Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1910 ggr
UlrikaD
0

Posta möss???

Hittade en annons om möss som säljs.

Och de skickar mössen, rekommenderat!!

Hur skickar man möss? Låter ju helt galet.

Lamina
0

Det gör man inte. Det är alldeles jätteolagligt att skicka levande ryggradsdjur med posten. För den delen så vill inte posten att man skickar några djur alls med dom, vare sig dom har ryggrad eller inte. Anmäl annonsen och anmäl ägaren/uppfödaren om du kan ta reda på vem det är…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

UlrikaD
0

#1 Jag tänkte väl det.

Finns på zoonen.

ajanki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det låter ju jättekonstigt!! Handlar det om döda möss kanske?

UlrikaD
0

#3 Levande möss, även dräktiga möss. 30 stycken nakna säljes.

ajanki
0

#4 Men det är ju helt sjukt:(

Hur kan man ens tänka tanken att skicka levande djur med post!!!

Lamina
0

#5 Räkor och snäckor skickas ofta med posten och ibland även fiskar, så det är ju inte ovanligt. Men att ta steget därifrån till att få för sig att skicka däggdjur, det kan jag inte riktigt förstå. Fast det är ju klart, i en del länder skickar dom ju t.o.m. fåglar via posten, så…

TS: Kan du PMa mig en länk till annonsen?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

UlrikaD
0

#6 Skickat.

ajanki
0

#6 Gör dom?

Hade jag ingen aning om, tycker det låter oseriöst att skicka djur med posten, vad som helst kan ju hända under vägen!

Lamina
0

Jag har fått hem både äppelsnäckor och räkor med posten, och kan säga att dom inte tar minsta skada av det. Snäckorna skickar man som små i en snusdosa med lite vått papper i. Dom går i "dvala" och klarar sig upp till en vecka utanför vattnet och är väl skyddade i dosan. Räkor skickar man i såkallad breathingbag. Den tar upp syre flån luften så man kan fylla hela påsen med vatten och undvika skvalpande. Skickar man dom i en rejäl kartong som inte riskerar att bli mosad så tar dom alltså ingen skada heller. Fiskar är jag däremot lite tveksammare till. Och fåglar och däggdjur är verkligen inte ok i mina ögon. Att dom kommer fram vid liv betyder inte att dom klarar av resan bra… Skrikandes

//Lamina

Liz85
0

Men på posten har de ju stora stämplar. Det är stor risk att djuren krossas, och om de överlever det, vad händer om paketet kommer bort eller det tar flera dagar eller nåt?? De måste ju ha luft, mat och vatten också.

MP160
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skärmdump på annonsen kommer här, note: inga personangrepp eller liknande nu!

Reptile-Lovers
0

Fick detta svar av kai på zoonen

Hej,

Tack för tipset. Jag har raderat annonsen och kontaktat annonsören.

Vänliga hälsningar,
.Kai

Här en "man" i sina bästa år.

Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se

Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se

Grodan
0

#12 Bra! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
0

Reptile-Lovers
0

Tänkte kolla av blocket så den inte ligger där

Här en "man" i sina bästa år.

Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se

Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se

Grodan
0

kan ligga på repti också

[Samsonmaster14]
0

Det är bara så jäk*a synd om mössen. Jag blir verkligen arg när jag ser nånting sånt. Om jag hade möjlighet så skulle jag ringa till ägaren och snacka med honom/henne.

Undrar om h*n skulle vilja bli skickad med posten……

[nakenmus]
0

Men shit, har ni startat en diskution om detta?!?! :O

Självklart kan väl för fan inte mössen skadas av stäplen? Självklart ligger ju mössen i en bur med spån mat och vatten, en så kallad transport bur! Självklart skickas inte mössen i ett brev och hur tror ni att djur som transporteras eller importeras ifrån andra länder kommer hit? Flyger? Nej dom skickas!

