Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1811 ggr
Torreador
0

Båda två döda :-(

Hej på er

En tråkig sak hände i morse när jag tittade till mina små möss. Båda två var döda!!! Jag trodde de låg och sov först men så reagerade de inte när jag öppnade locket. Snyft!

Fattar inte vad som hänt, de har varit pigga och glada hela tiden, haft fri tillgång på den muspellets som var med när jag köpte dem, haft vatten hela tiden. Men i morse när jag gick dit så låg båda döda i en liten grop i mitten av buren, de låg inte ens i sitt hus utan mitt i buren. Vad kan ha hänt??

Jag köpte den av en uppfödare genom zooaffären och jag har haft dem i ca 4 veckor.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

StillaSinnet
0

Verkligen ledsamt…vilken chock för dig!

Man behöver ha erfarenhet för att se tecken på sjukdomar innan de går för långt. Möss ger ofta ett uttryck av att vara pigga fast de inte är det. Det är först när man studerar andningsfrekvensen när de vilar eller smygtittar på dem när de tror att ingen ser som man kan iakta en hopkurad hållning, bälgande andning och uppruggad päls som tecken på att de är sjuka och har svårt att få syre. det är inte alltid ögonen kladdar och att man hör Rossel. förmodligen har dina möss varit sjuka en tid.

Hur gamla var de när du fick dem?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Torreador
0

Jag vet inte hur gamla de var tyvärr. Fick ingen uppgift om det. Men de såg inte fullvuxna ut. Nu var det längesedan jag hade just "vanliga" möss, men jag har haft Gerbiler, Råttor, Minihamstrar, Marsvin och andra gnagare så jag tycker jag har rätt så bra koll på om djuren mår bra.

Jag ska erkänna att jag inte tittade till dem i går, men i förrgår mådde de bra.

Om de haft någon sjukdom länge som jag mot förmodan inte sett några symptom på så är det ju ändå konstigt att de dött båda två precis samtidigt…

De var ännu mjuka och inte helt kalla så de måste dött fram på småtimmarna i natt, båda två ungefär samtidigt!!

Vi har haft lite lågt PH värde på vattnet sista veckan, men det kan väl inte påverka dem så snabbt?!? Inget av mina andra djur har haft ont utav det förutom mina räkor.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

fiffiluren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

har du gett dom nån färskmat under de senaste dagarna? Kanske något som du inte visste var farligt för dom? Om du inte har sett något så skulle jag gissa på att dom har ätit något olämpligt.

Verkligen tråkigt att det skulle hända :(

Torreador
0

Nepp, ingenting förutom pellets. Kollade om de ätit på något i buren, typ gnagt på plasten eller så men ingenting där heller.

Grodan
0

Det var väldigt tråkigt. Jag hade också ett dödsfall idag, som jag inte heller förutsett. Gråter

Kanske åt de inte av pelletsen och dog av svält?

Konstigt att jag skriver så? Näe, eg inte, därför att det är mkt vanligt att möss dör av svält pga att de utfodras fel eller för snålt. Jag förslår att du ser över utfodring till tammöss inför nästa par du skaffar. Vill du köra med pellets finns också väldigt många att välja bland och många är direkt dåliga medan andra är utformade för att passa mössens dagliga behov till 100%. De bra pelletsen är inte heller så lätta att få tag i då de i huvudsak tillverkas till laboratoriemöss.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[aammE]
0

Som jag skrev på reptiler, kolla SVEMUS hemsida, där finns recept på foderblandningar som man kan göra själv. Billigt och bra!

Torreador
0

Japp, ska kolla det till nästa gång. Men de har absolut inte svultit ihjäl, snarare tvärtom, de har ätit som hästar de små liven.

Men jag undrar om det kan ha blivit för varmt i buren i alla fall. Den har nog stått i solen under eftermiddagen. Är de så känsliga för värme?

Camillhe
0

Klart att de måste ha tillgång till skugga, säger inte det sig själv???

Jag hoppas att du är ett troll för du verkar vara en otroligt olämplig djurägare. Du har nyss fått hem dina djur och tittar inte ens till dom på en hel dag??

Guld i mun

Liz85
0

Till skillnad från oss människor som faktiskt själva kan välja att dra oss mot ett svalare ställe om det blir för varmt kan inte mössen det även fast de har hus att krypa in i. Därför ska man aldrig låta en bur stå mitt i solen, särskilt inte en gassande sådan. Det blir helt enkelt för varmt i deras hem.

Taggmöss är ökendjur men jag vågar ändå inte låta de stå mitt i solen av rädsla för att det ska bli för varmt för de, flyttar de alltid till en skuggigare plats eller drar för gardinerna lite som skydd.

