Känslighet och bottenmaterial?
Som ny medlem här på mus i fokus så tänkte jag säga hej och lämna ett litet avtryck i form av några funderingar som jag har -som ni säkert kan svara på
En utav mina honor har på senare tid verkat reagera starkare på kutterspån än vad hon har gjort innan. Kutterspån är väl inte det ultimata bottenmaterialet med tanke på allt damm..
Beror känsligheten på något speciellt? Är det ärftligt? Är det just dammet eller finns det andra faktorer som kan spela in?
Det är vid nystädning som hon reagerar mest och jag kommer självklart att byta bort spånet.
Så nu till ännu en fråga: Vilket strö skulle du rekommendera? För/Nackdelar?
Jag själv har varit inne lite på alspån men har ingen större erfarenhet av det. Vad jag vet så är det ju lite dyrare än kutterspånet.
Tack på förhand 
Yrrblossets Sällskapsmöss

Hampa
Hampaströ <3
Det heter lättströ och finns på granngården.
Hampaströ är bra, aspflis är toppenbra, alflis är också bra.
Kutterspån och annat dammigt bottenmaterial dammar som mest när man häller ner det i buren, därav känner hon nog av det mest när det är nystädat. Varför hon reagerar starkade nu än innan vet jag dock inte, har du bytt märke på spånet? Vissa märken dammar mer än andra…
Det bildas terpentin när urinet blandas med kutterspån, det är inte så bra.
Tack för svar!
Jag tror att jag åker iväg idag och köper en säck aspflis, det lär nog både bli fräschare och roligare att pyssla i för mössen än kutterspånet.
Hej och varmt välkommen! :)
Jag använder mig av Alspån, det är ett av dom dyrare alternativen men det dammar inte och det är det bottenströet jag anser "håller längst".
Dvs klarar sig längst innan det börjar lukta :)
Botten material brukar bli ganska personligt, vilket man tycker bästt om.
Men favoriterna jag lagt märke till här inne på mus.ifokus är: Hampaströ och toalett.
Börja med att köpa liten påse och prova dom olika sorterna du finner :)
När du funnit din favorit är det bara till att köpa den stora påsen!
Hälsningar Malin
#7 var köper du stora påsar med alspån? Jag letar efter det för jag tycker att det är det bästa, men hittar bara små skitdyra påsar…
#6 menade jag ju!
#7 Jag har bett min djuraffär ta in det, tror dom köper det från Åkello om jag inte minns helt fel.
Hälsningar Malin
#9 Då ska jag höra med min om de kan göra det!
#10 Djuaffärerna vill gärna ha det till att spån sorten kvittar.
Jag fick övertala mina då dom redan hade träflis av bok, dom ansåg alflis och bokflis att vara "Sameshitt" ;)
Hälsningar Malin
#6 Jag testar mig fram helt enkelt, nu har jag köpt en liten säck med aspflis. Har även tillgång till att låna annat strö så vi får se vad som blir bäst