Så bara ringa nu om ni har några frågor, du tillexempel Samsonmaster14, nu har du möjlighet att ringa! 
0737588553

/ Sophie & Andreas

[nakenmus]
0

kolla ni på för jag kommer alltid o skicka ! ni kan försöka plocka bort alla annonser som finns men det kommer alltid komma fler o fler…. så bara läggner o köp eller skit i det! är det nu så jävla synd om djuren så är det väl upp till er om ni nu inte vill att dom ska skickas så då får ju ni som djurvänner se till och komma var ni än bor o hämta dom eller så finns ju möjligheten att dom kan skickas!

[nakenmus]
0

JÄVLA NÖTTER

enbartmalin
0

Ojoj! Lugna ner dig!

Det är väl klart folk ifråga sätter att man skickar djur på posten, det tillhör inte det vanliga.

Vad är det för transportburar du använder dig av, hur får dom vattnet?
Hur löser du det med köpare när du skickar med Transportbur?

Hälsningar Malin

ajanki
0

Det är klart att vi förstår att dom är i en Transportbur!!

Vi trodde inte att du la dom i ett kuvert…(ja, inte jag i alla fall:)

Men hur skickar du dom i bur?

Det är inte med posten alltså, utan med buss eller tåg?

Tror att vi reagerade på att du skickar dom, känns inte helt seriöst tycker jag!

Jag skulle aldrig skicka levande djur förutom med nån som åker tåg, men det är ju inte att skicka!

Kan tänkas att vi är nötter, men förklara dig lite närmare hur du gör så att vi förstår att det du gör är seriöst!!

StillaSinnet
0

Importer jag har tagit hem har ju transporterats med andra skjutsar. man kan ju kalla det för att skicka om man betalar för transporten, eller hur? Jag har haft gurka som vätska och på något dygn är det verkligen ingen fara. Så reser tex alla utställningsmöss genom Sverige. I Eskilstuna kommer mina få bo i sin uställningsbox ett par dagar iom att det är utställning löd-sönd. Gurka och torrfoder räcker gott och väl till dem.

men tanken om kuvert är inte helt befängt…jag har en vän som skulle få sina nya leopardgeckos med en lastbilschaffis. Två dagar senare än avtalat dök leosarna upp i ett vadderat kuvert, visserligen lagda i en hård låda, men ändå! Troligen hade chaffisen glömt att stanna och skickade dem till adressen när han kom på det. Avsändaren var nämligen ovetande. Så visst, det händer konstiga saker…

Däremot är det alltid, alltid bäst att ta kontakt med annosörerna innan man posta funderingar på forum. De har rätt till första kommentaren, rätt att kunna förklara sig. ALLTID!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Ellenfyrkant
0

Det kan ju röra sig om att mössen åker bussgods med chaffisen? I bästa fall…

Mvh Ellenfyrkant

UlrikaD
0

#23 "Alltid ta kontakt med annonsören."

Innan jag la upp fråga här så skrev jag till annonsören via zoonen, men i och med att jag aldrig fick något svar så la jag upp frågan här.

Hade jag fått svar hade det aldrig blivit någon tråd.

Även jag har "skickat" djur. Men då i Transportbur med en människa som följer med. I min värld kallas det då djurtransport.

Skicka för mig är just kuvert eller låda och posten helt enkelt.

StillaSinnet
0

#25 jättebra att du provade att få kontakt. Gillas!

UlrikaD
0

#26 Det var ju ett svar jag sökte, inte en debatt.Flört

[Theriss]
0

Det är ju en intressant fråga, så det är synd att nakenmus inte verkar vilja svara här.

[Theriss]
0

#3 Man får inte skicka döda djur heller.

UlrikaD
0

#29 Det får man faktiskt. Man skickar ju djur på obduktion till SVA. Men de ska ju paketeras på ett särskilt sätt.

enbartmalin
0

Jag vet reptil människor som skickar mängder med döda möss via poasten.

Hälsningar Malin

[Theriss]
0

Ja jag skulle ha lagt till det.

[nakenmus]
0

Mössen skickas med bussgods, med vatten flaska som man brukar ha till möss, och spån och mat. I en pet box. Brukar också även lägga i en gurk bit eller äpple så mössen får lite extra med väska!

