Hur många möss i en bur?
Hejsan! Imorgon ska jag köpa en bur för Ozzy som är 60x30x30 cm stort (LxBxH)
Eftersom jag aldrig haft gallerburar undrar jag hur jag skulle kunna göra det så roligt som möljigt för honom?!
Jag är inte så kreativ men jag tänlte på ett hjul (17,5cm i diametern), 2 toarullar och några röter. Skulle det passa bra för en mushane ?
Ge mig också några förslag!

Hjul är inte bra för något djur eftersom de lätt fastnar i ett stereotypt beteende, så det hade jag skippat. Inspiration till rolig inredning kan du säkert hitta i ngn av dessa trådarna:
http://mus.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=f9337343-ad87-4067-bb9e-165824ece9e4
http://mus.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=4c6a7479-1b92-4697-ae0e-c0d0c85d16ec
http://mus.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=1ba85d29-36ff-4dc0-9f99-96ccdef4219b
Hjul springer han inte i. Bara så du vet, han är mästerrymmare nummer ett, så se till att det är TÄTT galler annars har du honom i hela rummet… Max 0,5 mm mellan gallerna!
Han älskar att klättra, så grenar och liknande är perfekt för honom :)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Okej. Jag ska fixa några grenar i rötter imorgon, o hjulet ska jag intege honom.
Så så här ska han ha det: mycket hö, toarullar, rötter, grenar. Mina andra möss är super lata! Dom bara äter och sover så dom bara har toarullar och pinnar och petboxtlock där dom gömer sig.
O avståndet mellan gellerna är 3-4 mm, så han borde inte kunna rymma.
Hur mycket ska jag betala för honom?
Om du har dunaburar, så jämför takgallret på dom med hans bur. Är det bredare än så, så klämmer han sig mellan :)
Du kan få Ozzy på köpet med Sellon, vi vet ju att han får ett bra hem :)
Antar att jag kommer få en massa uppdateringar om hur han mår och så, och pengarna betyder absolut ingenting!
Haha charmig bild!
Som sagt, jämför gallret i buren med takgallret till dunorna :)
Det kan du ju göra redan i affären, så kan du vara 100 på att han inte kan rymma!
Han har rymt flera ggr här hemma, inte kul att försöka få tag i honom igen >.<
Och då köpte jag buren o lite tillbehör. Buren är 70x30x30cm stort, och ganska fin! Avståndet mellan gallerna är 5mm på sidorna och 4 mm uppe.
När jag är på värnhem så brukar alltid gå genom kyrkogården, o där hittade jag några pinnar med jag tappade det flesta. Jag stoppade in pinnarna i gallerna så att Ozzy ska få klättra.
Mätte våra burar nu, de han kan komma ut från är 8 mm. Den han har nu är 6 mm, så det borde vara bra för honom ^^
Sätt gärna in pinnarna i ugnen, ca 30 min så att ohyra försvinner :)
Buren ser jättebra ut, han kommer älska den! :D
Pinnarna var i ugnen i 40 min tror jag. (Det var min mamma som fixade det)
Jag vet inte varför men det finns något bugg här på sajten som gör att jag inte kan se vad andra har skrivit!
Okej vad bra! Jag ska till vet och skaffa stronghold (förhoppningsvis) till pälsklingarna imorgon, vet dock inte om jag hinner ge Ozzy och Sellon. Vet ju inte hur många doser, och hur länge, dom ska få det. Så du behöver kanske avmaska dem själv sen :)
Japp, jag ska avmaska dem själv. På måndag går jag till veten, men vet inte vilken är bra, jag hörde att veterinärer i malmö är ganska otrevliga.
När o var kan jag hämta Ozzy&Sellon ?
Vet inte riktigt vilken buss vi tar in, men kanske utanför pressbyrån på södervärn? :)

Oavsett vad veterinären säger så ska du ge dom en droppe/en dutt i nacken, inte mer. Och du behöver bara behandla dom en enda gång. Du ska ha strongholdflaskor för katt, inte för hund.
Min vet. skrev ut till två gånger. En som jag ska ta på dom idag, och en till ca 4 veckor senare? Grodan rekommenderade mig dessutom att jag skulle ge dom stronghold ca en vecka innan utställningen så ger dom det då, och ikväll :)
Ja, det går bra.
Men hur dags ska ni vara där?
Jag vet som sagt inte riktigt än. Har du mobil? Då kan jag ju skriva så fort jag vet när vi är inne :)

Ibland kan veterinärer skriva ut doseringar som 1 droppe per 50 gram djur och d.y. vilket inte stämmer på möss eller råttor. Och ofta säger veterinärer att du bör ge dom en dos till efter två veckor, men det stämmer inte heller eftersom stronghold varar i en månad och efter en månad har alla cykler av parasiter dött.
