Texel, men inte nu?
Hej!
Min mus Lilla Snigel Akta Dig, födde 4 ungar i maj.
De två som var agouti, föddes som texel. De var fruktansvärt lurviga!
Men nu i samband med bebisfällningen, är dom inte alls krulliga längre, nu har dom vanligt långhår.
Detsamma hände med Stitch's kull i mars. 5 av tio var lurviga och krulliga, men alla 5 blev dåliga korthår (dom har jättetät, kort päls)…
Är detta normalt, att långhårsmöss föds som texel, eller?
Innan fällningen…
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Efter…
Ja, så kan det gå tyvärr… Att pälsen "raknar"… Den kan även bli krulligare igen när musen blir äldre. Att föda upp bra texelmöss är faktiskt en konst. 
Nu var det inte jag som parade någon av honorna, men det kom som en överraskning att det söta krullet försvann på en natt xD
Synd att man inte har någon texelmus själv, då kanske man skulle gett sig ett försök på texeluppfödning… hmm……
Du har inte någon snygging texelhona till salu, eller kommande kull på texel? (A)
#3 Nej, tyvärr. Den texelhonan jag tänkt fortsätta på dog i en olycka. Jag har en trevlig texelhane med bra temperament och god hälsa, Morakullan´s Cirkusmus, men en syster till honom var morrhårstuggare så han har inte kunnat gå i avel med risk för att sådant dyker upp i kullen. De flesta av mina astrexhonor (anlagsbärare av långhår) har även sådana problem i släkten så de passar inte.
Mina andra texelhanar dog av hög ålder utan att ha kunnat låta sina gener gå vidare, så tyvärr, här finns inte längre texels i framtiden.
Usch, så tråkigt! 
Fast, kanske bra för mig, som redan har en massa hanar att bli av med, och att jag redan tingat en siamesehona av ammE!
Ja, jag är faktiskt jätteledsen för det. Inte eg för hårlaget, utan för att mina gamla gubbar som dog nu i våras var så jäkla fina och snälla. En linje jag jobbat hårt på i flera år med importer från Holland, Finland och Polen. Att det blev långhår, astrex och texel slumpade sig bara så och inget jag eg jobbade speciellt med på dem. Men, men, så är det att föda upp möss… De starka klarar av att föröka sig. De här gubbarna gjorde det inte.
Om jag finner en lämplig hona till Cirkusmus så vet jag ju ändå inte om någon är intresserad eftersom det ju faktiskt kan, trots noga koll av stam, dyka upp morrhårs- eller pälstuggande.
Förresten så kollade jag lite på bilden i #0 nu. Jo, det är så jag slarvar… Jag kollar inte så noga först… hehe… sårri… I a f så kan en duktig texeluppfödare redan se på ungarna om de har bra päls - dvs om den kommer att utvecklas bra. Den här bebisen har inte alls den typiska texelpälsen som önskas.
Jag har ganska många foton på texels i mina gömmor, många finns även på sajten i gamla trådar, från mina sista år som texeluppfödare (jobbade med hårlaget i över 15 år!!!).
Här är en gammal tråd med texels: LÄNK
Jag har en blå texelhona o jag tänker para henne med en texelhane, men hittar ingen!
Jag kanske ska köpa en hane hos Malin om hon ska ha några kvar.
Tycker du ska jobba på texels stenhårt nu Grodan, hähä 
Verkligen synd om aveln skulle stoppas för en sån dum och ovälkommen ovana som morrhårstuggning!!
Hon hade fruktansvärt gles päls på rumpan innan fällningen, trodde nästan hon var fuzzy först! Men nu efter fällningen, och pälsen raknat, är den supertjock och tät! Snacka om helvändning…
Oftast kan du räkna ut vilka som kommer ha "bättre eller sämmre" texel päls efter fällning.
Din texel på bilden är inte jätte länghårig och får därför också kortare päls efter fällning.
Alla texels får kortare päls efter fällning, så ju längre päls som bebis desto längre efter fällning.
Lite exempel följer.
Solonia som liten, tror du själv kan se skillnaden på din mus och hennes päls?
Hälsningar Malin
Visst detta är inte någon exakt vetenskap, men jag brukar kunna räkna ut vilken som blir bra texel som vuxen på detta sättet.
Dock kan det slå fel :)
Hälsningar Malin
Du Malin? Det hände exakt samma sak med min texel. Hennes päls var jätte krulligt när jag köpte henne och nu ser det ut som på bilden nr:10 (fast lite krulligare)
#12 Som jag och grodan skrivit: Pälsen dom har som små är inte pälsen dom har som stora. Pälsen kortas av vid första pälsbytet.
Hälsningar Malin
Jo. Jag visste ju från början att det var ngt skumt eftersom rumpan nästan var bar!
Riktig snygg hon var förresten :O Alla fina bilder på mysiga krullisar får mig jättesugen ju!!
Min texelmus är bara texel på rumpan nu och resten av kroppen är bara allmänt lurvig liksom. Texelpälsen är blank och vågig, men den andra liknar mer pälsen på magen och huvudet (hon har en liten tupkam). Hon är född i Mars så hon har ju bytt päls, men kommer rumpan att fortsätta vara texel?

Haha gud vad gulligt!
Ja, det är sött men knas!
Hennes tupkam är egentligen en vit bläs som är mer som en pannfläck som har längre strån än den svarta pälsen på kroppen.
HAHA! Min gula hane har också tuppkam, fast ordentlig! Den är skiiiitlång
Låter stiligt!
Det är så kul när det kommer hem kompisar och de ska titta på mössen tycker jag, när det finns en som har tuppkam! När några av mössen fick vetrimoxin så smetade jag en klick på huvudet på dem så att de fick tvätta i sig medicinen och då såg det ut som att de hade använt brylkräm - stylade till max.
HAHAHAHA! Värsta raggarna ;) xD

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
det kan komme ett par snygga texelmöss från mig snart…måste kolla lite hur dom blir med temp. o sånt. pälsen är fin krullig o tät.
.
ett par stycken i den kull ska med på SM i sep.
Aaaah Kent det där var la onödigt? XD
Jag som är sååååå sugen på en snygg krullistös!

#22 det vet jag 
Grrrr 
¨Men Denice? Om du följer med till utställning i Sk¨ne så förhoppningsvis ska malin sälja texels. Hon har ju många texlar.
Klart jag ska till utställningen, har 5 anmälda i varje klass >.< Får la prata med henne då haha.

Amen sluuuutaaaaaa xD
Fast det är ju töser jag vill ha ;)

Amen vilket fluff 
Har ni många honor till salu nu? 

nej det är inte mera ett par stycken texel…kanske max 8 st som vill flytta 
Jag kan ta alla 
Nej, men jag är sååå sugen på en fin flicka.

vi ska fota dom alla på söndag kväll sen kommer det en bildbomb här….:)
Det tycker jag om!!