ett par frågor
Tja! har nyss blivit ägare till 3 möss, snart 2 veckor tillbaka, har aldrig haft möss tidigare dock andra smådjur men jag har ett par frågor som ni kanske kan svara på? :)
1: varför ska inte möss ha c-vitamin? det brukar ju vara bra för smådjur.
2: hur vet man skillnaden på ifall musen bitts eller naffsas?
3: vissa säger att möss ska ha egna rum! varför? har ni det?
tack! :)
3- Mina moss har far springa fritt i mitt rum varje dag, och det ar bra for dem eftersom dom motionerar.
1. Möss kan producera sitt eget c-vitamin. Alla djur kan det förutom primater (människan inräknat), marsvin och eventuellt något fler.
2. Det känner man. Om en mus bits så börjar man oftast blöda lite. Om den naffsar så känns det knappt.
3. Om man har många burar är det ju bra för att inte sprida lukten över hela huset, men man behöver inte det. Har man tillräckligt stor bur behöver de ingen extra motion heller, men man kan låta dem springa på skrivbordet under uppsikt eller på sängen och så vidare. Man behöver inget eget rum för det.

1. Det är precis som LinaIsabell skriver. Många djuraffärer felinformerar. Kaniner, t.ex., som oftast får rekommendation om c-vitamin behöver det inte alls. Inte heller möss. Om du vill ge vitamintillskott är det bättre att ge frukt och grönsaker. =)
2. Det har de flesta sin egen definitition på. Några lägger även till 'hugger'. Nafsar är då ett ofarligt skrap med tänderna som nästan kittlar, som LinaIsabell skriver. Bett gör ont, men blöder inte. Hugg är kraftiga och orsakar blödning. =3
3. Precis som det nämnts är det mest för luktens skull. Sen om du har andra gnagare kan det också vara bra att ha mössen i ett eget rum, eftersom sjukdomar smittar djuren emellan. Och nånting som inte påverkar din ena gnagare kan göra en annan väldigt sjuk. Själv har jag dock haft kaniner och möss i samma rum jämt - men då fick jag också löss som gick från kanin över till mus.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1: varför ska inte möss ha c-vitamin? det brukar ju vara bra för smådjur.
- Det är inte nödändigt för någon annan gnagare än marsvin då de andra klarar av att bilda eget C-vitamin i kroppen. C-vitamin är vattenlöslig och vid överdos tas den helt enkelt inte upp av kroppen. Så det är inte skadligt att tillsätta men fullkompligt onödigt.
2: hur vet man skillnaden på ifall musen bitts eller naffsas?
- Bästa svaret på det är nog att det Känns! Nafs brukar inte göra ont. Men när de biter tar de i. När man blivit biten påriktgt vet man det. ;)
3: vissa säger att möss ska ha egna rum! varför? har ni det? - Om man har ett fåtal möss är det inte nödvändigt. Enda gången det är nödvändigt med egna rum för mössens skull är om det är mycket oljud runt omkring eller annan störande aktivitet men också nödvändigt om man tar in nya djur, då bör de hållas isär en tid så man har koll på ev. sjukdomar, ohyra etc. hos nykomlingarna eller de gamla också för den delen innan man har dem i närheten av varandra. Sprider sig ohyra, smittor etc. behöver alla behandlas och det är onödigt.
Mvh Ellenfyrkant
aha! okey! våra möss står i sovrumet och jag mockar en gång i veckan så lukten är det inget problem med,alla är honor desseutom. tack alla för svaren!