Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 753 ggr
Ellenfyrkant
0

Fästa vattenflaska

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag funderar över smartaste lösning för Vattenflaskan när man inte har vanlig gallerbur. I min miniduna har jag vattenflaska utanpå och en ståltråd runt flaskan som krokas i takgallret. Men jag har också en plastback som jag gjort en bur av, jag provade att köpa kardborreband och klistra fast på flaskan respektive burväggen men den var för tung, även om det var classics minsta storlek som kallas mus, så den ramlade ner ofta och då gjorde den ju ingen nytta. Hade den sedan i taket men dels gillar jag inte att den gungar och heller inte att det blir mycklet osmidigare att lyfta locket, tänka på hur man möblerar så att Vattenflaskan alltid är tillgänglig även om det snurrar etc. Har sett på hmm.. Marsvin iFokus tror jag för länge sedan någon som gjorde en egen ställning till flaskan av ståltråd som gjorde att den kunde stå på marken. Men har ni några idéer, hur gör ni själva? Problemet är ungefär som för de som har akvarium. Skål med vatten undviker jag i största möjliga mån då det blir smutsigt fort och ohygieniskt.

Mvh Ellenfyrkant

Ratata
0

Grävde fram en gammal tråd åt dig, tycker att den idén är jättebra (MoaL som tipsar)!

http://mus.ifokus.se/discussions/4d713357b9cb46223304ac02-tips#4d7124efb9cb462141047e48-4

Själv använder jag ferplast sippy, men de flesta klagar på att sugkoppar inte funkar då möss gnager på dem. Jag hade samma problem till en början, men efter att ha gått in för att verkligen berika mössens miljö har jag upptäckt att de tappade intresset för sugkopparna.

Till mina pygmémöss har jag en drickapparat för fåglar med en öppning i botten. De är för små för vanliga vattenflaskor och jag tycker som du att vattenskålar blir smutsiga så fort att det inte är något bra alternativ, dessutom kan pyttepygméer drunkna i vattenskålar. Jag fäster deras drickmojäng med en sugkopp och gummisnodd. Antingen kommer pygméerna inte åt gummisnodden eller så är de extremt väluppfostrade för jag har aldrig varit med om att den blivit avbiten :)

Ellenfyrkant
0

Okej, där har vi skillnaden på mitt problem och akvarium. Sugproppar fäster inte på denna plasten! Men ska läsa tråden du läkat till, tack!

Mvh Ellenfyrkant

ivanhoe81
0

gör somjag, jag tejpar fast Vattenflaskan med maskeringstejp, det håller

Tiaran
0

#3 maskeringstejp? va sjutton.. jag gör ju det också men mina muslingar gnager bort tejpen så Vattenflaskan hamnar mitt i buren istället (har varit och inhandlat en glasvattenflaska till dem värsta bovarna så vi får se hur de funkar) annars måste jag tejpa ca varannan dag i snitt ungefär.

ivanhoe81
0

ja men Ellenfyrkant har flaskan på utsidan och då går det utmärkt att göra så, jag hade på insidan med och mina gnager inte så mycket

Ellenfyrkant
0

Nej jag har flaskan på insidan på den buren jag har problem med. Utsidan på minidunan och därför har jag inga problem med den. Kanske var otydlig i ursprungsinlägget

Mvh Ellenfyrkant