Dessutom ang. troll… Först tittades inte djuren till under gårdagen men ändå finns vetskap om att buren stått i solen under eftermiddagen? Får inte riktigt det att gå ihop.

[aammE]
0

#8 Bara för att han/hon inte har tittat till djuren så betyder det ju inte att ingen har tittat till dem. Men om det är så att ingen har tittat till dem så är det ju väldigt dåligt.

#9 Tror inte att detta är ett troll, det är ju ganska lätt att bara kolla dagen efter hur solen skiner in i rummet, om den ligger på buren. Har faktiskt gjort samma misstag fast med ett akvarium, då blev det dock inte livshotande för fiskarna, det blev bara väldigt mycket alger. Upptäckte en dag att solen låg på akvariet under ca 1h på eftermiddagen, vilket jag inte tänkt på när jag ställt det där. Flyttade akvariet och sedan hade jag inga problem med alger. 

Själv har jag dragit för gardinerna för fönstret och hängt upp ett lakan över gardinerna för att det ska bli riktigt svalt i lägenheten. Bor högst upp i en lägenhet så det blir riktigt varmt annars. Om solen skulle ligga på minsta lilla i burarna under dagen så skulle det riktigt varmt i dem efter som att jag använder SAMLA-lådor (med hål i, såklart) och inte gallerburar, man måste vara jättenoga så att de inte överhettas.

Torreador
0

Otroligt tråkigt att bli påhoppad och bli kallad både troll och olämplig djurägare som ny här på forumet :-(

Jag har och har haft massor med djur, både stora och små ända sedan jag var liten (medelålders nu) och har alltid fått höra att jag är en riktig djurmänniska och djurälskare och så ser jag allt mig själv också.

Men att åka iväg en dag är helt okej även som djurägare!! Det tror jag alla håller med om. Jag hade haft mössen i 4 veckor och allting var bra, de mådde bra och honan hade blivit med ungar och jag hade ingen anledning att tro att något var fel.

Ja, jag lämnade dem ensamna en dag, men det har jag ALDRIG haft något djur som tagit skada av så länge de har mat och vatten och en ren bur.

Solen vandrar ju runt huset på dagarna och jag har djurburar och akvarium i de flesta av husets alla hörn och har inte haft några problem med för varma burar eller akvarier, så om det nu är det som orsakat döden hos mössen så är det långsökt men det enda jag kunde tänka mig då jag uteslutit det mesta av andra anledningar.

Jag ber om ursäkt om jag stört er i onödan och ber att få tacka för mig. Jag hoppas det finns mer "människovänliga" forum där jag kan få hjälp istället för elaka påhopp :-(

Tack dock till er andra som velat hjälpa och stötta!

fiffiluren
0

Tro mig, snällare forum finns inte att hitta, sånna här utbrott är väldigt sällsynta :)

Men jag kan absolut föstå reaktionerna, det lät som om du har haft buren ståendes i ett fönster i direkt utsatt sol - det är livsfarligt! Om det nu är så. Har buren stått i ett skuggigt hörn så kan det inte vara solen nej.

Hde du/vi tänkt på det tidigare skulle du ha kunant skicka in mössen för obduktion för att kunna fastställa vad de har dött av, det kostar lite pengar men det kan vara värt det i framtiden

ajanki
0

Hejsan Torreador,

Väldigt synd att du känner dig påhoppad!

Precis som fiffiluren skriver så är detta ett väldigt "snällt" forum, tonen är bra mycket hårdare på många andra forum!

Jag förstår dig så väl att du skrev det här för att du ville ha hjälp och få reda på vad som hänt dina möss.

Jag förstår faktiskt även dom som svarat dig och inte varit så snälla….detta är ett forum där vi som älskar möss är på, klart vi blir upprörda när det låter som om mössen dött av nåt som inte är naturligt!

Det måste du väl förstå?

Att lära sig allt om det djuret man skaffar är nummer ett på "måstelistan" tycker jag.

Om du är här inne och läser inlägg, Artiklar och frågar i trådar så kommer du lära dig jättemycket!

Vi kommer nog aldrig få reda på hundra varför dina möss dog, tycker det är väldigt tråkigt att du mist dina möss och jag tycker att du ska ge oss på mus iFokus en chans till!!

DeniceP
0

Jag lämnar mina möss ensamma rätt ofta, jag har både skola och jobb, är jag också ett troll för det? Att göra personliga påhopp är MYCKET lägre än att inte titta till sina husdjur på ett par timmar.

Hon kanske inte märkte att de stod i solen?

