Chanel och Louis har flyttat...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
..till en lyxig lya på 225 liter.
ser fortfarande lite tomt ut eftersomjag hämtade det igår och har haft fullt upp med att sterilisera massa stenar och grenar.
Tycker inte riktigt om den blåa färgen på bakgrunden så tänkte fråga om någon har gjort eller vet om man kan göra en egen bakgrund? Tanken är att inreda det så naturtroget som möjligt.
Tänkte också utöka min pyttelilla flock som bara betår utav mina två underbara honor. Så har ni några honor som vill flytta in så får ni gärna skriva ett PM!
Och nu höll jag helt på att glömma huvudsaken till tråden! Haha. Hemma har jag en 3 kilos katt som äääälskar att ligga på akvariet och spana in all aktivitet där nere. Därför behöver jag ett reält och stabilt lock. (just för tillfället har jag ett taskigt ihopsnickrat lock som jag snickrade ihop idag förmiddag. Detta är då inte så viktbärande och inget rymmningssäkert. Katten får inte gå in på mitt rum förrsen det är fixat och locket nu är bara tillfällig säkerhet ifall ifall!)
Vill se massa bilder på hemma snickrade lock till akvarium!
O JÄVLAR VAD NICE!
Men blir nt möss otama när dom har för mycket plats ?
Mina möss är redan handtama, men att sätta in helt nya möss i stor bur är kanske inte så smart. Men oftast är ju karantänen liten och då har man ju tid på sig att plocka med dem mycket :)
En liten anledning till varaför jag skaffade större akvarium var för att min ena hona började lägga på sig lite hull och istället för att sätta in ett hjul så får de större yta att springa på, och jag kan säga att de gillade det myyycket :)
Vad härligt det är med akvarium till mössen, enda nackdelen är ju att man kommer bara åt dom uppifrån :(
Egen bakgrund kan man väl fixa ganska lätt? Den som är där går ju alltid att ta bort, och sen kan man käpa bakgrunden som egentligen är till akvarium från djuraffären (svindyra men det funkar och dom är snygga), sen kan man ju skriva ut från datorn och klistra ihop flera bilden bredid varandra (där får man ju vara lite klurig så det blir snyggt), kanske en filmplanssh frpn typ ÖB som man klipper till rätt storlek, nåt snyggt tyg eller tapet. Finns massor!
Jag ha ett ganska simpelt lock, överst finns det ju som en nedsänkning och en kant där man ska lägga glaset egentligen, där han vi passat in en skiva som ligger där i stället. Och så är det borrat massor med hål på ena sidan.
Båda våra katter är strängt förbjudna att vara på akvariet men det håller om dom tjuvar ibland. Det finns andra typer av lock som är så mycket bättre än det här men det funkar med dom katter vi har.
ventilationen är då i stället inte den allra bästa men då ser jag till att ha locket öppet nån timme om dagen under övervakning så att det luftar ur ordentligt.
Tyärr går den inte att ta bort, Glaset är liksom blått. Skit tråkigt. Men ja jag skulle ju kunna fixa någonting i den stilen. Dock tänkte jag mer på reäl bakgrund, typ som i terrarier. Fast det är säkert svårt och kompilcerat vilket jag upptäckte efter att ha sökt på google. Sedan har jag ju två galningar till att gnaga på allt så det får ju inte vara farligt/lätt att ta sönder heller. Man kankse skulle kunna ta en playwood och klistra på sten eller sand.. Eller också kör jag på tyg. Det kans ju inte skada någon!
Åh jätte fint lock du har! Det är ju verkligen någoning jag skulle kunna ta efter. Som sagt lite dålig isolering så man får ju "vädra" några timmar om dagen. Kankse över natten när dörren är stängd. Det finns ju ingen möjlighet för katten att sticka ner tassen i allfall. Och jag får väl helt enkelt ställa fram vattensprutan (min katt vet verkligen vad det betyder) haha!
Är till och med glaset blått?
Nä då vet jag inte, bakgrunder inne i akvariet är ju lite svårare just för att det är möss vi pratar om
Haha ja eller hur! :)