Gnäll över söndergnagd duna...
Ännu en mus-mardröm, fast på riktigt! Bilden jag bifogat är en bild på rummet där mössens bur står. Och för ett litet tag sedan, mindre än 2 veckor sedan, köpte jag en större duna för att mössen skulle kunna växla boende de gångerna jag behöver skrubba ur ordentligt. Hittade en jättefin duna som jag köpte. Mössen fick flytta in och tyckte att det var hemskt skoj med lite nya saker att utforska. Men så igår när jag kom ner till källaren (där buren står) såg jag att Klara liksom svävade i den genomskinliga delen av buren och insåg att hon satt på utsidan av buren. Panik! Tack och lov kilade hon ner i en äggkartong som låg bredvid buren. Såg sedan att Prassla också gömde sig i den. Det gick ju tack och lov väldigt smidigt! Men om ni kollar på bilden så kan ni tänka er jobbet om hon hade valt en annan kartong än äggkartongen…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Haha, tur i oturen får man väl lov att säga!
Mvh Ellenfyrkant
Det går att fånga dem även i sådana utrymmen. Genom att ställa en liten låda, ev buren med mat, vatten och mys, men även genom att vara smart.
Och alla möss blir inte helt förvildade när de kommer lösa. Tyckte ju att du berättade att din vildmusa brukade vara lös i badrummet förut (när hon var ensam) och uppsökte dig.
Men visst är det jobbigt när mössen kommer lösa. Jättejobbigt. Ville dock ge lite hopp, eftersom jag själv fångat många möss som varit lösa. Det jag alltid försöker att göra är att fånga dem direkt så att de inte hinner bli för vilda eller bygga ett bo någonstans.
Ja jag tvivlar inte på att det skulle gå att fånga in dem, men mamma är hypernervös och skrek "STAMPA PÅ DEN, STAMPA PÅ DEN!!!" när hon såg att Klara var lös.
Så mamma har tvingat mig att flytta mössen och satt buren i en annan bur för att det inte ska hända igen.
#3 Stampa på den?
ELAKT!!!
Trist, men jag antar att det tar några år att vänja sin mor vid möss…
Ibland kan man ju bara ropa mössens namn och så kommer de skuttandes… 
#4. Ja, men mamma är mer rädd om sina prylar i källaren än om en hitte-mus… tyvärr. Men jag har gjort klart för henne att om hon så mycket som kröker ett hårstrå på mina små pälsklingar så sticker jag hemifrån.
#5 Ja, men Lycka och Prassla tycker hon väldigt mycket om. Och de har lärt sig att komma om man ropar. Så kan ha dem ute på gräsmattan, givetvis under uppsikt, och de försvinner lite hit och dit men så fort jag ropar så skuttar de fram till mig. Visste inte att de kunde det förens jag vågade släppa ner dem.