Från sjuk till bra!
Hej!
Som många vet så hade Milo Rossel ända sen februari men jag förstod vad de va frörst vid slutet av april/början av maj,m då jag innan trodde möss lät sådär
Jag biofgar en bild på hur Milo såg ut i slutet av april/början av maj
som ni ser var hans päls väldigt frissig. Jag ringde runt till alla möjliga vetrinärer i närheten och de flesta sa att de skulle mejla tillbaka eller ringa men de gjorde aldrig det och jag ringde om och grejer.
Så jag bestämde mig att försöka bota honom själv så som man gör med gerbilbebisar om de får Rossel vid bebis åldern så jag började mata på med massa färskmat som innehöll c-vitaminer och jag gav honom även honung då och då. Massor med grönsaker självklart och igår började jag märka att han låter mycket mycket mindre och hans päls har lagt sig ner och blivit slät och skinande igen nu är den brun igen under tiden han var sjuk så som ni ser var den ganska grå aktig.
Jag ska försätta mata Milo på de här sättet och förhoppningsvis försvinner rosselt.
OBS självklart om Milo börjar rossla mer eller om han börjar må dåli!gt igen så åker jag till närmsta vetrinär även om de är långt bort nu för jag orkar inte vänta på en massa svar igen men jag vill fortsätta med denna process då han verkar må mycket bättre, han sover inte hela dagarna längre han har börjat springa massor runt i buren och han sitter till och med i min hand och äter OBS!
Wow! vad kul att höra att han blivit bättre utan medicin!
Hoppas att det fortsätter i rätt riktning!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 jag är också jätteglad att jag lyckades de var faktiskt grodan som inspirerade mig när hon skrev i ett inlägg att hon brukar försöka bota sina möss först själv så mössens immun försvar får kämpa lite och jag hoppas min lilla Milo fortsätter i den riktning han börjat 
#3 Jag har aldrig lyckats bota en rosslande mus med enbart bra kost, men jag hoppas på att jag ska kunna nu för en av mina tjejer började rossla idag…
jag tog ispiration från denna text
14-20 dagar: nu börjar dom öppna ögonen och hoppa runt i buren för fullt. Och dom börjar också äta fast föda, och vissa slutar även dia. Vid ca 1-2 veckors ålder är också den största risken för ungarna att få luftvägsinfektion. De är då mycket viktigt att dom har de varmt och gott. Skulle dom trotts allt få luftvägsinfektion går de ota över om dom har de varmt och får lite honung och c-vitamin rik mat. Går de trotts allt inte över ska ungen behandlas med antibiotika. Så ha gärna lite hemma (funkar bra med antibiotika för människor. Bara de är flytande). En så liten gerbil ska ha ungefär 0,01 ml. Tecken på luftvägsinfektion är uppburrad päls och de klickar när ungen andas. Men när dom är så små kan de vara svårt att upptäcka, ibland kan de låta som luftvägsinfektion även fast ungen inte har det.
Hmm, intressant! Vad gav du för speciell mat till Milo? 
#6 som jag skrev över så gav jag honom lite honung, massor med grönsaker. massor med papper att boa i och c-vitamin rik mat
Vad härligt att läsa att Milo mår bättre!
Nyttig mat gör ju ingen skada alls. Jag är inte säker dock på att C-vitamin i större mängder behövs. Möss kan tillverka eget C-vitamin. Men som sagt det skadar inte att ge mössen mycket grönsaker. Vad jag tycker också är viktigt är att ge dem så naturlig mat som möjligt från hela kostcirkeln.
Det är även viktigt att basfodret är av ytterlig kvalitet, därför förespråkar jag ju att man inhandlar den i matvarubutiker för människor och blandar själv.
#8 ja absolut de är ju inte så att jag slängt in en apelsin lixom.. xD men har försökt ge han en varierad kost av grönsaker och lite nyttigare frukt äve honung som sagt men sen håller han ju sig även till basfodret :)
#9 LOL… bappelsin äter de väl inte?
Det viktiga är ju en väl sammansatt kost med alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Möss är ju allätare precis som vi, så det går ganska bra att översätta näringslära för människa till mus - med vissa undantag förstås. Bäst är också att se till att mössen får i sig näring och vitaminer i dess naturliga form. Diverse näringspreparat, vitamindrycker osv är inte alls så bra som man kan tro tyvärr.
#10 nej jag förstod de tog mig friheten att även forska lite i det då jag ska skriva artikeln om hemma-apotek.
och nej de äter inte apelsin :)