Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 4065 ggr
mieeow
0

Söker två burar! bråttom

Just nu sitter jag här hemma med 21st möss och två dräktiga honor, tyvärr måste jag säga. För det var inte vad jag hade i tankarna när jag räddade två möss från att bli ormmat, att de skulle föda en kull och sedan skulle fyra tjuvparningar äga rum…

I alla fall, jag har ett gäng bebisar på 4v. nu och behöver en bur som pojkarna kan flytta till om de inte funkar med morbröder/äldre bröder. Det finns två pojkar i kullen, så ingen enorm bur alltså.

Dessutom behöver jag en bur att ha som "bebisbur", har en redan, men då två flickor är dräktiga så behöver jag en till för att inte blanda ihop bebisarna. Dessutom är det viktigt att mamman får lugn och ro innan födseln, då kan hon ju inte vara i samma bur som fem 4v.bebisar.

Så finns det någon där ute med en bur som inte behövs? Jag finns i lund och kan ta mig till städer i närheten, jag kan betala en slant, eller om jag lånar buren och lämnar tillbaka när jag inte behöver den mer.

Mvh veronika

BTW! vattenflaskor behövs också, har en extra, men med ytterligare två burar behöver jag en till. detta är dock billigt att fixa på djuraffär, men finns det någon med en vattenflaska som inte behöver för tillfället tar jag den gärna! :)

ivanhoe81
0

bur har du ikea eller biltema i närheten???

Camillhe
0

Har ett par små galler hamsterburar, bor i Malmö. Kan låna ut dom men vet inte om de funkar eller om det är för brett mellanrum mellan gallret.

[Theriss]
0

Jag ska kolla vad jag har, tror jag har någon dunabur.

mieeow
0

#1  jag kan ta mig dit om jag lyckas övertala mamma att köra. men om du tänker på plastlådor så har jag testat det med en hane innan, han bet i sönder den på ett dygn… :P

#2 Låter jättebra, har 1cm mellan gallrena här hemma, det är egentligen för stort men de flesta håller sig i burarna iaf. kan du mäta mellanrummet? :)

#3 dunabur är perfekt som bebisbur :D

enbartmalin
0

#4 Jag har inte en enda mus som kan ta sig ur sammlorna, så det är nog ganska ovanligt, jag har ju trotts allt ganska många möss :P

Du har ju ikea i Malmö.
Netto, maxi, rusta, öb osv har ibland erbjudande på plast lådor.

Och det där med att "rädda" möss från att bli orm mat… :/ Även om du tog dessa två så behöver ormen/ormarna fortfarande sin mat, så 2 andra kommer ändå ersätta dom du "rädda".
Min granne får möss av mig till sin orm, jag föredrar att hon tar möss från mig än att hon stödjer någon djuraffär eller en sämmre avel.

Hälsningar Malin

mieeow
0

#5 ja, det kanske får bli sammlor då.. de är väl inte så dyra? så inte hela världen om en går i sönder. Men hur gör du med lufthål? jag gjorde hål i locket med trivdes inte alls med att det var så lite ventilation, finns det när med små maskor att köpa på t.ex ikea?

jo… jag vet, men impulsiv som jag är så har jag satt mig i denna sitsen. Varje dag säger jag till mig själv att "aldrig mer köpa från djuraffär". dock gjorde jag det innan jag köpte de här mössen också… Men jag ska skärpa mig, just nu vill jag bara få kontroll över mössen jag har, hitta bra hem till de flesta och sådär. sedan vill jag köpa fler råttor från uppfödare, men inte förrän jag har kontroll över mössen s.as

enbartmalin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är ett sätt

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Detta ett annat, hålen gör jag med löddkolv

Hälsningar Malin

StillaSinnet
0

#4 och #5 jag köper 40x50x26 Smart store och nätar. De tar sig inte ur de heller :) Två sådana för 199.- tycker jag är helt ok. En rulle nät:90.- har räckt till 10 Smart store och 10 godislådor. Dessa smart store är lagligt godkända för hela 10 vuxna möss (stackars möss :O) rekommenderade mått för 3 möss. Jag har dem till barngrupper, avelspar eller ensamma hanar :)

Jag skär ut fyrkanter med lödkov så inte plasten spricker och smälter hål i locket. Nätet fäster jag med smältlim.

Jag har kommit på att jag inte kan leva utan lödkolv och smältlim Skrattande

Dessa två har jag fixat idag på förmiddagen och jag har nu provat att smälta ut halvmånar upptill där flaskan kan vila bättre.

Den andra bilden är tagen på gamla lådor. des några utan nät med enbart smälthål som ventilation. de ska jag ändra vid tillfälle. Här suns också att gallret/nätet går att bända isär så att flaskan smidigt kan träs på plats.