Att avmaska innan utställning är väl jättebra för då har dina möss ett skydd mot om andra möss är angripna.
Vilken styrka fick du?
#19 Jag har fått en mobil, men inte köpt simkortet än, jag ska göra det lite senare o då skriver jag mitt nr här.
#20 Jag vet ingenting om stronghold, men jag måste ha det. Hur mycket och hur ska en mus få det o hur länge? O hur strongholdar man?

Dominik, läs tråden så står det tydligt.
Okej ska göra det lite senare.
Du Denice? Kan jag sätta ihop Ozzy och en annan hane i samma bur? Jag får inte plats med fler honor i mitt rum (men kanske), o jag vill fortfarande ha en nakenmus, men om ozzy skulle bråka med den så blir det inget.
Frågar istället för att köpa en hane till sen o få gå till affären o köpa en bur till.
Ozzy avskyr andra hanar, han försöker verkligen döda dem, så försök inte ens sätta ihop honom med någon. Vi har provat, det gick inte alls 
Hmm okej, men då blir min mamma glad över det.
Här e numret 0700237479, ring typ 15 minuter innan du e på södervärn. Men om du redan vet när du ska ta bussen så blir jag super glad för att jag slutar skolan imorgon (10:50-11:00), men jag kan ändå komma o hämta mössen när som helst :P
Vi åker iväg vig elvatiden tror jag, kanske lite tidigare. Jag langar ett sms så fort jag vet iaf, för jag kan inte ringa. Min mikrofon vill inte som jag vill :)
#20 vet inte riktigt vilken styrka det är, det står iaf 15 mg, och en stor 3a. För katter och hundar som väger max 2,5 kg.
Ja jag avmaskar nu, och sen ett litet tag innan utställningen, det blir ca 1,5 månads mellanrum :)
Oki. Jag bara väntar på dem xD
Hur många musar har du för resten ?
efter jag lämnat dom två hos dig imorgon har jag tio :) Men då är ändå 5 hanar till salu :)
efter jag lämnat dom två hos dig imorgon har jag tio :) Men då är ändå 5 hanar till salu :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ändå nice! Jag trodde att du hade typ 15st.
Men jag ska ha mer eftersom jag är suger på att ta några texel kullar, men jag måste hitta en texelhane först.
O jag tänkte bygga jätte stort bur av flera burar, petboxar och lådor, så att mössen ska ha typ egen muslägenhet. Jag börja nästa vecka efter veten, då jag ska säkert ha pengar kvar. Hoppas det bara att det blir bra.
(så här vill jag att det ska se ut) http://www.youtube.com/watch?v=n_Z-Cxs3Uao
Häftigt!
Just nu ska jag sälja av hanarna (fast är så förbaskat kär i tre av dem…), sen har jag tingat en siamesehona av ammE, så vill jag ha en splashhona också. Sen ska jag inte ha fler förrän jag lyckats flytta hemifrån :)
okejdå, jag kan vänta 3 dagar till.
Jag kunde inte svara för att batteriet dog när nån ringde :(
Lugnt :) Men då avmaskar vi dem i helgen, så är det klart tills du ska få dem :) Så du behöver inte stronghold till dom :)
Va bra! Jag ska ändå till veten på måndag XD
Precis, men nu slipper du bekymra dig om att få till Ozzy och Sellon också :)
Sätter en liten tass här. Första gången jag glor i den här tråden. Sårri. Vad mycket ni hunnit skriva.
Ang frågan: Hur många möss i en bur? Fick du svar på det?
Stäffi gjorde en burräknare till oss
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ojdå! Frågan var inte riktigt så som jag skrev det. Jag kom inte på nånting så jag skrev så :P
Men jag kan ändå inte ha fler hanar eftersom Ozzy e agressiv mot andra hanar sade Denice.
Men tack så jätte mycket för länken Grodan.
(skickar video med med super nyfikna musen)
Tro mig Dominik, Ozzy är väldigt aggresiv mot andra hanar.
Skulle bara berätta att jag är väldigt glad att han ska flytta till någon som jag är säker på att kommer ta hand om honnom väl, han är en jätte god och bra mus. kommer sakna honnom :/
Jag är Denice pojkvän om du inte fatta det :p vi har mössen tillsammans. Hoppas vi får lov att låna Ozzy i framtiden för att para honom med en av våra här hemma
Hejsan. Trevligt att träffas, eller hur man nu ska säja det på sajten.
Japp, ni får låna honom hur mycket ni vill.
