Skaffa möss
Hej!
Jag är sedan tidigare råttägare och funderar nu på att skaffa 2-3 möss! (Nej de ska självklart inte få träffa varandra!)
Hur stor skillnad är det mot råttor?
Kan ni berätta lite mer och finns det någon i norra Sverige som har en kull med 2-3 honor eller 2-3 hanar eller vill adoptera bort?
Jag vet att det finns en uppfödare i Sundsvall. Hon lägger ut annonser på blocket ibland och verkar vettig.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag har ju inte haft råttor, men som jag tycker mig förståt tav folk som har råttor så ville ha mer uppmärksamhet o tid än möss (oftast). Möss behöver inte lika stor bur. Annars är det väl ungefär samma med foder o så kan jag tänka.
Det finns mkt bra Artiklar att läsa här på sidan.
Jag bor i Umeå, vet inte om det är tillräckligt långt norrut ;)
Råttor behöver massor av uppmärksamhet!
Dock vill jag ge mina möss så stor bur det går utan att gallret blir för glest xD
Föder du upp?:)
Möss är lite mer reserverade än råttor, men annars är det inte så jättestor skillnad tycker jag.
Hanar brukar oftast inte kunna bo i flock.
Allra bästa burarna till mös är akvarium eller terrarium, just för att man inte behöver bekymra sig över att gallret är för glest 
Foder är ungefär samma! 
Om du kikar runt lite, så finns här en massa bra Artiklar om möss!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Okej då vill jag nog helst ha honor… Jag mår som dåligt när de inte har vänner även om jag vet att det kanske är bäst för just det djuret.
Jo men gillar de inte också att klättra?
Jo möss älskar att klättra! Men man kan ju lägga in grenar, hänga rep, stegar och allt möjligt!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Men det vill jag ju göra också!
Halloj mysvensk!
Välkommen hit och jätteskoj att du är nyfiken på möss.
Möss är annorlunda. De är inte råttor, så tro inte att det är små råttor det här.
Främst är möss lugna och försiktiga jämfört med råttor. De är inte lika rättfram och burdusa. De kräver inte att vara ute ur buren och med dig ideligen. De är väldigt tacksamma för att du ger dem en trivsam bur med några leksaker. Allt från toarullar till tomma kartonger uppskattar de.
De är inte lika glupska som råttor, men de äter i princip samma sak och nästan i samma mängd. Jag tror att möss har större behov av protein i form av rått kött än vad råttor har.
Med möss behöver man vara en aning mer mild i sitt sätt när man hanterar och plockar ur buren. En mus som ej har 100% tillit till människor kan man lätt skrämma genom felbehandling, dock betyder inte det att den för all framtid är otam och rädd. En mus kan man tämja på 5 minuter, eller det tar 5 minuter för en människa att övertyga en mus att människan är pålitlig (så att den alltid är lugn och snäll vid hantering). Vad musen däremot kan ha svårare för är om man jagar den när man ska ta upp den ur buren. Det gäller att tala om för mössen/musen att du är trevlig och lära in att när du kommer skall musen komma till din hand frivilligt…
Möss har mycket mer bithämningar än råttor, de biter sällan sina ägare. Sällan och nästan aldrig vaktar mushonor sina ungar på ett aggressivt sätt.
De flesta möss är också vänligt inställda mot andra artfränder och andra djur. Möss är milda djur. Dock funkar inte mushanar på riktigt samma sätt som råtthanar, dvs det går inte att utgå ifrån att de kan leva fredligt i en flock.
Intelligensmässigt tycker jag att de är likartade. Skillnaden är ju att möss inte kräver av dig att du skall aktivera dem, som råttor faktiskt gör. Råttor har mer ett rovdjursdriv av aktivitet och möss har mer ett bytesdjurs lugn… Hm… ja, det är svårt att förklara.
Jag tycker att du skall hälsa på några möss. Lukta på dem och försöka sätta fingret på hur de är som djur. Kanske gillar du dem inte. Kanske blir du helt galen i dem.
De möss jag träffat har jag då älskat:D
Tack för all nyttig info:D
Ah, men dåså… Det framgick inte att du träffat möss, eller så har jag missat något… (jag är expert på att slarvläsa)
Nej det framgick nog inte. Skulle nog dock alla fundera på att köpa ett djur utan att ha träffat arten förut
Jo jag föder upp! Mest fläckigt men lite nefärgat o div dyker upp med. Pm.a för mer info :)