Aktivering och frågor
Jag är inte inne här så jätte ofta utan håller mer till på min sajt rexkanin och kanin.
Men jag har en muskille här hemma vid namn Goofy!
Köpte honom i februari!
Vill hitta ett sätt att aktivera honom mer på då han är väldigt fartfylld och aktiv! Finns det något aktiveringstips åt mig?
Har sedan en fråga då jag har lite problem med honom.
Han är väldigt tam och social men när man ska ta upp honom så går han fram och nosar lite och sedan hugger till snabbt som attan och sedan sitter kvar för att sedan klättra upp på armen.
Har testat att gömma fingrarna i tröjan för att se vad han skulle göra
och då kryper han undertröjärmen för att bita i fingrarna!
Vad kan detta bero på? Och vad kan jag göra för att få bort det beteendet?
Musgodis är också av intresse!
Han är väligt kräsen vid mat och färskmat och jag vill ge honom något lite godare han kan tugga på. Vad är populärt bland mössen?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Du kanske ska skaffa en till hane? Hanar som levde i flock o sedan fick bo själva är typ deprimerade och sover hela tiden.
Så mina tips är: 1) Skaffa en till burkompis 2) Du kan slänga in pinnar och allt möjligt förutom hjulet. Hjulet skdar ryggen, men allting annat är bra för möss. Grenar, hängmattor, stege, krukor, toarullar osv…
En ensam mus mår aldrig bra! (men om musen bråkar med andra möss så måste den bo själv)
Jag tror att han biter dina fingrar för att du har nånting där! Typ nagellack eller så känner musen av lukten av maten.
Så tvätta händer och sedan greja i hans bottematerial så du får hans lukt på dina händer innan du keler med honom.
Tror du att han skulle acceptera en annan hane?
Jag har inte platsen till en till bur och mus.
Han är inte den som ligger och sover inte utan det är full fart
hela tiden! Eller det är klart han sover men det är inte jätte mycket!
Han har väldigt mycket toarullar och så plus hemmagjorda hyllor i sin bur! Även en skål med sand (har hamstrar som vill ha sand) som han brukar gräva och busa med!
Ska testa det där med fingrarna!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Främst vad gäller aktivering är att du lägger ner någon/några timmar per dag på din muskille, om han uppskattar det.
Berika buren med massor med roliga leksaker är alltid en bra grej. Sätta ihop med annan mus absolut inte. En annan hane kan han säkert inte tolerera och en hona är inte bra för jag anser inte att din hane bör avlas på.
Biter han hål i dina fingrar? Blöder det?
Alltså jag skulle inte behålla en sådan mus. Aldrig att jag står ut med sådant. Tyvärr. Nu när du haft musen så länge och även förut pratat om detta och ingen förändring har skett så tycker jag att det är en väldigt tråkig grej. Den är ju extra tråkig i o m att du lärt dig leva med den och tolererar den.
Jag har noll tolerans för sådant här beteende. Mitt tips är därför: Låt avliva musen och skaffa ny med 100% bra temperament - föräldrarna måste också vara trevliga och syftet med parningen/kullen måste vara bra temperament.
mina djur älskar att gnaga på mina nagelband men det kan bero på att de vill ha bort det som är skadat mina nagelband spricker hela tiden, det kan vara något liknande med händerna över huvud taget eller så finns det en dot som han inte gillar
#1 jag ser inget fel i att ha hjul till mössen om det är tillräckligt stort, mina har ett på 23cm och där böjer de inte på ryggarna
hanar bör inte ens tänka på att sätta ihop, jag har 4 hanar som bor ihop men jag kan inte städa ordentligt hos dem för då blir det bråk direkt

Som Grodan frågade - Biter han hårt? Jag har några väldigt tama möss, som bara nafsar på mina fingrar för att se om jag har något gott på fingertopparna.
Jag har haft en mus som efter medicinering började anfalla mina händer och verkligen högg efter mig som en ilsken hund (trots att jag använde handskar vid medicineringen). Jag har kämpat med henne länge nu och hon har slutat bitas, så jag tror på att man kan förändra ett sådant beteende om det inte ligger i musens temperament…
Biter din mus dig även om du exempelvis lyfter upp honom i en toarulle och sätter honom i handen?
Jag började göra så att jag bara satte ner händerna i buren på långt avstånd ifrån henne så att hon kunde välja shälv om hon ville komma fram eller inte, hade ALLTID nåt gott till henne, även om det bara var ett havregryn, så att hon skulle fatta att handen alltid kom med nåt bra och jag lyfte aldrig upp henne direkt. Jag lyfte upp henne antingen i huset eller i en toarulle eller nåt.