Ormmat...
Hej
Såg en annons nu på blocket om tre honor och två hanar, en hona med kull och dom två andra ska snart föda.
Säljes som ormföda. Men tänkte kanske att några av oss här inne kan hjälpa dom små liven?
Jag har nämligen inte möjlighet att ta alla. och han säljer dom ändas tillsammans.
Fast ormar måste ju också äta… Detta är ju ett bättre alternativ än de grossistuppfödda mössen som man köper på djuraffären.
Dessutom dör djur för den maten som vi matar våra möss med också, då de är omnivorer.
Känns tyvärr inte som om det är en annons för mus-ifokus. Personen vill inte ha någon mailkontakt så det går inte att fråga något om mössen (hur de är, hur de ser ut och om man vet något om sjukdomshistoriken i stammen) och då känns det tyvärr inte som att vi är så intresserade.
Jag tycker inte att folk ska öppna sina hem för att rädda ormmat, utan köpa möss av seriösa uppfödare. Uppfödare som kan tala om saker om djuren, som skött dem på bästa tänkbara sätt och som behöver hitta bra hem till dem.
#2 Dessutom dör djur för den maten som vi matar våra möss med också, då de är omnivorer.
Vad betyder det?
-----------------------------------
Jag har ett önskemål om att annonser om möss ska åtminstone finnas med en bild på mössen. Sedan även gärna att de har stamtavla och är sällskapsdjur.
#4 Mössen är ju inte herbivorer, de äter ju kött från djur som en gång varit levande. Alltså är det ett djur som dör för att vi ska kunna ge våra möss mat precis som att en mus dör för att man ska kunna mata sina reptiler.
Hehe, alla mina möss kommer från djuraffären där dom föds upp som ormföda (a)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#5 Ok, är med då… Var lite spännande formulering där bara… hehe
#6 Mja, en zoobutik skall ju eg vara lite bredare än så. De säljer möss och vad du som köpare sedan väljer att ha den till är upp till dig. Jag vet inte vad lagen säger om att sälja möss som ormmat i en butik eg. De skall nog eg ha en frys med döda möss att sälja som ormmat, annars kan det nog missuppfattas som att de säljer levande möss som sedan kan ges levande.
Och möss är inte ormmat. De är möss!
Denna djuraffären säljer levande som föda! Dom ha rnog ingen koll på att man inte får mata med levande längre. Men sen får dom ju in möss från uppfödare då och då, men dom låter ju trots allt honor och hanar gå tillsammans så dom bryr sig ju inte om riktig avelstandard. Dom ser på dem som enbart ormföda. Dom har spån i buren (labburar utan inredning alls!!) och städar typ, 1 gång i månaden…
Hemskt.
#8 Oj, det lät precis som en sån där mardrömsaffär. Jag verkligen avskyr sådana! Tacka vet jag butiker som säljer möss med stamtavla och har bra priser på dem (minst 50 kr).
Hm… inte kan väl djuren gå blandade kön i smutsiga burar i butiken? Detta måste ju ske i någon skrubb? Det är inte tillåtet att ha dem blandade könsvis ute i butiken. Sedan många år. Låter som om affären skulle kunna anmälas.
Apropå anmälan, finns det någon myndighet/myndighetsperson man kan prata med på nätet?
Det finns ju advokater, veterinärer osv online, så det borde kunna finnas miljökonsult, länsveterinär osv online också…?
Dom har det i djurrummet. Där finns hamstrar, kaniner, marsvin, fåglar, och mössen…
Tycker sättet dom har mössen på är vidrigt. Jag har haft tur med alla mina, att dom är så bra som dom är trots sättet dom vuxit upp på!
Funderar på att anmäla dom faktiskt, har gjort det rätt länge.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 oich #11 om man ska göra en anmäla på en affär så ska man anmäla till sin länstyrelse då de är de som har hand om de. Du kan även mejla och ringa de om frågor angående djuraffärer etc.
jag förstår hur du känner. Även om vi har massor med hannar vi vill bli av med då vi har för många så är att sälja dom som ormmat otänkbart! även om de inte har stamtavla, och bara är vanliga "zoomöss"
#11 Och genom att köpa möss av dom bidrar du till deras dåliga hållning och avel..
Hälsningar Malin
#11 Då bryter de mot lagen och anmälan bör ske.