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Grodan
0

Asch då. Aldrig roligt när en medlem känner sig påhoppad och lämnar oss.

Jag tycker ändå att du fått många mycket bra svar, med tips, funderingar och råd om vad som kunnat orsaka dina möss dödsfall.

Jag kände väl innerst inne att ett sådant här inlägg skulle kunna bli problem med och det skulle inte alls möts lika väl i andra djurforum.

Håller med ajanki i #13 i mångt och mycket.

[FRllDA]
0

Aldrig roligt att känna sig påhoppad. Tänkte bara säga att hon är nog mer människa än troll. Att göra misstag är männskligt, hur förklarar man annars folk som sätter sig i bilen för att sedan efter en mil komma på att man har glömt hunden i dragkroken, eller som har lämnat sina barn till döden i en stekande bil? Detta görs verkligen inte med flit!

Skulle nu buren alltid stå i direkt solljus så bör man reagera och rätta till det.

Självklart skall man få säga vad man tycker, men man kanske skulle kunna försöka göra det i lite snällare ton :) Det är ju tråkigt om några inte vill komma tillbaka :(

:D

Torreador
0

Jag håller mig kvar här ett tag till, har trots allt fått betydligt fler trevliga svar än otrevliga och man ska ju ta åt sig det positiva och skita i det negativa :-)

Vill bara kommentera en sak som någon skrev:

"detta är ett forum där vi som älskar möss är på, klart vi blir upprörda när det låter som om mössen dött av nåt som inte är naturligt!"

Självklart förstår jag det, men jag älskar också möss! Och alla andra djur!! Och jag tycker inte att man ska utgå från att folk är "onda" utan utgå från att alla försöker göra rätt… Och anta att alla är vänliga och uppriktiga tills motsatsen bevisats om ni förstår vad jag menar. Tyvärr tycker jag att folk i allmänhet och speciellt i forum och chattar är väldigt snabba att döma och racka ner på folk.

Men nog om det!! :-D

Jag har låtit buren stå kvar på samma ställe och kollat solen och den ligger bara på i ca 1 timme och då inte direkt på hela buren, kollade även tempen med min akvarietermometer och det var inte mycket varmare där än i övrigt så det är uteslutet att det var värmen.

Men jag har en annan teori, jag tror att det varit en råtta i rummet. Jag hittade råttskit på en bänk. Mina egna råttor är instängda och har inte varit på rymmen så det måste varit en vild råtta som varit inne. (vi bor på en gård med mycket djur så råttor är oundvikligt tyvärr, och ibland händer det att de lyckas ta sig in).

Den har inte tagit sig in i buren för den var intakt men kan den ha skrämt ihjäl mössen? Är det möjligt tror ni? De var inte rädda för varken hunden eller katten dock, de kom istället fram och nosade på dem… <3

Men då borde de väl gått och gömt sig i kojan? De låg ju mitt i buren i en liten grop.

Jag förstår att det inte går att hitta säkert varför de dog men jag kommer ändå fortsätta leta anledningar för jag vill inte att det ska hända igen såklart!

Vattnadal
0

Jag tror inte de skrämts ihjäl, då hade de inte legat mitt i buren fridfullt. Vet inte riktigt vad som krävs för att skrämma ihjäl en mus heller, de är inte som kaniner på så vis.

Vad är det för bur? Tänkte på alla hemmabyggda samlalådor folk har. Det kan bli dåligt med ventilation, och får de för lite syre så somnar de och dör sen. Sålde en gång en muspojke till sällskap, han dog oförklarligt. De köpte en ny en månad senare och han dog oxå, då kom de på att den hemmabyggda buren inte var så bra. Efter att de satt in bättre ventilation hade de pigga möss i den under många år.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Camillhe
0

Tycker du inte själv att det är dåligt att inte titta till sina djur på ett dygn? Utifrån dina inlägg tycker jag inte alls att det jag skrivit var ett påhopp. Jag kan inte förstå hur man kan låta bli att se till sina djur varje dag och flera ggr per dag. Eller att man inte VET från början om buren står i solljus eller ej och har skugga. Sånt bör man ta reda på innan man placerar buren på ett ställe. Byter du inte vatten varje dag? Kollar så att de har mat?

Om du tänker på att du skulle läsa om en person som skriver att de inte sett över sina djur på ett dygn, inte kollat om de hade mat eller vatten och inte visste om buren stod i sol, hur skulle du själv reagera?

Vilken pellets har du gett dom? Pellets är väldigt sällan ett fullgott foder.

Jag tror inte att de blivit ihjälskrämda av vilda råttor.

