Fråga om Baytril
Min lilla siamese tjej har drabbats av ögoninflammation. Igår var vi hos veterinären och fick Baytril utskrivet.
Veterinären sa att jag skulle blanda 0,1ml baytril i 12ml dricksvatten. Däremot är jag inte helt säker på att hon får i sig hela sin dagliga dos. Därför tänkte jag fråga er som har erfrenhet av baytril om det är någon som vet hur man dosserar direkt i munnen.
Hon väger 44g.
Tack på Förhand
Frida
Brukar ta 0,1ml direkt i munnen.
Oj, min hona som väger 30g skulle bara ha 0,015ml i munnen. Och då var den utspädd också…
Jag menar 0,01 ml.
Jag vet inte om min var utspädd, fick den i ett provrör, flytande.
Mina honor väger kring 40g
Jag trodde att jag hade fått fel dosering och att det kanske var därför min tjej inte blev frisk… jag fick den också i ett provrör, men jag vet inte hur mycket de spädde ut den. Den som man ska droppa i vattnet som FRIIDA har borde väl inte vara utspädd…?
Dosering i dricksvattnet är beräknat på att de dricker en viss mängd per dygn så det är helt ok. Det är viktigt att INTE ge blöt föda under medicinering och inte ge något annat vatten än just det med medicinen.
Direkt i munnen tycker de inte om, Baytril har en äcklig bismak och det kan göra er ovänner att tvångsmata med något som inte är gott. Det finns undantag men om man kan ge i dricksvattnet tycker jag det är helt ok. Var noga med att inte hälla ut antibiotika i avloppet, häll det gamla dricksvattnet i en inomhusblomkruka istället.
Mina möss verkade älska baytrilen.
Hamstern tog tag i sprutan och tryckte in den i munnen på sig själv och försökte slicka i sig allt, på mössen satte jag en droppe mot läpparna och då slickade de i sig den direkt, om jag fick lite på handen så slickade de jättemycket där.
Det kanske var mixtur?
Injektionsvätskan är inte lika god.
#7 Det kan det säkerligen ha varit, den jag fick var ju till för att droppa i munnen.
Okej men då fortsätter jag med att blanda i dricksvattnet. Vill ju inte göra oss osams i onördan! Och det var bra att du sa det med blöt föda. Det glömde veterinären att nämna (fast han kanske trodde att jag skulle fatta det själv) haha
Men i och med att det smakar så dåligt, finns det inte en risk att hon inte dricker vattnet då?
Tack för alla svar!
#9 Hon kommer att dricka vatten, men bara så mycket hon precis behöver. 
Lite uppdatering då. Hennes ögoninflammation är mycket bättre, dock är den inte helt borta. Ögat är fortfarande litet och vissa dagar har hon en liten hinna över hornhinnan som man ser om man särar på de båda ögonlocket. Hon har gått på Baytril sedan 27 april (tre veckor och en dag idag). Baytrilet är nu slut och jag skall ringa veterinären imon för att hämta mer!
Tänkte bara fråga hur länge en mus kan gå på pencilin. Kan tillägga att veterinären trodde att det var en tand som växte fel eller allternativt en tumör eftersom lite utav "området" kring ögat var mycket svullet. Svullnaden är helt borta så nu återstår bara lite gegg. Börjar bli orolig att det skall vara någonting annat eftersom det jag tycker att det borde har gått över. Ingen som har erfarenhet av ögoninflammation som vet hur lång tid det tar.
Jag kan tillägga att jag väntade en vecka från det att ögat började se irriterat ut till veterinärbesöket. Jag försökte tvätta det med koksaltlösning och min teori är att svullnaden kom utav att kompisen slickade på det nytvättade ögat och att det säkert kliade också.
Bilden visarar hur hon såg ut innan veterinärbesöket.
Om det inte hjälper bör du nog byta medicin.
Jag hade nog testat vanlig hederlig Terramycin som första antibiotika faktiskt.
Okej. Terramycin används vis mykoplasmainfektioner väl?(jag kanske är helt ute och cyklar) Kan en ögoninflammation orsakas utav det?
