Ang risker med plast innehållande ftalater
Jag blev intresserad när ngn ställde frågan om varför en del inte tyckte att plastlådan Samla från Ikea inte var bra för möss (i den här tråden)
Läste lite Artiklar och det är lite skrämmande att läsa om ftalater som är en kemisk substans som man använder i plast och som har visat sig ha en farlig påverkan på människor. Det är numera förbjudet att använda ftalater i saker som används av barn. Då man lättast får i sig ämnena genom att stoppa saker i munnen. Mina funderingar är dock om det inte också blir en stor påverkan på mössen av att bo i en plastlåda där plasten innehåller ftalater.
Jag har inte riktigt tid att sitta och skriva samman en artikel och länka till källor, men jag kan leta upp lite källor senare och lägga in här.
Jag tar gärna del av den info du finner.
Och jag är glad att jag är så anti IKEA och deras äcklig plastsaker att jag inga sådana burar har här.
Jag har bara lab.burar och jag hoppas att de är av relativt bra plast - vore ju konsigt annars. Men å andra sidan har jag inte funderat så mycket på det där med plast. Vi lever ju i ett samhälle där vi borde kunna luta oss tillbaka och lita på att det som säljs inte är skadligt för varken oss eller våra sällskapsdjur.
Mina möss bor i en plastlåda som jag löpt på granit och har en övervåning av en plastlåda ifrån ica maxi… nu blev jag lite nojjig att det kan ha stoppat i nåt skräp i dem med…
samla är av propanplast och jag hittade på en sida att det används till underkläder för militären i USA
men sedan hittade jag att propanplastanvänds till
Rör, medicinska Artiklar, snören, påsar,hushållsprodukter
enligt denna sida http://www.greenpeace.se/files/file_82.pdf ser inget fel att ha burar gjort av material som man använder till hushållsprodukter och medicinska artiklar
#3 Det är en länk till en pdf-fil, ska det vara det?

Saxar lite härifrån: http://www.kemi.se/templates/News____4430.aspx
Nya EU-regler för ftalater ökar skyddet för barn
Den 16 januari 2007 träder nya regler för de sex vanligaste ftalaterna i kraft.
Ftalater används som mjukgörare i plast. För de tre farligaste införs totalförbud i leksaker och barnavårdsartiklar. För de tre mindre farliga gäller förbudet leksaker och barnavårdsartiklar som barn kan stoppa i munnen.
Jämfört med nuvarande regler är åldersgränsen på tre år borttagen vilket innebär att reglerna skärps. För att underlätta tolkningen av vad som kan stoppas i munnen ska Europeiska kommissionen publicera ett [vägledningsdokument](http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemlongdetail.cfm?item_id=167 "Vägledningsdokument om tolkningen av begreppet "som kan stoppas i munnen" (på engelska). Nytt fönster.") innan reglerna träder i kraft.
Kemikalieinspektionen (KemI) beslutade den 14 juni om den svenska tillämpningen av EG-direktivet 2005/84/EG som reglerar ftalater i leksaker och barnavårdsartiklar. De svenska reglerna införs i KIFS 2006:2 och börjar gälla från och med den 16 januari 2007. Samtidigt upphävs nuvarande svenska regler som finns i 16a § förordningen (1998:944) om förbud mm i vissa fall i samband med hantering, införsel och utförsel av kemiska produkter.
De tre farligaste ftalaterna som totalförbjuds är
- Di(etylhexylftalat) (DEHP),
- Dibutylftalat (DBP),
- Butylbensylftalat (BBP).
De övriga tre ftalaterna som regleras i leksaker och barnavårdsartiklar som kan stoppas i munnen är
- Diisononylftalat (DINP),
- Diisodecylftalat (DIDP),
- Di-n-oktylftalat (DNOP).

Det kanske kan vara värt att testa ett annat boende, köpa en billig gallerbur på Blocket, eller en labbur…
Jag har inte sett några bevis för att plasten i just samla eller andra plastlådor ÄR farlig för just möss, Samtidigt så är de inte tänkta att ha möss i och det kanske påverkar. Du har ju testat det mesta för att få dina friska så det kanske kan vara värt att testa en gallerbur. Är du intresserad av att testa det så pma mig så kan jag nog skaka fram en gallerbur att låna, eller få av en god vän i Göteborg.
Ivanhoe:
Tyvärr så säger inte användningsområdena att det inte är "farligt". Utan det har visat att det finns risk för astma, allergi, diabetes, fetma, cancer etc. Vilka ftalater som finns i just Samlalådorna vet jag inte, men propenplast överlag innehåller ftalater.
Jag kan inte säga att Samlalådorna eller andra plastlådor är farliga för mössen att bo i, för det finns inga studier på just det, men jag anser att det är intressant läsning och därför värt att prata om.
#4 ja det var enda sidan jag hittade om vad som pp används till
undrar vad man ska ha för burar om man inte hittar några akvarium eller terrarium och är emot att ha möss i gallerbur
sedan har jag för mig att samlan var en av de rekomenderade brarna till möss inågon tråd (minns inte vilken just nu)
#6 det konstiga ordet du skriver ftalater vad är det för något?? har aldrig hört det ordet ju

Det är ett kemiskt ämne som man använder som mjukgörare i bl.a plast. Det finns flera olika sorter, varav vissa har konstaterats farliga.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Läste även här på mif eller i gif att plastflaskor inte är bra till djur då de snor allt kalcium eller något och drf är glasflaskor bättre
Ärligt så har jag alltid kännt att dessa plastlådor som säljs överallt är lite varning över på något vis.
Jag köpte 10 st Curver boxar en gång, för att de var så billiga, för att göra om till musburar. Det slutade med att jag sålde dem alla vidare. Jag har kvar en men den har jag bara som typ "akut-bur" och dessutom så har den gallertak.

Jag köpte en av dig Grodan, och den har vi och förvarar saker i när vi campar. 
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men om ämnet inte får finnas i saker till barn är det ju konstigt att det finns i SAMLA? De måste ju kunna användas av barn som förvaring liksom av vuxna.
Mvh Ellenfyrkant

Om du hade läst vad som står hade du inte behövt fråga det.
" För de tre farligaste införs totalförbud i leksaker och barnavårdsartiklar. För de tre mindre farliga gäller förbudet leksaker och barnavårdsartiklar som barn kan stoppa i munnen."
Samla är inte en barnavårdsartikel eller leksak. Det är en förvaringsbox, därför gäller inte ovanstående lagar.
Barnavårdsartiklar är tex nappflaskor, pottor, bitringar, nappar, saker där målgruppen är barn.