Asså att skicka en mus handlar ju inte om att den ska transporteras i en veckas tid, utan den är där över en natt, dagen efter är ju musen framme.

Det är ju också upp till köparen, tycker köparen också att det är okej att man skickar mössen är det väl ingen fara?

[Theriss]
0

#33 Tack nakenmus för att du ville svara =)

Ellenfyrkant
0

#33 Jag tycker du resonerar alldeles fel. Även bussgods paket kan tumlas om så jag hoppas du gör dem medvetna om vad det är du skickar. Men detta med att allt skulle vara okej för att köparen tycker det. Säg att både en säljare och en köpare tycker det är okej att knöla ner en hund i ett paket och skicka, inte fasiken är det okej för att man är överens. Sen är det värre än vad du gör men principen att allt man är överens om är absolut korkat tycker jag. Jag tycker aldrig det är okej att frakta djur där ingen bär ansvaret för djurens välmående och det gör inte människan som kör buddgodset.

Mvh Ellenfyrkant

[nakenmus]
0

Okej. Alla resonerar ju hur de vill.
Men det är väl klart att jag inte heller tycker det är okej att knöla ner en hund i ett paket och skicka!
Jag har inte skrivit att ALLT man kommer överens om är okej eller?!?
Jag skrev att det är något man får komma överens om. Jag skickar ju inte mössen om inte köparen vill det, men jag skrev med det i annonsen pga om köparen vill mössem skickade, så är det okej för mig också.

Men hundar fraktar dom ju också på flygplan?
I en transport bur, i 12 - 24 timmar. Där inne kan ju inte hunden röra sig, det kan i alla fall mössen som jag skickar!
Så varför skulle inte jag kunna skicka en mus då?

LinaIsabell
0

Om jag får lägga min näsa i blöt så gör jag det nu, och säger följande;

Hade det handlat om att skicka ett paket med posten, så är det något jag tycker är hemskt. Då ska brevet fraktas och kommer skakas runt och allt möjligt. Nu är ju inte detta fallet, enligt nakenmus.

Att skicka en mus med bussgods är ju en helt annan sak, eller? Mössen kommer ju fraktas på samma sätt som med en människa, fast utan människan. Vid flera tillfällen när jag rest med djur (ex kanin) så har kaninen fått vara i transportburen i bagageutrymmet (som enligt chaffören är ventilerat), och det är väl så möss fraktas med bussgods? Nämligen i en Transportbur med mat och vatten i och åker buss, och när resan är slut så hämtar köparen upp musen.

Nu kanske jag har helt fel, för jag har aldrig skickat paket med bussgods, så det kan lika gärna vara så att min bild är förskönad.

Dock kan jag inte tänka mig att det skulle vara värre än att flyga med hundar.

Angående vad som är okej eller inte okej, så är det ju INGEN som kan säga vad som är rätt eller fel. Det som står i lagstiftningen har Sverige en gång kommit överrens om inte är okej, och därför kan man anta att allt som är olagligt inte är okej. Hurvida det är olagligt eller inte att frakta möss på detta vis vet jag ingenting om.

Allt som inte är olagligt, det kan inte du eller jag bestämma om det är okej eller inte. Det är ju ens personliga åsikt. Är det okej för Anna att ta lagliga och oklassade droger? Ingen kan säga att det inte är okej, om det är helt lagligt. Bara Annas åsikt räknas där. Är det okej för Lisa-Marie att uppfostra sitt barn till att tillhöra en religion? Alla kan ha sina åsikter, men faktiskt så är det ändå Lisa-Maries val.

Förlåt om jag upprör någon på något vis, det är inte min mening. Jag står heller inte på någons sida, utan väljer bara att framföra mina åsikter precis som de är.

