Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1224 ggr
Sockervadd
0

Luktfritt med "kattlåda"

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har provat med olika bottenmaterial i buren, men nu använder jag endast tidningspapper och i ena hörnet har jag en liten plastlåda som är 10*15 cm med kattsand. Jag har bara ett tunt lager, ca 1 dl, av Coop-Xtras kattsand.

I början hade jag chinchillasand och de lärde sig snabbt att kissa där, men den sanden luktar illa efter någon dag. De kissar till största delen i lådan och jag tror att de gillar att kissa i sanden eftersom det suger upp bättre än tidningspapper, så det var inte svårt att få dem rumsrena. Det är nu så gott som luktfritt i nästan en vecka och det är inte svårt att byta ut kattsanden i lådan.

Jag tycker att möss är söta, roliga och lättskötta husdjur, men har tidigare tyckt att lukten har varit jobbig. Nu känns det som att det problemet är löst.

Fridaybrew
0

Som kattägare kan jag rekomendera:
http://www.everclean.se/products_unscented.html
Den är lite dyrare men den är såååå mycket bättre än de billiga märkena =) Klumparna håller ihop hårdare vilket gör övriga sanden fräschare.

Sen om man har så lite som du nu säger ja då blir kostnaden inte alls så dyr jue =) Tror att du kommer också märka skillnad. om du provar skriv gärna om jag hade rätt eller fel (kan ju vara bra att veta när man har fel  =) )

Sen observera att det är ett BLÅTT band på framsidan av lådan, finns massa olika färger/sorter med olika perfymering osv, men tycker inte om de dofterna denna är doftfri. (Jag som van kattsandsköpare har tagit fel låda vid fler tillfällen än en =( *doh* )

Tycker också möss är tokigt söta och om jag inte hade katter så skulle jag kunna tänka mig ha några. Dock tror jag det blir för mycket stress för alla involverade att blanda möss och katter även om man har bra barriärer.

/Fridaybrew

[Samsonmaster14]
0

Jag använder mycket hö, och städar bara en gång i veckan. Det luktar bara hö och mina möss kissar överallt, och hö kastar typ 40kr för 10 kg om man vet var man ska köpa. 10kg är enormt mycket! Jag har 3 burar och använder ungefär 1kg varje måndad.

#2 Man kan ha katter och möss! När jag modde hos min mormor så hade jag hamstrar, möss och råttor där och hon hade då 4 katter och dom brydde sig inte om gnagarna alls. Dom var bara lite nyfikna och nosade i början. Man bara måste ställa buren/akvariumet där katten inte gör akveriumet/buren illa.

DeniceP
0

Vilken bra idé! Det ska jag prova!

Och visst kan man ha katter ihop med möss :)

Här hemma kan vi det iaf. Alla burar står inne på mitt rum, dit katterna egentligen inte får gå in. Men om dom nu skulle råka slinka in, så är mina hund den perfekta vakten ;) Hon låter absolut inte katterna gå nära burarna, då jäklar blir det liv i henne!!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!