Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1338 ggr
[aammE]
0

Tips:

MJÖLMASK! Det var mycket uppskattat av mössen och väldigt intressant för mig att kolla på. Skrattande

ivanhoe81
0

har hört det med, tallullah berättade att när hon gav så åt dem upp den med en gång sedan grävde dem i skålen för att försöka hitta fler

ska nog starta upp en odling av mjölmask har jag tänkt mig för jag tror att alla mina möss och hamstrar vill ha av dem och det kostar ju några kr att köpa hem mjölmask till 24 möss, 2 hamstrar och 6 gerbiler så jag ska köpa några och börja odla några till dem hade jag tänkt

jauchzet
0

Jag skulle verkligen vilja ge mina mjölmask, men jag har mask- och larvfobi så jag tror inte ens att jag fixar att köpa det…

Rynkar på näsan

Littlem
0

Jag som har reptiler har ju en del insketer så mössen får då och då. Det är himla kul o studera mössen när de tar insekter!  Har några som, när de äter möjlmask, först biter av änden, sen slickar i sig innehållet, då biter de av "ringar" av skalet och bara slickar i sig innanmätet allteftersom. Kackerlackor tyckte de va lite läskigt med alla sprattlande ben :P

[Samsonmaster14]
0

HAHAHAHAHAHA! Du har rätt! Min ödla vill inte äta mjölmaskar så mössen fick dem! Asså mina möss bråkar om mjölmaskar, dom bara älskar mjölmaskar.

Ibland när jag leker med dem så river dom sönder masken.

När mina möss äter mjölmaskar så kollar jag bara på och skrattar åt dem, för att det är så roligt. Och när dom äter så kan jag ta bilder på dem :D

Musen på min profilbild äter en mjölmask Skrattande

Grodan
0

Jag uppskattar inte mjölmask och vill inte mata mina med det, tyvärr. Jag sträcker mig så långt att de får rå kycklinglever, kycklinghjärta, köttfärs, lax, musslor och annat. Levande klarar jag inte, även om jag älskar skräck- och splatterfilmer o såmbis… SkrattandeHar en olidlig rädsla för kackerlackor och larver av ängrar (fläsk- och pälsängrar, men har jobbat hårt att nu kunna döda dem med bara fingrarna)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ratata
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, mjölmask är jätteuppskattat!

Har inte provat syrsor eller kackerlackor. Har vid några tillfällen provat att ge bebiskackerlackor till pygmémössen, men de blir väldigt sällan uppätna, så de stora mössen har inte fått prova det heller. Många djur tycker ju att kackerlackor smakar sådär och det är inte alls kul om de lever i terrariet och måste jagas vid nästa städning!

Syrsor har jag inte vågat ge för att de kan bitas, de där rackarna och jag är rädd att nån stackarse ska bli biten i tassen eller så =/ Någon som provat syrsor? De innehåller mer protein än mjölmask (som mest består av fett) så det vore ett lite nyttigare alternativ.

[Samsonmaster14]
0

Jag provade syrsor. Mina möss blen helt rädda och gömde sig. Syrsor är kanske för stora.

ivanhoe81
0

om man föder upp mjölmask så kan man väl få dem lite nyttigare om man matar dem med bra mat etc, har för mig att jag läste det på en sida

Ratata
0

#7 Ja, det är lite den effekten jag är rädd att jag ska få på mina möss med. Jag tror jag håller mig till larver faktiskt, så slipper man ha syrsor och kackisar på rymmen också ;)

#8 Självklart blir masken mer näringsrik med bra kost, men tyvärr kommer det fortfarande vara en larv och därmed ganska fet. Köper man mjölmask från affären tycker jag absolut att man ska mata upp dem ett par dagar innan man matar dem för att fylla dem med massa nyttigheter!

StillaSinnet
0

Mina får zophobas ibland. Speciellt gravida honor.

Mina råttor älskade att jaga syrsor :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Ratata
0

#10 Zophobas är ju också sånna där bitiga saker! Men möss är kanske inte så kinkiga :P Zophobas ska vara nyttigare än mjölmask dessutom. Kanske ska försöka mig på sånna nån dag… hum.

StillaSinnet
0

Mössen tycker det är skitkul med zophobas. det blir lite mer kamp. De biter ändå inte så hårt som en mus gör, så de tål en del och ger inte upp kampen. De som fått smak på dem är störtsköna att studera ^^. De laddar fult och hugger ett par snabba bett innan de slafsar i dig gotti-gottet så det skvätter kring dem.

[aammE]
0

Får testa zophobas någon dag! :)

Itchy
0

vart kan man köpa bra mjölmaskar som inte är alltför dyra ???

mina råttor älskar när de får småkryp,men här får jag ge 2,50 per zoophobas, så det är inte så roligt för plånboken som för pälsklingarna tyvärr

You can't spell Bitchy without Itchy

[Samsonmaster14]
0

på tropikhuset i malmö kan du köpa 100gram för 70 kr, oh om du vill ha extra stora mjölmaskar så kostar dem

50g 45:- 100g 75:- 500g 350:- 1000g 600:-

Itchy
0

nackdelen är att malmö för mej ligger på andra sidan landet, vilket är lite för långt att åka för att köpa mjölmaskar :P

You can't spell Bitchy without Itchy

[Samsonmaster14]
0

Tack för hemsidan! Den är jätte bra! Vet du hur mycket kostar frakten ?

ivanhoe81
0

kollade lite på mjölmask, ett springhjul och chinchillapellets och då var frakten på 79kr

Magda
0

råttor älskar syrsor iallafall! men kan tänka mig att det är lite stort för mössen..

hade leopardgeckos & råttor samtidigt ett tag & hade då en hel del syrsor hemma, men jag hatar verkligen syrsor, de är aldrig tysta och de bara smiter ur allt & alla benen… (brrr) hatar insekter.. :(( men som tur är hade jag då en råtthona som jag bara kunde släppa ut i lägenheten om ngn syrsa kommit ut, så jagade hon den & mumsade, hon misslyckades aldrig. övriga råttor ville inte jaga dem bara äta..

gillar ödlor men klarar verkligen inte av insekter så det lär inte bli mer ödlor tror jag..

Ratata
0

#20 Vad gulligt med en syrsjägare! :D Minns hur glada mina gamla tjockisråttor blev när en harkrank tog sig in i rummet. De galloperade efter den! Av någon anledning var studsbollar nästan lika kul att jaga som harkrankar. Råttor är härliga! ^^

[Samsonmaster14]
0

Hmm så här behandlar min äldsta mus mjölmaskar…….. http://www.youtube.com/watch?v=JVGHD1pbl_o

StillaSinnet
0

#22 hahaha, ja så gör de här också! Sliter till sig och gömmer sig. När jag matar med zophobas har jag sett att de liksom äter hål och slickar i sig innehållet. Själva skalet kan ligga kvar.

[Samsonmaster14]
0

Hehe ja! Mina möss gör exakt så {#emotions_dlg.laughing}