 veckor då :) Hon är den goaste, lugnaste, keligaste musen som bara går att hitta, oh vad jag älskar min tös!
Hade tänkt ställa ut henne i sommar, tycker ni som kan det här med teckning att hennes ser så pass bra ut att hon kanske har en chans att bli godkänd i standard? :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

DeniceP
0

En till på Kiwi, fast från andra sidan :)

DeniceP
0

Hon tycker om att pussas också :3

DeniceP
0

Och sen fick vi Stitch, för att vi inte ville att Kiwi skulle bo ensam :) Hon var väl ungefär i samma ålder, alltså 5 veckor :)

Hon är nästan lika go och kelig som Kiwi :)

DeniceP
0

När man går förbi buren så klättrar hon på gallret och skakar om det, så att hon får komma ut på en kelstund :)

DeniceP
0

Så råkade jag falla för ännu en hona, en vuxen, så jag har ingen aning om hur gammal hon är, men jag gissar på att hon är född någon gång i slutet av 2010 :)

Lilla Snigel Akta Dig fick hennes namn bli, och hon är en av de finaste töserna jag sett! Eftersom vi fick henne i vuxen ålder och hon knappt blivit hanterad i djuraffären så är hon en aning skygg för oss men hon bättrar sig! Snygg som få är hon iaf!

DeniceP
0

En bild till, från andra sidan :)

Littlem
0

Sötnosar!  Jag som är svag för fläckigt och främst is vart/vitt har ju klart Kiwi som favorit ;)  Men snigeln var himla läcker med de rödd/orangea i kosntrast mot de vita!!!

[aammE]
0

Vilken djuraffär kommer #5 ifrån? :)

DeniceP
0

Och sist men inte minst har vi Timothy Osvald (Ozzy till vardags)! En supersöt, ung hane som varken jag eller min pojkvän bara inte kunde låta bli att köpa! Och det ångrar vi inte för en sekund! Han är busig, kelig och himla påhittig!

Och det finns nog ingen som kan påstå att han inte ser dö go ut!

Littlem
0

Ojojoj, håller med om Ozztý!!!  Väldigt läcker kille :D

DeniceP
0

#7 Ja, Kiwi är vår favorit också, men Snigel är ju dösnygg!

#8 Alla är köpta på Valen Zoo i Trelleborg :)

DeniceP
0

#10 Ja det är han verkligen! Han är en mästare på att rymma bara!

MoaL
0

Jättefina möss! :) Och jag bara ÄLSKAR Lilla snigel akta dig's färger! ^^ Jag har en guldhamster som har exakt samma färger, satin och allt. :D

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

DeniceP
0

Jag fastnade för hennes färger totalt!! Hade det inte varit för hennes utseende så hade jag inte köpt henne alls, eftersom jag redan hade två, plus att en hade 10 ungar :P

UlrikaD
0

Jättefina muslingar ju!Kyss

DeniceP
0

#15 Tack, jag blir så glad när det är mer än jag som tycker det :D <3

[aammE]
0

De är jättefina, allihopa!

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

StillaSinnet
0

-GAAAAA!!! jag vill ha de teckningar dina möss har! jag lovar att ungar efter dessa blir mer än lättsålda, supersöta, underbara och säkert går långt som sällskapsmöss. Grattis till vackra möss, i den bemärkelsen! Och glöm aldrig bort deras värde som vänner där hemma Kyss

men…ska de granskas av domare som ser genom smala och trånga synfält filtrerade med standarden och poängindelningar så kommer du få höra att de inte alls är så vackra som jag säger här. det är nästan lite synd på dessa möss…:(… men Domarna tittar på så mycket. och ju fler komponenter domarens ska granska desto fler ställen kan han göra avdrag på.

exempel: En korthårig rödögd vit, albino, PEW, ja dem har många namn, men den är enkel att bedöma. den ska vara så vit som möjligt.

Fel som kan uppstå är skiftningar i pälsen, drag åt gult osv. Inte mycket alls att dra ner på poäng på. Däremot kan man dra ner poäng på typen (storlek, öron, huvud, ögon, svans, puckelrygg osv), hälsan/kondition (hull, pälskondition osv) och på pälskvalitén, så den inte är ojämn, för lång, skavd/gnagd osv. Det finns ingen färg i den bemärkelsen att ta hänsyn till, ingen teckning som ska vara perfekt, inget satin vars glans kan ge nerslag om den inte är bra nog, inget krull, långhår eller dylikt. Det är också därför dessa enfärgade möss är enklast att avla fram bra storlek på. Man har ETT mål som ska bli bra. Och det i sig gör ju också att de hamnar högt upp å BIS-placeringarna. Logiskt, eller hur?