Ellenfyrkant
0

#36 Jag tycker fortfarande inte det är okej att frakta mössen så om ingen har ansvaret/ uppsikt över dem och ser till att de har det bra under resan. Och om du inte gjort dem medvetna om att det är möss de har med på resan (vilket du inte svarade på) är det ännu värre för mössen. Det är ju jättebra att du inte skulle knöla ner en hund i ett paket och skicka, känns betryggande! Glad Och vad gäller att transportera djur i bagagetutrymmet med flygplan tror inte jag heller att det är en trivsam resa. Men man behöver ju inte heller jämföra dåligt med sämre.

#37 Jättebra inlägg tycker jag. De bussgodstransporter jag sett kastas dock runt en del även om det inte är lika hemskt som att åka med posten. Du vet hur man själv också rullar kartonger ibland för att fatta bättre grepp. Om människorna som lastar  påoch av  inte är medvetna om att det är djur de fraktar har de ingen anledning att behandla dem med sådan försiktighet som djur kräver, därför skrev jag i mitt inlägg att jag hoppas nakenmus gjort dem medvetna om att det är möss de kör och lastar. Sen vet jag inte hur stor roll det spelar att bagageutrymmet är ventilerat när paket staplas tätt på varandra.

Mvh Ellenfyrkant

[nakenmus]
0

Du jämförde ju själv dåligt med sämre?

Asså jag skickar möss med bussgods för det är bästa fraktsättet för mössens skull! Sen om mössen kastas in? Shit happends. Asså jag är en djurvän mössen ska självklart inte fara illa. Men det är en mus, herregud.

På paketet brukar jag skriva ömtåligt, sen om dom bryr sig om det, det vet jag inte?
Och även om jag säger detta är en mus här i, det skiter dom kanske endå i.

Ellenfyrkant
0

#39 Menar i nte på det viset. Jag jämförde med nerknölad hund för att visa på detta att allt man kommer överens om inte är okej.

Vad jag menar med jämföra dåligt med sämre är att det inte är mer okej att låta mössen behandlas illa under transporten bara för att djur som flyger kanske inte heller har en bra transport.

Ett tydligare exempel: Att grannen har sina hundar i hundgård 24/7 gör det inte mer okej att du slutar aktivera din hund.

Det är inte nödvändigt att sänka sig till de lägsta bara för att de existerar.

Men det verkar inte som att vi har så mycket mer att tala om för dina sätt att resonera kallar inte jag djurvän över huvud taget. Så det är uppenbart att vi har olika syn på det mesta, jag personligen är otroligt mån om djurens välfärd worldwide, det är därför jag reagerar så starkt på något du kallar "shit happens".

Mvh Ellenfyrkant

[nakenmus]
0

Nu jämförde du igen, och nej självklart är det då inte okej att sluta akrivera sin hund!

Det funkar ju inte att tänka som du gör. 
Tänk så många människor då som har möss, som matar mössen levande till sina ormar, då lider mössen!
Finns människor som är elaka mot sina möss/djur. Kanske borde starta diskutioner om sånna istället

Jag har skickat möss, det är inget som dör av. Inget som heller skadar musen

Lamina
0

Men det är olagligt och lagen finns där av en anledning. Mössen kan ta skada av att bli skickade, även om dom inte gjort det förut. Det är olagligt att köra för fort också. Jag har kört för fort men inte tagit skada av det, betyder det då att det är ok att göra det igen? Att det är ofarligt att göra det? Eller hade jag bara tur?

//Lamina

LinaIsabell
0

Nu har jag en liten fundering här som egentligen inte rör något utav det som pratats om. 

Om man vill ha en mus från långt-bort-i-stan, är det då möjligt att ha musen i en Transportbur med allt den behöver och snällt fråga busschaffören om transportburen kan få åka med (mot eventuell betalning), och säga att en person hämtar upp den när bussen är framme?

Då får ju transportburen åka i antingen ett säte (om det är djurtillåten buss), hos chaffören (om han råkar vara en snäll person som gillar djur) eller i bagageutrymmet (där vanliga passagerare tvingas ha sina transportburar när allergiker hoppar på bussen). Tror ni detta skulle fungera? 

