Hjälp, mamman dog
Imorse när jag tittad ei buren låg Becca död mellan vattenskålen och matskålen. Två av ungarna försökte äta av henne och den tredje klättrade på henne. Har ingen aning om varför hon dog, för igår kväll levde hon i alla fall och tog så bra hand om sina ungar så.
De är ju födda den 19 maj så de är bara fem dagar gamla. Jag "kidnappade" mamman till den förra kullen som är födda 23 april och alltså lite över fyrta veckor och placerade i ungarnas bur. Hon väntar dessutom antagligen en ny kull för hon är ganska rund igen.
Hon nosade bara snabbt på ungarna och kutade runt och inspekterade hela buren. Lät henne nosa på den döda mamman för att visa henna att ungarna inte har någon mamma längre. Hon nosade sedan på barnen och borde väl ha förstått kopplingen med hjälp av lukten?
Jag plockade upp en av hennes egna barn tillsammans med en av bebisarna fö ratt ge den bebisen mer lukten av sin egen son.
Nu har honan lagt sig till ro i huset och har putsat på ungarna. Dock ligger två bredvid medan den tredje har lagt sig på rygg och suger av henne, jag hoppas och tror att den ungen får mat nu.
Hur ska jag göra med de andra ungarna? Ska jag låta de också få lukten av hennes egna son och lägga in de i huset? Eller vänta lite och se om de börjar äta snart? Eller visa ungarna att de ska äta av henne?
Vill inte störa nu när ena av de faktiskt verkar äta av henne ifall jag skulle störa och förstöra "bandet" mellan de som jag vill skapa…
Hmmm… Kikade in i huset lite försiktigt och nu verkar två av tre suga av sin nya mamma.
De som är lite över fyra veckor borde väl klara sig själva hos pappa och farbrorn? Eftersom de redan äter fast föda och ganska så självständiga på det sättet att jag sällan eller knappt ser de ligga hos mamman sin nu?
Nya mamman har varit ut och kutat lite igen, druckit och ätit av maten. Ligger nu i huset och två av ungarna diar henne. Den tredje ligger under sitt syskon och vilar. Men jag vet ju inte om det är samma som ännu inte diar eller om alla tre faktiskt har "dockat" med henne så att de har bytt av varann bara.
Beklagar verkligen! :( Mjölkband då? Finns det inget sånt på taggisar?
Vad är mjölkband?

Lever honorna och hanarna ihop?
#5, vet inte riktigt i vilket sammanhang du pratar nu. Jag har 21 taggmöss, flera släkt med varandra. Kan omöjligt ha alla tillsammans av flera skäl.
Honan som nu tvingats adoptera levde med sina söner och två hanar ända tills idag. Jag vet vilken som är pappa för det är bara ena av de som har varit på henne. Andra har hållit sig mer undan, skulle tro att hon sagt ifrån där.
Hade visserligen tänkt flytta mamman från hanarna i slutet av den här veckan för då blir hennes egna små pojkar fem veckor. Nu fick hon alltså flytta lite tidigare än beräknat för att ta hand om de små hungriga mammalösa stackarna. Lite rädd att störa de men kikar in ibland och hittills ser det ut att gå vägen.
Har honorna inget sällskap att flytta över till får de och ungarna bo kvar hos pappan som då hjälper till att uppfostra ungarna. När ungarna är redo att klara sig själva kring fem veckors ålder har förhoppningsvis mamman fått en dotter att bo med om hon inte hade sällskap av samma kön sedan tidigare.
#4 På tammössbebisar syns det tydligt när bebisen har mjölk i magen eftersom dom är lite genomskinliga som nyfödda, det blir som ett vitt band på magen. Vet dock inte om taggmöss har mjölkband eftersom dom föds mer utvecklade, har aldrig riktigt sett taggisbebisar
#7 Jo, de är extremt magra och genomskinliga (typ) som precis nyfödda men får snabbt lite färg och form när de fått mat i magen. De här är ju fem dygn ungefär nu och har redan växt på sig lite.
Visserligen märks det att extramamman blir lite irriterad på bebisarna och går undan eller petar bort de ibland men efter en stund låter hon ungarna få mat igen. Misstänker att de kanske kommer bli lite mindre än vanligt men det känns just nu som att de kommer överleva. Ger dock mamman mer extra mat och godis än vanligt. Tror hon kan behöva det, ska till exempel erbjuda en portion ris så snart min mat är klar.
Håller tummarna! 

