USSSCCHHH!
Blandade foder för fullt nyss, upptäckte dock när jag var klar att det var små, små rödaktiga skalbaggar i allt så det får slängas. :( Ska börja frysa fodret då och då i ca. 24h för att undvika detta, såg att en del på hamster.ifokus brukade göra det.

rödaktiga? Shit vad kan det vara
Ja, eller typ bruna.
Äckliga och pyttesmå var de.. Huga.
Mjölbaggar kanske.
Om det finns djur i maten är maten inte tjänlig att ge tammöss enligt mitt tycke. Att lägga saker i frysen är absolut ingen åtgärd som skyddar mot smittor. Ägg, bakterier, virus, svampsporer osv dör/förstörs inte alltid av några minusgrader. Det ultimata sättet är uppvärmning till 130 grader Celcius.
Vi har nyligen pratat om foder i den här tråden, ganska mycket intressant blev sagt: Matblandning
om de var små så var det inte samma som jag fick in i havren, jag fick in sågtandad plattbagge, det är också en sorts mjölbagge
den är också röd/brun färgad
här finns det en bild på den som jag fick in http://www.ncconsulting.se/images/media/0c6c5a84.jpg
#3 Det är sådana som på bilden i #4. Nej, jag kommer inte att ge detta till mössen, men går det inte att frysa i förebyggande syfte? Att upphetta maten vill jag inte göra då näringsvärdena förstörs vid 50c.
#4 Usch, ja, sådana var det!
#5 de verkar vara vanliga då även några av mina kompisar råkat ut för dem
det är sågtandad plattbagge du har, jag fick slänga bort 15kg skalad havre och 40 liter färdigblandad mat till mina djur för det hade börjat krypa i dem lådor och hinkar som jag förvarade det i

Kanske ska ses som en varningssignal och att ni köper maten på mataffärer istället, samt har fodret antingen i tätslutande burk eller påse.
#5 Japp.
Huvudfrågan är dock vart du köpt fodret!!!
Jag rekommenderar inte att köpa säd från bondgård, stall eller liknande där säden bara ligger öppet för vilda djur att kontaminera.
Lantmännen/Odal/Granngården kan gå ann. Deras säd är obehandlad och ligger i pappersäckar med lufthål (lätt för djur att kontaminera), men den kan vara färsk och fin och förvaras den på bra ställe kan den hållas så.
Andra frågor är: Hur gammalt är det? Finns några näringsämnen i det nu? Om det finns synliga saker i fodret, hur många osynliga finns då inte? (Osynliga som i ägg från parasiter, svampsporer mm)
#7 Det var axas fyrkornsblandning och diverse fröer från gogreen, hade varit i en knuten påse.
#7 jag har alltid köpt maten från mataffärer, den skalade havren som jag köpte fanns inne på en mataffär en gång i 25kg förpackning
#8 Allt kommer från ica och har legat hemma i MAX 3 dagar, antar att det är någon påse som ej har packats okej under tillverkning eller skadats under transport. :C Riktigt äckligt var det i alla fall och jag kommer definitivt inte att köpa från den affären igen.
#11 nu skrev jag inte till dig utan till #7 som tyckte att man skulle köpa i mataffär istället för på djuraffärer
#12 Va? Har ej skrivit till dig.
#11 aha, men då kan du få dina pengar tillbaka
#13 ursäkta tyckte att det stog 10 inte det talet det stog, jag är trött när jag läser
#14 Ja, jag skulle ha gjort det om jag inte i ren panik slängt allt + allt som varit i närheten av det.
#15 Det är lätt hänt. :)

När jag skriver mataffärer menar jag att man ska köpa mat som är till MÄNNISKOR, djurmaten där är såklart lika illa som på djuraffär.
Och eftersom kraven på människomat är så mkt högre än på djurmat så hade du ju lätt fått tillbaks pengarna plus plåster på såren om där är ohyra i maten aammE, det är jätteallvarligt. Dock tror jag att det är ganska sällsynt. har du tittat igenom ditt skafferi så inget mer än angripet?
#17 Ja, har kollat allt som fanns i skafferiet och inget annat var angripet men jag slängde det ändå.

Vad skönt