På sidorna syns petboxar som de gnager sig ut ur, helt värdelösa, för låga och dyrare än smart store. valet är därför lätt Skrattande

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

HairySpider
0

Jag kan ju säga att jag också använder ikea samlor till mina möss, funkar jättebra. Riktigt nöjd.

Jag har hört att en del inte gillar ikea samlorna dock av någon anledning och vägrar använda det till mössen men har egentligen inte fått något riktigt svar på orsaken.

någon som vet vad det beror på?

Djuren betyder mycket för mig, de är mina ledstjärnor genom livets mörka tunnel! Finns inget bättre i livet än dem.

// HairySpider, fd. Ratwomen

mieeow
0

Hm, då blir det väl såna så fort jag kan ta mig till ikea :) Var köper ni näten?

StillaSinnet
0

#11 jag köpte min rulle på cheapy, byggvaruhus

ivanhoe81
0

jag gör som enbartmalin med lufthål i locket ocg här har ingen gnagt sönder något förutom en enda stressad hane som hittade ett hål som jag haft en vattenflaska igenom men sedan glömde tätta igen som han kunde gnaga upp

HairySpider
0

Jag hänger Vattenflaskan i en ståltråd i locket och ner. eller har den på insidan mot kanten, funker det med

Djuren betyder mycket för mig, de är mina ledstjärnor genom livets mörka tunnel! Finns inget bättre i livet än dem.

Camillhe
0

JAg tänker rent spontant att det kanske inte är så roligt för mössen att inte kunna se ut? För det verkar vara svårt att lyckas med, med samlorna. Sen kan jag misstänka att det inte är så supernyttigt att bo i plast. Det har ju varnats mkt för plast till människor/spädbarn då det är vanligt med giftiga ftalater som fungerar som mjukgörande ämnen i plast. Numera får inte leksaker innehålla sådant, men det finns inget förbud i annan plast.

ivanhoe81
0

samlaserien från ikea är ju gjord av Propenplast och jag sökte just nu på det och hittade detta

Propenplast
Propenplast är en polymerplast som används mycket till bildetaljer, högtalare och underkläder inom den amerikanska armén. Detta är för att den håller värmen och isolerar mycket bra

om det används till bla underkläder så kan det väl inte vara farligt eller

Grodan
1

Vad som är viktigt är att välja låda som inte har upphöjningar, inbuktningar osv som musen kan sätta tänderna i. En slät insida alltså.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mieeow
0

#15 jag tänker samma sak, men det är mest tillfälligt iaf för min del. och man tar ju ut mössen varje dag också. Dessutom ser man ju inte ut ur hus heller, alltså såna vi bor i, förutom fönstren, och näten blir ju som fönster :)

enbartmalin
0

#15 Eftersom sammlorna är väldigt vanliga innom gnagar världen och ingen hittills fått problem med dom så tror jag dom är ofarliga.

Dom används både till hamstrar och gerbiler. Speciellt bland hamster uppfödare.

Hälsningar Malin

Camillhe
0

#16 Jodå, propenplast innehåller i princip alltid ftalater om det inte är en sak som är riktad till barn, endast då är det förbjudet i Sverige. (nappar, flaskor, leksaker, skallror etc). Det är bevisat att ftalater kan ge reproduktionsproblem, men man använder det ändå. Jag har ingen aning om hur det påverkar möss att bo i plast på det sättet som en samlalåda blir men då ni har mkt problem bland mössen med sjukdomar etc så kanske det är ngt som man ska titta mer på?

StillaSinnet
0

Dunor då? Det är ju också plast

Camillhe
0

Vet inte vilken plast som är i dunaburar, läst massa Artiklar om propenplast ikväll bara, för att jag tyckte det var intressant. Labburar bör inte innehålla ftalater eller andra giftiga ämnen eftersom miljön inte får påverka försöksdjuren. Överlag är det väldigt intressant att titta på, kolla gärna vilken plast dunaburar är gjorda av så kan man ju se vad den plasten innehåller.

Camillhe
0

Här är en annons med billiga burar. Kanske för brett mellan gallret för bebismöss men det vet du nog bättre än jag.

enbartmalin
0

#20 _"men då ni har mkt problem bland mössen med sjukdomar etc"
_Ursäkta? Du får nog förklara vad du menar med den meningen.

Hälsningar Malin

Camillhe
0

tycker den är ganska lättförståelig:) Men vi kan starta en ny tråd om riskerna med plast, känns lite fel i denna tråden, har dock inte tid just nu.

enbartmalin
0

För mig är det svårt att förstå då mina möss är lika friska/sjuka som när dom bodde i terrarium/akvarium.
Så jag vet inte var du fått "att vi har mkt problem bland mössen med sjukdommar"?
Var kommer det ifrån är då min fråga, att vi som har dom i sammlor har problem med sjuka möss?

