Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1039 ggr
jauchzet
0

Jag ger upp nu

Jag känner mig knäckt över att inte kunna få mössen friska, att de fortsätter att insjukna (i vad som visserligen inte verkar vara livshotande sjukdomar eftersom den första som blev sjuk är den mest aktiva och matgladaste pinglan), att inte kunna kontakta en veterinär som verkligen förstår min oro och tar mig och mina husdjur på allvar, på att ha lagt ut tusentals kronor på veterinärbesök varje månad det här året och på att konstant oroa mig för mössens hälsa.

Jag känner att jag vill ge upp nu, för nu har bokstavligt talat de här förbaskade sjukdomarna tagit knäcken på mig. Och jag har dåligt samvete för att jag inte ringer veterinären och ber om hjälp, men jag tror inte längre på att de kommer kunna hjälpa mig och jag vill inte tvångsmedicinera mina stackars möss mera nu.

Just nu känns det som att jag vill ge upp det här med att ha möss. Iaf kommer inga fler möss innanför mina dörrar innan den flocken jag har nu inte finns mer för jag vill inte utsätta dem eller nya möss för flera sjukdomar. Jag antar att om jag ska ha fler möss i framtiden så är det att starta om på nytt som gäller, men just nu känner jag mig helt förtvivlad och vet inte vart jag ska vända mig.

Jag vet att jag borde skicka någon av dem till SVA, men jag kan inte välja ut någon eftersom alla är supertama och jag älskar dem lika mycket allihop. Om någon blir riktigt dålig och dör så kommer jag göra det, men jag kan inte välja ut en levande.

Allt känns bara hopplöst… Gråter

StillaSinnet
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Usch…så tungt…men jag förstår dig. Det är urjobbigt när en sjukdom väl har bitit sig fast… Gråter

Låt flocken "dö ut" och starta om med friska djur och rena saker längre fram

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

jauchzet
0

Jag vet bara inte hur jag ska göra med de två som inte visar några symptom. Om jag ska sätta dem i en egen bur. Problemet är väl bara att de också bär på smittan så jag kommer ju aldrig kunna sätta ihop dem med andra ändå. Dessutom har de aldrig trivts så bra som när alla är tillsammans och den ena friska musen är bästis med en av de sjuka. Jag vet inte hur jag ska göra alls.

Gråter

KerstinL
0

Om du ändå inte ska tillföra några nya möss till gruppen så tycker jag du ska låta dom gå tillsammans. ; ) Är det smittsamt så har de med största sannolikhet redan blivit smittade (eller är resistenta). Är dom resistenta mot "baskiluskerna" så kommer dom smitta ev nya möss så det är klokt att inte skaffa nya.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

jauchzet
0

Tack för rådet. Jag är så kluven till hur jag ska göra, men jag ser ju att de trivs så bra tillsammans och om jag skulle flytta dem så hamnar de i en mindre och tråkigare bur. Jag hoppas att de blivit resistenta för de har bott med den som blev sjuk först hel livet, men de som insjuknade nyss träffade den sjuka för kanske en månad sedan…

Jag får försöka att göra deras liv så roligt och bra som möjligt trots att det här inte kommer sluta väl.

Jag är dock tacksam för alla råd jag kan få, för jag har aldrig varit med om sådana här sjukdomar tidigare och får väldigt dåligt samvete för att jag inte tar dem till veterinären igen…

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh, jag känner så med dig, finns inget jobbigare än när ens älsklingar blir sjukaGråter

Du har gjort allt du kunnat göra, jag hoppas att du vet det!!!

Jag har väldigt svårt att få ner allt i skrift som jag vill just nu och lika svårt att ta in det som du skrivit (är så trött och slut av olika anledningar)

Så om du vill ringa mig och prata så gör jättegärna det, så får vi se om jag kan hjälpa dig på nåt sätt!!

jauchzet
0

#6 Tack! Känns skönt att veta att jag kan ringa. Hoppas att allt är bra med dig?

Jag fick lite smått panik när jag vaknade i morse och insåg att Bacon nös. Är en massa saker jag skulle behöva fixa idag, men jag orkar inte. Tror att det är först idag som jag insett att det här aldrig kommer att gå och jag bara deppade ihop totalt i morse. Försökte trösta mig lite genom att köpa en hel förpackning jordgubbar till dem som iaf Herodia har ätit helt hysteriskt av.

Jag försöker vara realistisk och tänka att livet är så här, men jag mår ju inte bättre för det.

Grodan
0

Ok, men då får du acceptera nysande och Rossel.

Tyvärr kan du inte lita på att nya djur är friskare och inte har exakt de problem dina nuvarande har. Därför är det ju bra att ha en veterinärkontakt som kan hjälpa. Att ha ett obduktionsprotokoll är också mycket bra.

Det är helt gratis att ringa till patologen på SVA och prata med Richardo Feinstein. Han är mycket duktig och pratglad.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
0

Om någon av dem avlider av det här blir det raka vägen till SVA och jag funderar på att ringa Riccardo så att jag vet hur jag ska göra om jag ska skicka upp någon osv. Vilken veterinärkontakt som ska kunna bli min hjälpande hand i framtiden är dock ett problem. Jag har erfarenhet att man får bra hjälp om det är nåt som går att bota, men inte annars och det är väl där obduktionsprotokollet kommer in i bilden antar jag, men just nu känns det inte ens som att de skulle hjälpa mig då heller.

Grodan
0

#8 Jag har inte ett öre på min mobil, kan du inte ringa Richardo och fråga lite om vad som behövs göras från din sida?

Det är ju tyvärr så att man inte alltid kan få bra svar från döda möss…

Kanske kan du åka in med din sjuka mus till en lokal veterinär, söva musen, ta blodprov, sedan låta avliva, kanske öppna och ta något vävnadsprov från inre organ och åka hem o begrava den?

Snälla ring honom. 018-674086 (det är inte ett direktnr till honom, det har jag inte kvar)

jauchzet
0

De hade stängt nu. Iaf växeln.

Grodan
0

ok, ja, jag vet inte vilka tider de har riktigt..