Cool profilbild du har 
Okej, vad snällt :)
haha tack :p är ett väldigt stort fan av Bullet For My Valentine så :p
Om det nu blir aktuellt med parning för Ozzy. Han är inte mitt idealval av hane, eftersom han 1. inte går ihop med andra hanar och 2. Inte har visat sig tam här hemma. Men det kan ju vara så att han helt enkelt inte har klickat med oss, det betyder ju inte att han inte klickar med dig Dominik :) Det får vi ju hoppas på!!
lol alla handjur trivs med mig, så jag kommer nog tjäma honom.
Jag erbjuder minst 30 minuter kel varje dag så det borde nog räcka, men Galaxy är med mig ute typ 2-3 timmar varje dag.
Om Ozzy blir lika tam som Samson (en muskille som var bättre än Galaxy men han dog+att Samson är Galaxys pappa), så blir det zzuper glad :P
Vad nice att Timmy gillar också möss! Det är inte så många killar som gjor det. Här på sajten finns det typ bara 5 killar, Kent, en kille, jag o tottemannen :(
Vi har inte riktigt haft tid med honom, så han kommer säkert bli supertam hos dig :)
Timmy har varit med om mössen från första början, och även är det han som prackat på mig att köpa både den första, Kiwi, och Ozzy ;) Så utan min kära pojkvän hade det säkert inte blivit några möss alls!
Han är dessutom lika pepp på vår framtida lilla musfarm (
), som jag är! Men uppfödningen får tyvärr vänta tills vi har egen lägenhet, eftersom min mor inte alls är pepp på det, haha!
Va trevligt!
Min mamma hatar också mina möss. Hon tycker att dom stinker. Men mina möss är liksom luktfria. Jag byter hö varannan dag och det luktar bara hö. Men som Grodan skrev en gång, "Möss luktar illa i mammornas näsor".
btw hur gammal e ozzy ?
Jag får överhuvutaget inte ha möss, men har dom ändå, hähä.
Tja du, svår fråga. Han är ju köpt i djuraffär, men jag gissar på att han är född i januari-februari
lol
Men då är han lika gammal som Galaxy och Fight (2011.02.24).
Mycket möjligt :) Han verkar vara lika gammal som Kiwi och Stich, och i februari var dom ca 5-6 veckor :)
YO WHAT'SUP GUYSS? :D
Denice: Okej. Ska du ställa ut alla dina möss?
Nicolai: l0l!!!!! 1) Fixa profilbilden 2) Följer du med till utställningen? Tåget avgår typ halv 8 på morgonan. Ska du följa med o hömta Sellon&Ozzy på måndag ?
Ja jag tror jag tar alla faktiskt :) Eller kanske. Hm. Ska ta reda på allas färg och regga dem. Får ju se hur många petboxar jag ska ha, har bara 5 nu! Så kan för tillfället bara ställa ut fem i varje klass xD
det är endå mycket. Jag ska bara ställa ut Galaxy i pet class. Mau5 kanske ska också följa med men innan sade han att han hatar vara på landet :(.
Jag ska säkert fixa plite mer plats innan utställningen. Ska säkert köpa några möss där, fast jag får inte ha fler än 6, men min mamma bryr sig inte. Hoppas att malin ska ha en nakenmus, siames eller så nån annan ska sälja såna.
Boka en siames av ammE, i did. Hon kommer FÖRHOPPNINGSVIS ha ungar till utst'llningen :)
Men lol på att inte följa med bara för att man inte tycker om landet? wtf?
Både jag och Timmy ska dit, med ja, troligtvis 9 möss.. Måste bara köpa 4 petboxar till xD
Jag ska maila henne senare.
Ja, jag tänkte samma sak, när han sagt att tänker inte åka för att det e land. Jag tycker att det e mysigt med alla ko o hästar :)
Nice! Då blir det coolt eftersom jag ska göra piercing i snart så vi kommer piercing teamet :) Men Grodan har väl också piercing ?
Var ska du pierca dig ? :)
I mitten av näsan eller i läppen 
Septum heter näspiercingen. Jag har både septum och läppen! Eller ja, jag har tre i läppen xD Nice!
hehe piercingar är nice :p
har en i läppen, gör inte alls ont att ta där. gör mer ont att göra hål i öronen :p
ska snart göra en i ögonbrynet 
har även funderat på att göra septum :p
Älskling, do Septum!!!!
Haha, nu tar vi över tråden med massa annat snack ju! Dominik! Starta en OTtråd och fråga hur många piercingar alla här på mus i fokus har!
känns kul att vi sitter och pratar här älskling xD med tanke på att vi sitter precis brevid varandra xD
hehehe lol! Men gör septum! Det är riktigt grymt.
Jag startar en ny tråd om piercingar.
#51 Jag har ingen aning hur man gör profilbild, men sure jag följer med och hämtar Ozzy&Sellon om jag får gärna på musutställningen också, men jag har inte sagt att jag hatar landet? o.O
du sa det i skolan. minns du inte?