Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1283 ggr
jauchzet
0

Rådfrågning

Jag har nu sex möss. Två i en bur och fyra stycken i en varav en är sjuk. Det är därför två sitter i en egen - jag vill inte att de ska komma i kontakt med sjukdomen.

Min fråga är dock: Den ena av de två mössen är 1½ år medan den andra är ca ½ år. Ska jag sätta ihop henne med de andra fyra (där en av dem nyser och rosslar lite) eller bör jag skaffa en ny kompis till henne när den äldre dör? De andra mössen som bor med den sjuka verkar inte sjuka själva, men de bär väl på smittan så det kanske tufft för den andra tjejen att hoppa in där och stå emot den?

Det bästa i mina öron låter ju som att det skulle vara att köpa en kompis till henne, men det mest praktiska för oss skulle vara att sätta ihop dem. Dock kommer ju mössens hälsa och välmående i första hand.

Hur hade ni gjort?

jauchzet
0

putt!

Tiaran
0

det där är rätt svårt val tycker jag men om du ska köpa en kompis till henne så bör kompisen sitta i karantän så att du ser att den inte har någon sjukdom som kan smitta vilket i sin tur kan leda till 2 ensamma möss i varsin bur (lite tråkigt för dem att vara själva)

dock så vet jag inte så mkt om det där men jag hade nog väntat med att sätta ihop den yngre med dem andra innan dem har blivit friska (vem vet den äldre kanske lever länge till) Glad

tror du kommer få bättre svar än det jag gav dock.

Lycka till med mössen!

jauchzet
0

Tack för svaret! Ja det är svårt!

När den gamla blev ensam så köpte jag två kompisar till henne som inte satt i karantän innan eftersom den gamla musen rent ut sagt var deprimerad av att vara ensam. Hon ville inte äta så mycket osv. så det är väl nästan så jag planerar att göra igen.

Jag tror inte att den musen som är sjuk kommer att bli helt frisk så jag har slutat att hoppas på att det skulle gå att sätta ihop den flcoken med någon mer.

Den gamla honan har blivit ganska gaggig och trött, så jag frågar redan nu även om jag hoppas att hon lever till hösten. Men den dag hon inte längre gör det vill jag vara helt på det klara med vad jag ska göra för att hennes kompis ska få det så bra som möjligt.

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Svårt val säger jag med!

Hade velat se och höra på den sjuka musen innan jag säger vad jag tycker!

Kan ju faktiskt vara så att hon inte smittar, men man vet ju aldrig.

jauchzet
0

Jag kanske kan spela in en liten film med henne och skicka till dig?

ajanki
0

jauchzet
0

Bra! Jag spelar in en lite senare idag när hon är vaken och pigg och skickar den till din mail då. Eller så kanske jag lägger upp den här så att fler kan säga vad de tycker…

ajanki
0

Ja, lägg upp den här så flera får se!

jauchzet
0

Det har varit totalt OMÖJLIGT att få henne att nysa eller rossla på filmen. Jag vet inte hur många filmer jag spelat in nu. Så fort jag stänger av kameran så nyser hon och då sätter jag på den igen, men då slutar hon. Hon rosslade (gnisslade) också lite när hon gick på bordet under ca 10 sek, men när jag försökte filma det blev hon tyst.

Jag visar iaf några filmer så att ni kan kolla om ni tycker hullet ser bra ut etc.

Jag vägde dem också. Den sjuka väger 33g och den friska syrran (cinnamon) väger 39g. Båda har väldigt god aptit dock. Den sjuka är framme en hel del och grejar i buren, så hon känner sig ju uppenbarligen inte alltför dåliga för att göra någonting.

Ingen av de tre tjejerna som hon bor med har någonsin nyst eller rosslat när jag haft dem. Den sjuka har blivit behandlad med baytril och vetrimoxin som inte har hjälpt.

Grodan
0

Är det den tecknade Burmese Satinen? Satin är ju lite känsligare, men hon ser frisk och kry ut.

De ser lite skräpiga ut i pälsen. Kan de ha löss? (Det vita kan ju vara smuts, men även lusägg… )

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
0

Ja, det är den tjejen. Jag är fortfarande lite orolig för vikten, men så länge hon inte går ner i vikt så känns det okej.

Jag tror intde att de har löss. Borde de inte klia sig mycket då? Jag tror att det vita du menar är min kamera som tar fångar upp ljuset på ett konstigt sätt. Kollade igenom dem nu och ser inget vitt på dem alls.

Grodan
0

#11 Ok, ja, det var väl lite långsökt med löss, men ändå… Löss behöver itne klia speciellt

Satin-möss kan vara smalare än andra, samt även klenare, så fortsätt bara mata duktigt och slappna av lite. Du har minsann gjort allt i din makt för den lilla musen. Vill du slippa ha en extra bur så sätt ihop dina honor, men var beredd på att någon kan ha svårare att klara hopsättningen pga det bakterieutbyte som det även innebär. Har du tur händer ingenting, har du otur blir kanske någon av dem sjuk.