Hälsningar Malin

Camillhe
0

Men vi kan starta en ny tråd om riskerna med plast, känns lite fel i denna tråden, har dock inte tid just nu.

enbartmalin
0

Detta är väl bra för ts att läsa om då hon funderar på just dessa lådor. Jag anser det är relevant i denna tråden.

Mieeow: Om du anser detta inte hör hit, säg bara till :)

Hälsningar Malin

Camillhe
0

Malin, ja visst är det bra för TS att läsa men det är inte en smart diskussion att ha i en tråd med titel "söker två burar bråttom", det handlar inte om Mieeow tycker det är ok eller ej, utan om att det som skrivs ska spegla trådens titel. Därför finns det nu en tråd där du kan diskutera i länk

HairySpider
0

Jag har kört på dessa samlor länge och mina möss har aldrig blivit sjuka på något sätt, jag tror att så länge de inte tuggar i sig så är det nog ingen fara. Jag tror inte dessa samlor innehåller något av det gift som nämns heller, jag tror inte det är värre jämfört med vanlig plast isåfall? Det sägs ju att vanlig plast inte heller är bra, men det beror ju på hur man vill tolka det hela.

Jag kommer forstätta köra på dessa samlor för jag har inte upptäckt några som helst problem iallafall med dessa och det finns ju tillochmed möss som har gnagt upp hål i dem utan att på något sätt ha blivit förgiftade av det

Så jag tycker att det är upp till var och en vad de vill använda.

Grodan
0

Vi kan prata om farliga plast-burar i den här tråden: LÄNK

Hur har det gått, mieeow?

Kan du inte hitta någon annons om billiga burar på blocket, zoonen etc? Kanske gratis gamla akvarium, terrarium som folk inte använder längre för att de läcker eller något???

Grodan
0

Kanske något av detta finns kvar? Annons på blocket

Grodan
0

Här en annons om akvarier/terrarier som "måste bort"… LÄNK

(ok, det är inte i lund osv… men ändå)

Grodan
0

om du har 4000 kan du köpa denna ställning Skrattande

(obs! att storleken på burarna är olaglig, för låg höjd)

Annons på repti: LÄNK

Grodan
0

Rekommenderar att du glor vidare på repti. Det slumpas bort en hel del i Skåne nu. Men det är terrarier då…

mieeow
0

Ah, tack så jättemycket för tipsen! :D Ska kolla runt :D

Grodan
0

#36 Jag la upp den på ställningen bara för att det var kul, skulle själv inte vilja köpa just DEN ställningen… så mycket att skrubba… fast å andra sidan, en sådan ställning kan kosta många tusenlappar så 4 är nästan ingenting mot vad den skulle kunna kosta i gott skick (rengjord).  Man kan ju även byta ut de olagliga burarna mot lagliga, om de får plats… Vattenflaskorna kan man även byta ut mot mindre som inte tar sådan plats.

DeniceP
0

Det är såna burar djuraffären i Trelleborg har till sina möss. Dom kan ha från 2 till 20 möss i en sån. Fast, dom går ju åt rätt fort :(

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

mieeow
0

#37 ja, fast om man köper den för 4000kr och sedan måste man byta ut både vattenflaskor och burarna till lagliga… då bygger man hellre egen :P

dessutom behöver jag inte så många hahah

#38 :( jobbigt med sånt, man får helt enkelt försöka att inte bidra själv… (bannar mig själv för djuren jag köpt på djuraffär, aldrig igen >.<)

Grodan
0

En sak som är bra med labburar är dock att de är rymningssäkra - så länge gallret inte är böjt lite åt sidan någonstans så det uppstår en glipa…

mieeow
0

#40 sant… men har fixat en bur nu, så det som behövs nu är en bur till TeeBee en pojke utan bröder att bo med och en till bur så jag kan sära på de äldre hanarna eftersom de bråkar. Men det ska nog gå bra..

Förresten! Grattis till Blackie som födde tio bebisar igår morse! :D Kollade alla nyss och varenda en har mjölkmage <3

Grodan
0

41 Grattis till bebbsen. Vad fixade du för bur? Får vi se o höra nu? Flört

mieeow
0

Har en liten bur till henne nu där hon bor med småttingarna, hennes syster födde ett par dagar efter, fick endast fyra men de mår tipptopp.

Med burarna var det ju viktigast att fixa till dessa tjejerna först, så de har varsin gallerbur. Till pojkarna har jag köpt samlalådor, har dock inte hittat ett bra nät ännu, så har locket lite halft på sådär och försöker ha det helt öppet när jag är där :)

Ska ta bilder på blackie's små och lägga upp nu :) de andra visas upp senare för vill inte störa för mycket och har redan kollat till dem idag ^

mieeow
0

Kameran var inte laddad… -.-

Men jag fixar det så snabbt jag kan och ska försöka att inte glömma det, haha :D

[Theriss]
0

Jag hittade tyvärr inga burar, men hoppas det ordnar sig för dig =)