Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1398 ggr
[Samsonmaster14]
0

Gelebajs

Jag köpte en blå texelhona för 1 månad sedan o sen dess bajsade hon ut konstigt bajs, men nu e det ännu konstigare! Hennes bajs e som diarré/gele, och hon bajsar också mer än vanligt.

Har hon maskar eller?

Ska jag separera henne från mina andra möss?

Tack för svar!

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, det låter som om hon har mask. Du behöver inte separera henne från dom andra däremot så måste du avmaska alla dina möss då du avmaskar henne, kan hända att dom också har det även om det inte syns på deras bajs.

[Samsonmaster14]
0

Okej! Jag ska göra det snart. Hur mycket kostar det ?

[Samsonmaster14]
0

Jag ska köpa Axilur imorgon. Men hur mycket ska jag ge dem? Jag läste bara att man ska ge dem det oralt.

Camillhe
0

http://mus.ifokus.se/discussions/4d71375bb9cb46224404ef61-mask-i-magen-avmaskning#discussions-4

Stronghold är bättre, dessutom finns det ju en hel tråd om detta.

Du måste behandla alla dina möss.

[Samsonmaster14]
0

Läste lite o Stronghold varkar vara bra. Men hur mycket kostar det? Jag slöste bort alla mina pengar på Bakken.

O veterinärer i malmö vill helst inte ge läkemedel utan att ha kollat på djuret, o jag har ingen petbox för att syrsorna tag över den.

StillaSinnet
0

#5 tyvärr är det så att möss regelbundet behöver veterinärvård och det är du skyldig att ha råd med som djurägare. det ska man ta med i planeringen när man köper djur.

Hos min veterinär kostar besöket 100.-, receptet 70.- och själva medicinen 350.- Räkna med 500.- så kanske det räcker och blir lite över :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Samsonmaster14]
0

Aha. Min mamma gav mig 500kr o på måndag ska jag till veten.

UlrikaD
0

#7 Har din vet. öppet på måndag. Det är röd dag och annandag pingst.

[Samsonmaster14]
0

faaaan! men då e det stängt! ASSÅ? Varför måste jag alltid ha otur?!

UlrikaD
0

Jag hade också missat att det var helg på måndag nämligen.

[Samsonmaster14]
0

o det värsta är att min tandställning gick sönder o sjukvården som tar hand om sånt e också stängt på måndag :(

Grodan
0

Dominik, ett tips, be att få flera tuber så att du kan ge mössen en omgång till. Speciellt om du ska ställa ut i Teckomatorp 14 augusti. Om veterinären tvekar så får du också säga det att du ska ställa ut dem och vill att de ska vara fria från alla slags parasiter. Att möss är behandlade med Stronghold på utställning ger även mössen skydd mot ohyreangrepp. (Känn dig dock inte så säker att du inte tänker på smittorisker och är slarvig med att tvätta händer osv)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Camillhe
0

Säg att du har en kull med ungar som också behöver behandlas när de blivit 6 veckor s¨å kanske du kan få ut extra recept. Recept gäller i ett år.

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är inte röd dag på Måndag, tror den byttes ut mot nationaldagen

[Samsonmaster14]
0

Ja, jag tänkte också på det. Veterinärer i malmö är lite konstiga, men jag ska försöka be honom/henne om lite mer stronghold.

Hur ser stronghold ut?

Jag kommer faktiskt ställa ut bara min super extremt tama dominant yellowhona (Galaxy). Jag har redan börjat "smala" henne.

På tal om maskar! Jag åt kärsbör o det fanns såna små vita maskar i varje!

Grodan
0

#15 åt du dem? isch

[Samsonmaster14]
0

Ja jag åt dem, för att jag visste inte att det fanns nånting i! Men när jag såg att det finns sån mask i en så började jag kolla om det inte finns såna maskar i andra, men det fanns fler!  Och sen spydde jag nästan. Men gjort är gjort Skrikandes

Får jag recepten om jag ringer till djursjukhuset?

UlrikaD
0

#14 Har jag missat. Står som röd dag i min almanacka.

#17 Du får inte stronghold på telefon, utan du måste gå till veterinären först.

[Samsonmaster14]
0

Japp! Jag missar en skoldag på måndag men vi gör änd¨å ingenting nu! Jag ska ta taxki till veterinären, sen ska jag till tandläkaren o sen ska jag till tropikhuset, o sen till apoteket (Y)

[Samsonmaster14]
0

Hur mycket kostar stronghold ?

UlrikaD
0

#20 Beror ju på hur mycket du behöver och vilken styrka man ska ha till möss. Men de ska ju bara ha någon droppe styck.

Här är en prislista.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=stronghold

[Samsonmaster14]
0

The resource cannot be found.

Hmm men jag kommer få reda på saker imorgon.

[Samsonmaster14]
0

Jej! Min mamma åkte till smådjurskliniken o kvinnan kollade på en av musens bajs o sa att stronghold inte behövs! Dom sa mamman skulle köpa axilur på apoteket!!!!!!!!!!!!!!!! Hur kan man vara så taskig?! O min mamma sa att jag har ungar också.

Veten sa till min mamma att man ska ge det oralt, men han sa inte hur mycket. Så hur mycket ska dom få?

Jag ska åka till en annan vet, kanske i trelleborg nästa månad.

Grodan
0

#23 Problemet är ju att Axilur bara tar de mask som finns i musen. I omgivningen finns massor med maskägg som kommer att krypa in musen när de kläcks och starta om en ny våg av mask… Du kan inte hålla på och ge mössen Axilur oralt för att komma till bukt med mask. Du måste ge dem Stronghold, eftersom det är verksamt i 30 dagar. Dessutom är det jobbigt och svårt att ge dem Axilur och vissa möss kan t o m bli väldigt uppretade. Jag anser att det är ett väldigt dumt förfarande när det finns preparat som man bara sätter i nacken, utan att musen blir upprörd. Preparat som också är mycket bättre. Detta är något som du eller din mor måste säga vid veterinärbesök!

Eftersom din mor varit där kan hon ju faktiskt ringa veterinären och säga detta. Eller så ringer du själv.

[Samsonmaster14]
0

Nä, jag vill inte ringa dit. Jag ska nog gå till djursjukhuset eller nån annan vet nästa vecka eller imorgon.

Camillhe
0
[Samsonmaster14]
0

Smådjurskliniken i Skurup. O dom borde faktiskt ge henne stronghold om dom nu kallas för "smådjursklinik".

Du som bor i malmö. Vilken vet ska jag gå till? (jag tänkte ringa o boka tid imorgon)

Camillhe
0

du ska inte behöva betala för ytterligare ett vet.besök