Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2394 ggr
Biffen_Ada
0

cancer?

Hej!

Jag har två möss (ca 1 år gamla). Igår kväll märkte jag att en av dem har en knöl vid svansroten på höger sida. Den är stor och jag är jätte orolig!

Hon visar inga tecken på smärta, hon var snarare pigg som hon brukar (detta var vid 12 på natten).

Vad ska jag göra, gå till vetrenären?

MVH Ada

MP160
0

Det finns inte så mycket att göra när en mus får en tumör tyvärr… Håll koll på henne och vid minsta misstanke om att hon lider av den tycker jag att du ska fundera över avlivning, för hennes egen skull. Kan hon klättra och ta sig runt i buren som hon brukar? Äter och dricker hon som hon brukar?

Pemsan
0

Det behöver inte bara nått farligt. Håll koll på den. Min hane har något liknande mellan svansrot och pung och det är inget han mår dåligt av. Jag håller koll så den inte växer eller förändras. Skulle den göra det så avlivar jag om jag ser att han har ont eller lider på nått annat vis.

denna har han haft ett bra tag och han är hur pigg som helst.

så kolla upp med vet, och håll tummarna!

Biffen_Ada
0

#1 Hon beter sig precis som hon brukar ännu. Jag ringde veterinären idag och dom sa samma sak som du.

Tack för hjälpen Glad

Biffen_Ada
0

Tack för hjälpen, Pemsan Glad

Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt problem!

Biffen_Ada
0

#2  hur går det med din hane? har han blivit bättre? tror du att det är nått farligt? min mår som hon brukar och är helt som vanligt men knölen är kvar. jag vågade inte riktigt hålla i en henne. Har du sett om din har ont?

Pemsan
0

#5 han mår precis som han brukar. Pigg och glad och verkar inte alls besvärad. Den krymper och växer om vartannat, men så länge den inte förändrar beteende så låter jag det vara som det är… Sixten mår som en prins!

[aammE]
0

När min mus fick en tumör så valde jag att avliva INNAN hon visade att hon mådde dåligt av det, efter som att möss inte visar att de mår dåligt innan de mår JÄTTEdåligt och jag tyckte att hon förtjänade ett bättre avslut än så.

Lucifer06
0

En av mina honor fick en liten knöl vid svansroten efter sin förra kull.
Hård som en kula typ.

Var det en större "riktig" tumör eller var det som en kula när du valde att avliva? Rynkar på näsan

http://www.eyeam.se

[aammE]
0

#8 Det var en STOR tumör som växte och dessutom satt den väldigt illa till, vid könet.

Bjorndalens
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Cancer gör inte ont, inte förrän i slutstadierna, men då är den desto mera smärtsam.

Så, man kan ha kvar en mus med tumör ett tag. Så man i alla fall hinner vänja sig vid att man måste ta bort den - eller helt enkelt kolla OM den växer, eller om det är något annat.

När knölen börjar bli stor, MÅSTE man ta bort musen, för dess egen skull. Innan dess, kollar man hela tiden VAR knölen sitter, och att den inte trycker mot andra organ (inre kanske), eller trycker mot baken på ett vis så den får svårt att kissa och/eller bajsa. Och få ont av de anledningarna.

Likaså om knölen sitter väldigt dumt till, och har vuxit så stor att den hindrar musen i sina rörelser, eller skaver någonstans, kanke mot marken, så det blir sår.

Så fort man själv tycker att tumören ser stor ut, bör man ta bort musen. Väntar man tills musen börjar bli trött, hängig, flottig/gles i pälsen, hopkurad eller något annat synligt, så har man väntat lite för länge.

//amaira (med kontoproblem)

Lucifer06
0

Tack för svar!

http://www.eyeam.se

Biffen_Ada
0

#9 Det är så min lilla mus knöl ser ut! Dock är den täckt av päls.

Var Kan man vända sig när man ska avliva möss?

Tack!

enbartmalin
0

Närmsta veterinär.

Hälsningar Malin