Tänkte mest att det måste vara väldigt krävande för en mamma att bli dräktig direkt efter en kull igen. Kan ju ingenting om taggmöss men kan inte den ansträngningen vara en anledning till att mamman dog? Kan man inte ha könen var för sig?
Hoppas extramamman fixar matandet. Mjölken är oftast väldigt annorlunda i sammansättningen för bebisar på 4 veckor och bebisar på fem dagar så deras immunförsvar kanske kommer att bli lite sämre.
Taggisarna klarar två kullar ganska tätt. Åtminstone alla honor jag haft och med tanke på att det varit några genom åren (13 år nu) borde inte mina vara undantag. Däremot hinner hon aldrig få tre på raken. Det vill jag inte utsätta någon hona för hur stark hon än må vara.
Men… Detta var Beccas första kull så det har absolut inget med det att göra. Däremot tyckte jag att hon inte åt lika mycket som de andra honor jag haft som fått ungar. Ändå var hon pigg, var ute och sprang, var nyfiken och tog bra hand om ungarna så det fanns inget som gav upphov till oro. Då… Men som börjar ge upphov till funderingar nu.
Så den mjölk första mamman har nu är inte samma som om hon skulle fått ungar för några dagar sedan? I så fall får jag väl hålla lite extra koll på minstingarna så att de inte får något elakt och att de fortsätter växa.
Tycker lite synd om henne bara som måste bli extramamma till tre krävande små individer. Tur ändå någonstans att hon hann få ungar innan Becca, annars vet jag inte vad jag skulle gjort.
Jag vet ingenting om taggisar, men är inte mjölken de får nu lite för mager och näringslös? Kanske kan du stödmata lite bredvid med ESBILAC?
Jag har sett de gånger jag varit tvungen att ge fostermor till unga bebisar (både möss och råttor) som mist sin mor, att om honans mjölk är avsedd för äldre ungar kommer de att få näringsbrist. Därför har jag alltid nappat upp dem bredvid med ESBILAC, eftersom det innehåller all näring en liten musbebis behöver.
Var får man tag i Esbilac?

Huvudsaken är i alla fall att de fick råmjölken, den första, direkt eftre födseln, av mamman. Hann de dia henne fem dagar ska de ha fått det grundläggande viktigaste där. Sen tror jag oxå att de kanske kan behöva stödmatas, för att växa optimalt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#14 Det finns på Apoteket. Men kolla för säkerhetsskull att Taggmöss skall ha denna och inte tillhör gruppen som ska ha kattmjölk (vet inte vad dess motsvarighet till ESBILAC heter just nu, men den finns också på apoteket).
Som jag skrev så vet jag ju inget om Taggisar. De föds ju ganska färdiga, kanske är det inte livsviktigt för dem att dia i flera veckor. Dock skulle jag i a f ge ESBILAC minst en gång om dagen för att försäkra mig om att ungarna får allt de behöver.
Jag har skaffat esbilac från apoteket och matat de med det nu i två dagar bredvid deras diande. Två av de tar den lilla plastsprutan direkt och suger på den, till och med biter lite när de inte längre kommer åt innehållet.
Den tredje tycker tydligen inte om att matas med sprutan och jag är lite rädd för att ge för mycket åt gången, ibland fastnar liksom sprutan så att man trycker ut jättemycket ur den på en gång. Kom ikväll på att testa mata den sista med hjälp av en liten pensel. Då kan man liksom pensla munnen med mjölkersättningen så att hon måste slicka sig om munnen. Det funkar mycket bättre även om hon vid dessa tillfällen förvandlas till en mer eller mindre hal ål. 
Trodde aldrig jag skulle mata en musbebis med en pensel och massor av tålamod… 
åh vad gulligt, ser framför mig penslande av små musbebbar! håller tummarna för att allt går bra för dig & bebbarna! 
#17 En del pipetter är ju för stora. Jag har köpt specialgrejer just för möss, men de är svåra att få tag i. Beställde från Amerika.
Men pensla går säkert också bra.
Låter jättesött och en sak som är kul med uppnappade djur är att de blir så jäkla tama.
Tackar för det. 
# 19 Det kan jag lugnt tänka mig. De här krabaterna är ju bara 8 dagar gamla nu men håller redan på och ska klättra efter burväggen för att få komma upp. Den ena ville inte ens gå av handen när jag skulle stoppa ner den i buren igen, och de har en förmåga att slicka på handen oavsett om det finns mjölk där eller inte. 
Uppdatering: "Penselbebisen" klarade sig inte. Med tanke på att hon inte tog plastsprutan från början måste hon varit i sämre skick än sina syskon. Syskonen mår däremot bra och ligger just nu och äter av fostermamman men tidigare imorse lekte de två studsbollar mot burväggen och bara bad om att få komma ut. Plus att de älskar att slicka i sig Esbilac så jag är rätt övertygad om att de två i alla fall kommer klara sig. Om inget annat händer…
#21 Ah, det kanske var den som inte ville tutta fostermamman. Men 2 av 3 tycker jag är bra ändå. De var ju så små när mamman dog.
Du måste uppdatera mig hur det är med taggisbebisars utveckling. De föds väl med päls? När öppnar de ögonen… osv…
Kan du inte lägga ut lite bilder på de små? :)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#22 Taggisarna föds med öppna ögon och päls, ja. Och de kan äta fast föda redan från födseln även om de nog föredrar mammas mjölk. 
(Bilder kommer senare. Lite upptagen idag.)
Det blev till slut en av tre överlevande från Beccas kull, en tjej som heter Miracle och ska få bo kvar här hos mig.
De andra tre bebisarna föddes 1 juni och är två tjejer och en kille. Har ännu inte fått något namn men jag ska gå igenom lite schlagerartister och liknande och se vad som passar snart.
Kan ni gissa vilken av de fyra på bild #25 som är Miracle? 
På bild #26 är en av Debbies (mamman) egna ungar.
På bild #27 är det Miracle som gömmer ansiktet, den i mitten alltså.
#28 är också Debbies egna ungar, två av dem.
#29 Åh, jag beklagar att du förlorade ännu en, men jätteglad att en är kvar.