Alternativt att när tåget kommer hoppar man in, ställer transportburen i djuravdelningen på en plats där det är meningen att man ska ha sina transportburar (eller frågar en passagerare om denne vill hålla buren åt en) och när tåget är framme går köparen in i tåget och hämtar ut transportburen? Skulle detta fungera? 

Musen blir förvisso obevakad, om man inte har tur att busschaffören är snäll eller hittar någon vänlig passagerare som är villig att titta till djuret, men en resa på några timmar bör väl rimligtvis fungera?

Tåg-grejen bör väl rimligtvis också fungera när det gäller att frakta föremål så som tomma burar och så vidare. 

Låter det helt galet, eller är det något som ni ifokusare hade kunnat tänka er?

StillaSinnet
0

Jag vet att en sköldpadda har åkt vid fötterna på en busschaffis och han tyckte bara det var kul.

Jag har skickat upp två ödlor med en coopchafför på kundens begäran. De ödlorna dog.

LinaIsabell
0

#44 Jag vet inte så mycket om ödlor då jag inte har några själv. Vet du anledning till att de dog? Värme, kyla, lång resa, elak chafför, guppig väg? 

Antar att det är svårt för dig att veta vad som gick på tok när du inte var med, men då kan man ju iallafall spåna vidare på vad som kan vara skadligt för djuret och vad man därför bör undvika.

StillaSinnet
0

#45 ja, vi vet orsaken, men när det inte är en djurtransport får man i ärlighetens namn räkna med att transportören inte tar ansvar för djuret, även om de inte menar att göra det illa. de har inte kunskaper helt enkelt. Kunden hade bråttom och tog på sig riskerna. Djuren överhettades. Transporten skedde vitertid och jag hade lagt i värmepads för att hålla djuren varma under transporten även om de skulle hamna på lastkaj. Chaffören ställde lådan vid varmluftsutblåset för att han skulle vara säker på att de höll sig varma…och det blev för varmt. välvilja och okunskap.

jag har skickat 20 ödlor till Spanien med flyg, alla levde. Det var mitt i vintern och lådan var tvungen att stå på lastbryggan i en timme före avfärd. jag kopplade i en värematta och bad dem låta den vara i väggen så länge det var möjligt. Det här var avsett för djurtransport och alla tog sitt ansvar. det kostade dock 3500.- för en Smart Storelåda 40x50cm enkel biljett till Spanien.

[isdrakee]
0

#46 Hur fungerar det att skicka reptiler med flyg? Jag har varit i kontakt med två Tyskar som säger att dom kan skicka ödlor till mig men jag har inte hittat någon info om hur sådant fungerar på Jordbruksverkets hemsida.

StillaSinnet
0

#47 jag vet inte hur man gör om man flyger dem hit från annat land. jag vet folk som tagit in reptiler från USA och det blev en dyr historia eftersom tullen lägger på moms på värdet i lådan.

När jag skulle skicka var distriktsveterinären tvungen att komma ut och godkänna hela mina avel och besättningen som frisk. det kostade 2500.- för de jobbar inte gratis. När de pappren var klara krävde Spanien avföringsprov som visade att djuren var fria från samonella. Dessa regler är olika beroende på landets införselsregler. Avföringsprover skickades och analyserades så det blev klart. och tillslut kunde jag boka biljetten via Trust på Arlanda som har hand om transport av levande djur. Där får man förhållningsorder om hur djuren ska packas och vad det kostar.

Mannen i Spanien kollade bara upp sina regler och skickade dem till mig. Sedan fick han en tid av mig när lådan skulle hämtas ut vid flygplatsen. allt var förbetalt, alla papper fanns med i boxen och han meddelade att allt hade gått bra. flygresan tog 3.5 timmar.

Grodan
0

Vi hade en annan tråd om detta, men la ner den, då den avslöjade nick och sådant. Märk att på skärmdumpen i #11 finns inga uppgifter.

Jag skickade ett mail till annonsören direkt när annonsen uppmärksammades, men fick inget svar.