Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 479 ggr
mieeow
0

Rangbråk?

Hur gör hanmöss när de bråkar om rangordning?

jag har försökt introducera yngre hanar till de äldre (från samma mamma) flera gånger, det fungerar utanför deras bur. men så fort jag låter de små komma in i de äldres bur så blir de jagade av de stora. Det pips och skriks och är bara extremt jobbigt att se på.

Men är det vanligt att de äldre biter tag i pälsen strax över svansroten på de små, och inte släpper? hänt flera gånger här att de äldre gör så.

Berätta gärna lite för mig, jag vet att man ska tvätta buren noga innan och se om de kan vara tillsammans utanför buren osv. men är det något jag missat? ska jag låta dem vara längre än jag gjort innan? är bara så rädd att de blir skadade.

MP160
0

Hur tvättar du buren? Jag skulle desinficera hela buren om möjligt och slänga alla grejer i trä och kartong och bara ha kvar plastgrejerna… desinficera dessa med då… Och möblera om buren helt. Och ge dom många hus och gömslen. Spontant tänker jag att du nog bör sära dom om de äldre biter sig fast…

mieeow
0

Jag skrubbade hela buren med rengöringsmedel, gallret och allt. diskade flaskan och bytte ut all inredning och möblerade om.

Har särat på dem nu, tror syskon får bo tillsammans i fortsättningen också.