Sand bottenmaterial.
Finns det någon som har erfarenhet om sand som bettenmaterial.
Vad man skall ta för sand och sånt.
Jag skall ämnligen ta in det till mina möss för de tycker att det är så roligt att gräva!
Jag hade det till mina en gång. De tyckte att det var rent ut sagt sk*t roligt. Har aldrig sett så glada möss.
Dock är det mycket man måste tänka innan man tar in det. Jag vet inte vad du hade tänkt dig för sand men den jag tog var utomhus ifrån sötvattensjö. Jag tog in sanden och torkae den, och satte in den i ugnen. Hur länge och på vilken värme kommer jag inte ihåg.
Jag kan bara varna dig för att sanden blir väldigt kall. Därför satte jag en värmedyna under och inte så tjockt lager sand som jag igentligen hade velat ha. De grävde ner precis allting också.
Jag hade det bara drygt två veckor, sedan var det dags att storstäda (innan hade jag bara silat bort bajset) men jag kom tillslut på att det skulle vara för jobbigt. Jag hade nämnligen en botten på 100x50 så det var mycket sand. Det är nämnligen mycket jobb, det är inte så att man fixar det på en timma utan det tar mycket tid och det blir mycket sand, precis överallt :D
Fördelen är att de tycker det är roligt och det är väldigt snyggt. Hur det är med dränering av kiss och så vet jag faktiskt inte. Jag upplevde aldrig det som ett problem, men det är ju en möjlighet att det blir dåligt och att de kan bli sjuka.
Blev visst ett längre svar än jag förväntade mig! haha! Lycka till och skriv gärna hur det går.
sand ska bakas i ca 125 grader och det ska vara 10 minuter per cm tjockt lager sand, minst 20 minuter
brukar baka sand ganska ofta då jag har gerbiler, chinchilla, hamster och snart en degu
En gång fick mina möss reptile-sand, dom lekte skit mycket i den, men jag blev stressad när dom fick lite sand i ögonen, och för resten e det inte så lätt att städa en/ett bur/akvarie med san i!
Jag rekomenderar hö eller vad det u heter. Just nu använder jag hö och behöver inte städa på typ 6 dagar. Mina möss får ungefär 5-8cm hö.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Något jag uppskattar med sand är i alla fall att kiseet blir klumpar om djuret inte racar runt i det och blandar upp det igen. ;)
Mvh Ellenfyrkant
Jag förstår inte varför man ska ha sand till möss?
Det torkar ut dem, är kallt och ja, jag vet inte… bara inte lämpligt.
Jag rekommenderar aspflis, aspspån eller flis/spån av annat lövträd. Som bo-, bädd- eller flätningsmaterial rekommenderar jag rivet/dokumentstrimlat papper, kartonger, garanterat ohyrefritt hö osv.
skrev fel gradantal i #2 det ska vara 335grader inte 125grader, men jag håller med grodan det bottenströt som hon skriver är bättre än sand

hur fan skriver jag idag skrev fel siffror igen 225 grader inte 335grader hur fan tänker jag idag