Det innebär att ju fler komponenter man vill ha på sin mus desto svårare blir det att alla delar är perfekta, så perfekta som domarna vill ha dem när de särskådas en och en. Du har möss med långhår som ska bedömas. Satinet ska bedömas. krullet ska bedömas på de som har det. Färgen ska bedömas där tex Ozzy har tan som också bedöms. Hull, helhetsintryck bedöms

Där till läggs typen. Sora öron, ögon, breda huvuden, snygga kroppar, långa svansar som passerar kroppslängden med råge ger höga poäng.

Och sedan är det då teckningen som grädde på moset. Dina tecknade möss är bla Variegated (Kiwi) där inga fläckar ska finnas. prickar ska vara utstänkta jämt över kroppen. Even betyder "liksidig". Fläckarna ska vara placerade parvis utefter en fläckfri mittlinje(ryggraden) och huvudet ska vara delat av en bläs. Inga fläckar ska sitta ihop. Titta på de bilder som finns under färg-varianttrådar. är de inte variegated eller even så går de som broken. Eller dutch. Eller bandad kanske (snigel)? eller en mix…det vet du inte om du inte vet bakgrunden till dem.

Varje teckning ska tydligt visa att den inte är blandad med en annan teckning. Varje teckning har särskilda beskrivningar som domaren går efter som finns på svemus hemsida.

Ta en titt på min nya Emil (finns i tråden Nässjö). han är mycket vacker men så otypiskt tecknad…man kan ändå ställa honom. jag får en bedömning av hans typ/storlek/kondition/satin/hårlag/färg. Jag vet om det är värt att avla vidare på honom. han kan inte bli placerad, men jag får ändå ett domarutlåtande och vet för fortsatt avel vad man kan bygga på hos honom. vilka styrkor hon har och vilka svaga punker som måste lyftas upp av en tilltänkt partner.

-L

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

DeniceP
0

#17-#18 Tack så jättemycket :)

#19 Jag älskar mina möss obeskrivligt mycket så vad de får för "dom" av domaren är inget jag bryr mig om jättemycket, jag är mer väldigt nyfiken på hur pass de stämmer in efter standarden, eftersom jag väldigt gärna vill bli en seriös uppfödare i framtiden, och eftersom dessa är mina första så vill jag ha dessa som "ursprung". Det kvittar om de blir sågade jättemycket, eller om domaren älskar dem, jag vet hur underbara dom är och vet att deras ungar kommer bli minst lika underbara med de rätta fäderna ^^
Tack för att du klargjort lite för mig :)

StillaSinnet
0

#20 jag råder dig att ställa dem allihop i alla fall vid ETT tillfälle. Då kan du också diskutera med domaren efteråt om vad det var som gjorde att man fick avdrag om det inte har noterats tydligt. Man lär sig massor av det. Det är ju däremot onödigt att ställa dem igen och igen i standard om man fått kraftiga poängavdrag. Däremot kan man samla A-pris i PC och få ihop till titlar på sikt :) I PC bryr man sig inte det minsta om färg och teckning.

DeniceP
0

Hade tänkt ställa ut dem nu i sommar hos enbartmalin :) Jag vill ju ha dem godkända för avel, kan man få det i enbart pc också? Jag förstår inte systemet riktigt xD

DeniceP
0

Förresten, har fått reda på att Kiwi tydligen är Black even, men av vad jag läst om even så ser hon inte ut så? Kan hon vara något annat, eller är hennes färg bara helt fel enligt standarden? Eller är jag helt ute och cyklar?

Och vad kan Ozzy vara?

Liz85
0

#5 är ju… så fin att det knappt går att beskriva! :) Är det verkligen en zoomus??

Jag som egentligen inte har intresse av att bli tammusägare (har fullt upp med alla taggisar) skulle gärna kunna norpa sötnosen hem hit. Skrattande

DeniceP
0

Jo visst är hon från djuraffären :) Dom hade hennes kullsyster också, dom såg nästan exakt likadana ut bara att systern hade mer vitt i ansiktet :)

Men min lilla Snigel får du ikke ska du veta ^^ Men jag kan allt kika om dom får in fler av hennes syskon ;)

Dom tar visst in möss från en uppfödare typ varannan vecka om jag förstått rätt :)

StillaSinnet
0

#22 de blir inte godkända för avel via domarna.

Däremot måste du ställa möss för att kunna bli godkänd uppfödare i Svemus en dag. För att de ska kunna räknas krävs det att man har ställt ut minst 3 möss med godkänt resultat i Pet Class (A eller AB i slutbetyg) eller Standardklass (minst 50 p), och 50p är inte mycket. max är 100p. Det klarar du om det inte är något alldeles galet.

de möss du ställer kanske är döda den dag du är godkänd uppfödare, så det är inte säkert att just dessa möss du har nu kommer gå i avel i din godkända uppfödning. Att man ska ställa och få dem bedömda är ett krav för att man ska kunna söka och göra provet när man har varit medlem ett år.