Vattnadal
0

#19 Helt rätt sätt att skrämma bort TS från forumet istället för att lära denne om hur man sköter möss…

MVH Elin

paula.wb
0

#11 JAg förstår att du känner dig påhoppad och så. Vissa komentarer var faktiskt ornödiga!!! Det hade räkt att skriva att det kan vara solen som orsakat döden!! Man måste ju få vara borta en dag eller hur?? DEt kommer jag med vara när jag har fått mina möss!!

Camillhe
0

Vattnadal: Jag försökte förklara min reaktion för TS.

Paula: Man bryter  mot Djurskyddslagen då gnagare ska ha tillsyn minst en gång om dagen. Det är skillnad på att vara borta över en dag och se till sina djur på kvällen, mot att som TS skriver inte tittat till de på ett dygn.

paula.wb
0

#22 Jaa jag vet. Men du skrev endå en riktigt ornödig komentar! Jag vet inte vad dom andra tycker men jag tycker att det var en ornödig komentar!! Nästa gång hade du kanske kunnat skriva det med lite "snällare"ord.

Camillhe
0

2 dygn ska det stå i #22

Torreador
0

En ytterligare förklaring ang när jag var borta för att skippa vidare diskussioner om detta:

Jag var borta från ca 8 på morgonen fram till någon gång under tidiga natten, de syntes inte till på morgonen så jag utgick från att de låg och sov i hyddan vilket de säkert gjorde. På natten kollade jag inte. Morgonen efter var de döda.

Buren har jag köpt på zoo för många år sedan. Det är en plastbur, genomskinlig låda, med ett gult lock av plastnät med två stycken plastdörrar.

Som sagt, mat och vatten har de haft hela tiden. Pelletsen fick jag med av uppfödaren och de rekommenderade den även i affären och jag är övertygad om att de inte dött av dålig utfodring. Inte på så kort tid.

Men tack för alla era tips, jag tror vi lägger ner tråden för vi kommer inte hitta anledningen tror jag. Det blir bara onödiga diskussioner mellan medlemmarna känner jag och det vill jag inte vara upphov till.

Skulle jag mot förmodan hitta anledningen så lovar jag att höra av mig!!

ariama
0

Torreador. Försök att inte bry dig om det fåtal som är påhoppare (precis som du gör). Dom är generellt sett inte trevliga såna här gånger, vet jag sen tidigare.

Nu får jag också en explosion till svar, vilket jag skiter i, för jag håller mig borta från MusiFokus när detta fåtal huserar här. Annars är detta ett väldigt trevligt och vänligt forum. Kyss 

Kram till dig Torreador, jag tycker du verkar klok!.

enbartmalin
0

Torreador:

Tyvärr dyker det ofta upp folk på djurforum som införskaffar djur på impuls, påtok för ofta.
Dessa människor har pga sin impuls inte läst på om vad djuren behöver.
Dom ger fel foder, har fel bur och ibland rent av skadliga/dödliga saker för djuren i sina burar.
Har man i sin tur suttit på forum i några år så är tyvärr inte tålamodet för dessa människor vad det en gång var**.
**Djuren blir lidande för människors okunnighet och villja att lära sig om sina djur. Och vi ska acceptera det?

Reaktionen du fick här är faktiskt mild om man jämför med en del av dom andra djurforumen. Jag säger inte att det är rätt, jag säger bara att det kommer ganska lätt om man varit aktiv med djur och forum en längre tid, tyvärr.

Inne på iller.ifokus får vi konstant nya intresserade av iller som vill äga iller som husdjur. Vi ber dom läsa på, träffa illrar och verkligen lära sig vad en iller är. Illrar är svåra husdjur och verkligen inte för alla.
Dom säger sig veta vad dom ger sig in på, vi predikar på och dom blir arga och påstår att vi inte vill att andra ska få äga illrar och att vi är elaka som inte unnar dom en iller.
Det går kanske en vecka från det att personen kommit in på forumet till att dom skaffar sig en iller.
Det tar ca 1-8 veckor sen är den stackars illern ute på omplacering för ägaren inte insett vad den gett sig in på.
95% av dom som kommit in på forumet och sedan impuls köpt iller oplacerar den inom någon vecka igen och när vi på forumet förklarar detta är vi elaka häxor.
Idag är folks tålamod extremt kort när det gäller dessa männsikor och forumet har väääldigt dålig ton.

