Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1442 ggr
jauchzet
0

En olycka...

Igår på kvällen inträffade det en olycka hemma. Jag gav gammelmusen en bit kattmat när hon var själv på bottenvåningen i buren och när de andra mössen såg att hon hade den så jagade de henne, men hon stod på sig och släppte inte maten ifrån sig. Men, hon måste ha skadat sitt ben för nu haltar hon och stödjer inte på benet. Jag antar att hon har brutit det.

Rynkar på näsan

Om det inte blir bättre över helgen så får det bli veterinären på måndag. De kan ju inte göra nåt åt ett brutet ben på mus, så då antar jag att hon får somna in…

Jag är lite kluven bara för när jag var liten bröt min kanin benet och vi var hos veterinären med honom och de sa att alternativen var att operera honom (vilket vi inte hade råd med) eller att bara ta hem honom eftersom det skulle läka ihop ändå.

Hur tycker ni att jag ska göra? Hon är ca 1½ år så hon är ju inte ung precis och hon börjar bli ganska trött. Kommer mest fram för att äta och inspektera när man städat buren. Hon är väldigt lättstressad dock så jag har alltid hoppats att hon ska få somna in lugnt och stilla hemma, utan en resa dit hon dessutom ska bli hanterad av okända.

StillaSinnet
0

Det kan vara en sträckning om du har tur, och då går det över. det kan också vara så att något har hoppat ur led och det kanske en veterinär kan lägga rätt, det vet jag inte.

Att en mus bryter benet är nog inte så väldigt vanligt vid slagsmål. Däremot kan ju skelettdelar krossas om ett rovdjur har bitit i dem eller brytas om de sitter fast när de försöker ta sig loss.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

enbartmalin
0

Detta är egentligen endast ditt beslut och ingen annans. I slut ändan är det bara du som kan avgöra vad som är rätt. Det är du som känner henne och det är du som kan se hur hon mår.

Jag hade avlivat, och om du har någon som kan hjälpa dig med det i hemmet är de ju det absolut bästa om hon nu är lätt stressad.

Hälsningar Malin

jauchzet
0

#1 Vi kan ju inte göra nåt åt det i helgen, utan vi får vänta och se. Jag hoppas på sträckning då eftersom hon trots allt är gammal och lite stel. Har ingen som helst erfarenhet av sådana skador på möss så jag tänkte att det var lika bra att höra med nån här. Det är inte så att hon släpar benet efter sig, utan det ser mer ut som att hon håller upp det…

#2 Hon är ju hungrig och vill gärna ha mat, men det betyder ju inte att hon inte har ont. Hon kommer ju inte visa om hon har ont. Jag vet att det är mitt beslut helt och hållet, men jag ville höra med några här först. Hade känns sjukt om jag hade avlivat henne och sen fått höra att "Oj, men det hade nog kunnat bli bra igen!".

Jag har ingen som kan hjälpa med att avliva henne hemma och jag vet inte hur jag ska gå till väga själv om jag ska göra det så det känns inte som ett alternativ nu.

Camillhe
0

Jag tror att du märker på henne om hon lider. Möss läker ju väldigt snabbt då deras celldelning är så snabb så äter och dricker hon och inte ser sjuk ut i ögon och päls så hade jag avvaktat med avlivning.

jauchzet
0

Nu stödjer hon sig på benet och klättrade nyss uppför en stege som hon inte kunnat komma uppför sedan hon skadade sig så jag antar att det går åt rätt håll med benet. Hon är ju sjuk eftersom jag har en sjukdom på mina möss som jag inte lyckats få bukt med trots tre olika sorters antibiotika och skulle den sjukdomen tära för hårt på henne eftersom hon är så gammal så får hon somna in iaf. Hon ska inte behöva lida, men just nu avvaktar jag lite.

Grodan
0

#5 Precis som Camihlle skriver så är möss läkkött mycket bra. Dessutom är ordinationen för brutet eller skadat ben på små gnagare vila! Så det är ju inget veterinären kan göra ändå… Och inget de brukar göra heller vanligtvis.

Så länge musen äter, tvättar sig, ligger med övriga och sover och har glimten i ögat, så länge mår den bra och vill leva. När den drar sig undan, burrar upp pälsen, blir kall, slutar äta… ja, då är det tyvärr så att den är för dålig och har gett upp.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️