Man behöver betänka att det är de svaga som inte klarar vanliga bakterieutbyten och dessa möss kan komma att bli sjuka längre fram ändå. Det är svårt men också farligt att försöka skydda mössen från sådant. Vi vill ha starka friska möss och endast naturen bestämmer vilka det är. Givetvis bygger mössen upp ett bra immunförsvar när de får nyttig mjölk från sin mor, så det är redan där vi behöver börja med att göra våra möss starka. Sköta våra möss väl, vänta länge innan vi avlar på dem, så att vi kan avgöra hur starka de är, och se till att mushonan som paras är i ypperlig kondition samt mata duktigt under hela dräktigheten och veckorna med ungarna.

jauchzet
0

#12 Tack för ett så långt och bra svar! Förmodligen kommer jag att sätta ihop dem då. Min pojkvän tycker att vi ska sätta ihop dem medan den gamla honan också lever, mest för att han tror att det skulle pigga upp henne lite med lite fler pigga ungdomar runt sig.

Jag är lite skeptisk, men jag är kanske för överbeskyddande. Jag tänker att jag vill att gamla giggiga Bacon ska få leva den sista tiden nu utan några fler miljöombyten och att hon inte ska behöva kämpa för att hitta sin roll i en ny flock, samt att hon kanske blir sjuk och jag skulle helst vilja se att hon dog en naturlig död.

Men det kanske bara är jag som tänker så? Hon kanske skulle tycka om det? Den andra buren är betydligt större och roligare också.

Hon  blev piggare när hon fick två unga tjejer att hålla reda på förra gången, men då var hon ju inte lika gammal.

Har du något råd angående detta Grodan?

Grodan
0

Tycker din pojkvän har en sund attityd. Det är ju fullt naturligt för möss att ideligen träffa yngre möss och leva i en stor grupp. Miljöombyte är också väldigt bra och stimulerande. Om du ger dem extra nyttig mat (som stärker immunförsvar och motverkar stress) vid hopsättningen och några veckor fram kanske du kan förhindra att någon blir sjuk.

jauchzet
0

Haha, nu blev min pojkvän glad! Då försöker vi låta dem träffa varandra imorgon en stund…

Grodan
0

Hehe, det är bra. Partners som gillar möss och inte gnäller på att man har dem skall man vara rädd om.

Väntar att det nu dyker upp en tråd när tips emottages om mat som stärker immunförsvar och motverkar eller behövs vid stress Skrattande

jauchzet
0

Haha, ja det är typiskt mig att starta en nya tråd för det! Skrattande Du börjar känna mig nu!

Men jag tror att jag har koll på vad de ska ha: rå lax, rått kött, ärter, avokado, broccoli… de ska de få iaf. Det är vad de gillar mest också.

Grodan
0

Kål, mandel, valnötter, vetegroddar, spenat, B-vitamin rik mat, kycklinglever, frukt, fullkorn, bönor, ägg, banan…

jauchzet
0

Gött!

Jag och min pojkvän tänkte låta dem träffas en stund på köksbordet idag och se vad de tycker om varandra. Jag blev (inte helt oväntat såklart) nojjig igen när jag läste ammE´s inlägg "SÅ JÄVLA JOBBIGT", men samtidigt känns det ju bra att låta dem leva ett riktigt musliv och inte något som är konstruerat utifrån min egen överbeskyddande attityd. Dessutom tror jag att den äldre musen i den största flocken skulle gilla Bacon, den äldsta honan, som ju kan sitta still mer än 10 sek också. När de unga sätter igång brukar hon gå och lägga sig.

Om jag bortser ifrån de fysiska aspekterna så finns det mycket positivt i de psykiska med att sätta ihop dem. Nu hoppas jag bara att jag kan sluta noja och känna att jag gjort rätt, även om någon blir sjuk = SVÅRT.

ajanki
0

Lycka Till! Jag håller tummarna för att allt kommer gå bra!!

Jag tycker att ni gör helt rätt!!

jauchzet
0

Tack! Jag håller på och proppar dem fulla med broccoli och valnötter just nu! Tungan ute

ajanki
0

#21 Åh, då är dom nog glada, mina möss älskar både ochSkrattande

jauchzet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det är verkligen favoriter här också! Glad

Och nu har de träffats… och så här slutade det:

I en enda stor ormgrop!

ajanki
0

Grodan
0

#23 *rättar* musgrop Skrattande

jauchzet
0

Haha, just det… musgrop!

Imorgon får de flytta ihop då! Glad

ivanhoe81
0

varför vänta tills imorgon??? du kan ju låta dem flytta ihop idag

jauchzet
0

Jag och min sambo ska iväg och grilla sen och jag vill helst ha koll på dem samma dag iaf när jag sätter ihop dem. Det verkar ju som att det kommer gå bra, men ifall det skulle bli bråk kan det ju vara bra om man är hemma så att man kan plocka ut den som bråkar.

ajanki
0

Magda
0

#23 åh vad mysigt det där ser ut Kyss

jauchzet
0

Nu har vi satt ihop dem och en av honorna är riktigt bråkig och störig och rider på alla burkompisarna så hon får nog sova ensam i natt. Tara är inte helt oväntat så rädd så att hon skriker när nån av de andra tittar på henne, men det lär gå över snart. Sån var hon när hon träffade Bacon första gången också och nu är de ju riktiga polare.