Jag rättfärdigar inte beteendet, jag säger bara att det är svårt att undvika och att folk tröttnar när det händer gång på gång på gång på gång osv. Taggarna går rätt ut så fort man bara tror sig se en sådan människa :/

Jag hoppas med detta inlägget att du kommer ha lite mer förståelse för dom som dirket går på och har förutfattade meningar när det gäller sånna här trådar/inlägg.
Du kommer ha massor av nytta av detta forumet, speciellt om du vill skaffa möss igen. Här är massor av Artiklar och massor av folk som hållt på med möss i många många år, dra nytta av oss och förbise våra brister ;)

Hälsningar Malin

Torreador
0

TACK!! :-D

Grodan
0

#26 Trevligt att se dig här!

Torreador, en sak jag tänkte på. Har du kollat att Vattenflaskan var ok?

Torreador
0

Japp, det första jag gjorde! Och när jag skaffade dem så kollade jag att de verkligen drack ur flaskan för jag visste inte vad de var vana vid sedan innan.

Det såg ut som om de dött i sömnen, låg rofyllt ihopkurade tillsammans i en liten grop i spånet. Trodde de sov <3

[aammE]
0

Spån? Vad för spån? Det kan bildas terpentin i bl.a kutterspån när de kissar på det. Fast det brukar inte gå så fort… Men kan ändå vara en bra sak att tänka på om du skaffar nya, det är bättre med hampaströ eller toa-lätt.

ivanhoe81
0

trist när båda dör på samma dag, har själv varit med om att förlorat 5 möss på 6 dagar vad det berodde på vet jag inte då resten fortfarande lever som går i den flocken

Torreador
0

Jag har kutterspån i bal från Staben. Har haft det till alla andra smådjuren och det har funkat bra så det tror jag inte, om inte möss är känsligare än råttor, gerbiler mm. Men tror jag väl inte eller?

ivanhoe81
0

råttor ska inte ha spån men jag har samma till mina möss

[aammE]
0

Tycker inte att man ska ha kutterspån till varken råttor eller möss. Märkte stor skillnad på mössen på min praktikplats när de gick på kutterspån så var det många fler dödsfall och en del Rossel. När de gick på någon form av pelleterat strö så hörde jag inget Rossel alls. 

Men det är ju upp till var och en, men jag skulle inte låta mina möss ha kutterspån och riskera deras hälsa bara för att spara några kronor i månaden. Deras hälsa är mitt ansvar som djurägare, anser jag i alla fall…

ivanhoe81
0

jag hade dokumentstrimlat papper ett tag och det var då som jag fick mycket sjukdommar och Rossel, toalätt tycker jag känns för hårt att gå på vill ju att de ska ha ett mjukt underlag som de kan gräva i etc, mina möss älskar att gräva och jag orkar inte mosa papperspellets i så det blir mjukt och grävvänligt

och dåär det bara kutterspån kvar ju det finns inget annat att få tag på hos mig, har kollat och frågat och beställa en  etor bal med spånfrån lövträd kostar mer i frakt än vad själva balen gör

[aammE]
0

#36 Papper har ju ganska så värdelös uppsugningsförmåga och då blir det ju ammoniak istället. Själv använder jag hampaströ, det är mjukt och väldigt grävvänligt.

ivanhoe81
0

synd att jag inte kan få tag på det här som jag bor inte ens xlbygg har ju det här

Vattnadal
0

Fast granngården har det, det heter Lättströ, tror jag. Jag är nöjd med det!

MVH Elin

[aammE]
0

#39 Lättströ heter det ja!

Torreador
0

Jag har inte kutterspån till råttorna nu för tiden, men förr hade jag det. Nu kör jag med en toalettlåda med pellets i och resten av buren är klädd i tyg…. Låter kanske konstigt men det funkar kanon.

Jag lägger tyg i botten och på deras hylla och sedan tar jag bort det en gång i veckan och slänger det i maskinen ihop med deras hängmattor osv. Funkar kanon!! Eftersom de är "rumsrena" och bara gör ifrån sig i toalådan så håller sig tyget rent, det luktar bara "råtta".

När jag hade spån så skitade de ner mer i hela buren.

De har även tygstycken lösa i sina hyddor så de kan rumstera om som de vill med.

Blev renare och luktfriare bur på detta sätt och de har alltid mjukt och skönt underlag.

MP160
0

Lättströ funkar kanon och att ha råttburen full med tyg och toalådor det kan jag också rekomendera Flört

Torreador
0

En annan tanke när det gäller mössen och bottenmaterial. Kan man använda cocoshummus? Det använder jag till min ödla och orm. Det är ju helt naturligt och innehåller inga skadliga ämnen. Det är lätt att gräva i och dammar inte.

Vad tror ni om det?

MP160
0

#43 aldrig hört talas om, lät spännande Tungan ute