DeniceP
0

Okej nu fattar jag! Men om jag nu får dessa godkända i pc eller 50 poäng i standard, kan jag ändå ansöka som uppfödare på dom resultaten trots att dom jag har nu inte lever längre? Dessutom hade jag tänkt ta en kull från iaf Kiwi nu i höst så att jag kan vara säker på att hennes gener kommer finnas kvar hos mig senare, eftersom jag vet hur go hon är som sällskapsmus, färger betyder inte så mycket för mig, det är hur dom är :)

StillaSinnet
0

#27 Jag tror att meriterna på mössen ska vara plockade det året du ansöker och gör provet. de får nog inte vara hur gamla som helst. men om du ställer i sommar och gör provet i vinter är det helt ok :) Det är uppfödningen som godkänns och ditt öga för bra möss.

DeniceP
0

Okej :) Tack för all din hjälp xD

#24 förresten så har jag fyra ungar här hemma, som är hennes :) Dom är bara en vecka så vet inte vad dom får för färg ännu :)

Liz85
0

ah, trevligt. :)

Men jag misstänker att en eller bägge av mina senaste ska ha en varsin kull ganska snart. I så fall blir det till att kolla vilken/vilka som ska sparas och vilka som söker nya hem. Så tammöss får vänta ett tag till. Glad

DeniceP
0

Aaw många bebisar :3 Vi ska sälja alla fyra (om där inte blir någon jag fastnar för hehe) och två från en annan kull :) Vi vill bara ha kvar de fyra vuxna vi har, plus då eventuellt en av Snigels :)

Liz85
0

Taggmössen får inte så många. De ger 2-5 ungar/kull. Det är lite skönt men har sina nackdelar.

DeniceP
0

Oj :O Trodde inte det var så stor skillnad på vanliga möss och taggmöss :P Fast, Snigel fick ju bara fyra så :P

StillaSinnet
0

#24 igår hann jag inte men här kommer det en länk, hoppas den funkar nu…

petbox 230 x 155 x 170mm

Det finns fler boxar i samma storlek men i andra fabrikat och andra färger vilket så klart funkar precis lika bra. Här är en bild på utställningbordet med petboxar där mössen väntar på bedömning, numrerade och iordningställda

DeniceP
0

Coolt! Vad går en sån på och var kan man lättast köpa? :)

Grodan
0

#35 Alla zoobutiker säljer sådana. De har lite olika namn. Ferplast varianter är de som går under benämningen Pet Box. Sen heter de andra fabrikaten Fauna, miniterrarium och jag vet inte vad. Skrattande

PWSS har "Faunarium" och de kostar hela 51 kr. LÄNK

Guldfisken har flera olika. Här är Ferplast´s Geo Pet box medium, den kostar 89 kr. LÄNK

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Magda
0

#31 naaaw snigel barn Kyss hoppas på bildbomb sen Skrattande

Liz85
0

#33 jo, det är ju det. Har också oftast köpare/intresserade till ungar innan någon kull ens kommit. Har till exempel en tjej nu som gärna vill ha ett par av mig men eftersom senaste kullen bestod av två hanar och jag brukar vilja behålla iaf en avkomma vet jag inte riktigt hur göra. Förhoppningsvis kommer en till kull så att hon kan få köpa, kanske dessa hanar om inte något par från nästa kull. Eller om jag ska sälja killarna ändå…?

DeniceP
0

#35 ska kolla här nere i vår lilla djuraffär om dom har :)

#37 haha, ni lär få mååååånga bilder! Två av ungarna ser rätt mörka ut, medans de andra ser ljusa, men rätt ojämna i färgen så de får förhoppningsvis liknande teckning som sin mor :D SPÄNNANDE DET HÄR!

#38 jobbigt läge! Haha, jag vill inte sälja någon av dem, men ibland måste man :/ Jag pga utrymmebrist plus att min mor vill att jag ska göra mig av med dem jag redan har xD

Grodan
0

#39 Jag blev lite osäker på det där med måtten. Tror ju att de rymmer 2 liter… men måste kolla.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DeniceP
0

Här kommer en bild på Snigels bebisar! :D Dom blir 2 veckor på söndag :D

Magda
0

ååå vilka sötingar Kyss

DeniceP
0

Jag är helt faschinerad av dessa små :3 Efter att ha haft en kull på bara svarta bebisar, så är det nu av färger jag inte har en aning om vad det är för något? xD

StillaSinnet
0

#43 Det ser ut som två agouti (de bruna) båda ser ut att ha pannfläck. I alla fall den ena av dem. de andra är dominant yellow/red. den som ligger längst ut till vän i bild ser lite sotad ut i färgen

DeniceP
0

Både de bruna har pannfläck ja :)

Och dom andra är rätt gulröda i färgen så det kan säkert stämma :)
Vad betyder att dom är sotade? :)

StillaSinnet
0

#45 då är de liksom gradvis mörkare i hårtopparna. kan se lite smutsiga ut nästan. Om det är mycket går det över till Sable