Terramycin andvänds precis som Baytril till ganska brett utbud av bakterier. Terramycin brukar användas vid Staffylokocker, livmodersinflammation mm
Vad jag kan minnas har jag botat någon ögoninflammation med Terra. Rossel har jag endast botat en enda mus med Terra och det var 20 år sedan. Senare botade jag några möss och råttor mot snedskalle med Vibramycin och Baytril (i kombination). Vibramycin finns inte längre ochdet finns andra preparat som har verksamt ämne Doxycyklin.
Ögoninfektion/inflammation kan orsakas av många bakterier, även Mycoplasma och Pasteurella.
Men det kan även vara ett hårstrå som växer fel, ögonskada, irritation mot bottenmaterialet. Du skulle även kunna testa med en ögonsalva som kan fås receptfritt.
Jag har själv en stor skada på hornhinnan som ibland "går upp" och då blir ögat svullet, rinner och gör ont. Då tar jag en bedövningssalva och håller mig mörkt några timmar så går det över.
Okej vad är det för receptfri salva? Jag skall höra med veterinären om terramycin!
Jag får ta en riktigt nogrann koll om jag ser något hårstrå eller sår på hornhinnan. Kankse borde testa byta bottenmaterial också, just nu har de vanligt spån.
Tack för hjälpen, jag uppdaterar hur det går :)
#15 Ja, byta ut spånet är åtgärd nummer 1 när mössen har irriterade ögon.
Veterinären ville inte att hon skulle gå mer på antibiotika nu. Jag skall därför bara tvätta hennes öga och då byta spånet och se om jag kan hitta något annat konstigt.
Förhoppningsvis hjälper det! 

Noviform heter den receptfria salva till ögon jag använder till hundarna i alla fall.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Noviform har jag köpt till henne. Slutade ge henne salvan när hon gick på baytril. Skall jag börja ge henne det igen
Tack för alla svar :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Känne rmig så dum nu. Vet inte hur många gånger jag har kollat i hennes öga utan att se någonting. NU tog jag in henna till toalätten (i det strålande ljuset som man hatar på morgonen) och kollande. Hon har inte ett hårstrå utan minst fyra som växer innåt. (Jag är inte 100% säker eftersom det kan vara så att det är varigt och därför har dom lagts sig fel. Men jag har kännt på mig hela tiden att det är någonting som inte stämmer eftersom hon är helt frisk, jätte pigg och jätte fin på ett öga. Det är bara det ena ögat som är inflammerat!
Vad skall jag göra åt det? *orolig matte*
Åh vad sur jag blir att veterinären inte såg det. (fast jag blir inte ens förvånad. Han kunde inte öppna transprotburen och jag fick ta upp henne och han höll henne i nackskinnet fast hon är så lugn och fin när man bara håller henne i handen.) *morr*
#21 Ah, vad bra! Ok, inte trevligt för musen, men så bra att du hittat en förklaring.
Att hålla i nackskinnet är absolut inget fel. Jag gör det själv med möss som jag vill behandla eller ta en närmare titt på.
Nu gäller för dig att på något sätt få bort de där hårstråna.
#22 ja då får väl jag ta tillbaka min åsikt. Tyckte bara han krånglade till det eftersom hon inte var still det mista när hon hängde där och dinglade i nackskinnet. :)
Jo men hur skall jag göra det. Allting är ju så pyttelitet. Bör det utföras utav veterinär eller klarar man av att göra det själv? Jag menar mer om hon måste sövas, jag är ju livrädd att peta till henne i ögat eller så.
#23 Spontant skulle jag säga att man bör hålla henne i nackskinnet så att hon blir paralyserad och sedan försiktigt försöka ta bort hårstråna med en pincett. Men det är givetvis väldigt svårt på ett så litet djur. Ärligt så vet jag inte hur man skulle göra. Hårstråna växer ju ut igen…
Jag får ta en titt ikväll. Får be någon här hemma om hjälp. Undrar bara om pincetten klarar av attt ta så pyttesmå hårstrå haha!
Det finns många olika pincetter givetvis. Det ska ju vara en som kan ta små tunna strån

Det är ett halvvanlogt fel på hundar, att ögonframsar växer in i ögat, elelr att ögonlocket rullar sig lite inåt, så att päklsen skaver på ögat. Avelsförbud är det då, efetrsom det är ärftligt. HUndar kan man operera, men en mus får man nog bara försöka ta bort stråna så fort de dyker upp.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter