vilken mus i vilket hus
Häromdagen kom det muslingar i bebisbo a och idag kom det muslingar i bebisbo b ( de bor i samma bur) men eftersom mamma b inte var så intresserade av sina utan hoppade mest runt i rören så flyttades hon med sitt bebisbo till egen låda. När vi skulle kika på bebisar i bebisbo a så var där bara 2 0.o. När vi då tittar hos mamma b var där 3 st som hade utvecklats på samma sätt som de i bebisbo a dvs öronen står nästan utåt och några små strån som antydning till päls och storleken stämde. Då återstår 1 problem. Där är 1 musling till som ska till bebisbo a för att antalet ska stämma men den bebisen var miniliten när den kom extremt liten men har varit pigg och ätit varje dag. Så när vi gick igenom alla bebisar i bebisbo b så vet vi inte vem det kan vara. Men mamma b har 11 muslingar. Så vi tog den vi tyckte var minst genomskinlig och där öronen var mer synliga och musen i storlek var en bland de största från bebiskullb. Så nu hoppas vi bara det var rätt.
Men undrar varför bebiskull a helt plötsligt var i bebisbo b idag :s Nu är dem i varsin bur iaf så de inte kan kidnappa varandras muslingar.
// Madelene och Pälsbollarna
Sajtvärd på Camping
Medarbetare på Omplacering och Gecko

Det där har hänt mig också. Det är mycket runtflyttande ibland och det förvånar mig att de inte bara flyttade ihop ungarna hos dig.
När jag hade två honor med ungar ihop (hurra för djuraffärer -.-U) hade de först alla i samma bo, sen flyttade de isär - helt utan att göra skillnad på vilka ungar som var vilka. Olikstora ungar huller om buller - sen stal de av varandra ibland.Det skillde ju två dagar på dem, så jag kunde se det klart och tydligt. Tyvärr fick den ena mamman en knäpp och skulle äta upp alla ungar sen. =/ Medan mamma två i panik försökte rädda både sina och mamma etts ungar.
Vet inte riktigt vad runtflyttandet beror på, dock. ^^;;
De hade gärna fått dela vårdnaden om dem om den mammamus b hade brytt sig om sina när hon var i stora buren :P men nu bryr hon sig :) Kan man sätta ihopa alla sen när dem öppnat ögonen och sen dela på dem igen efter kön veckan efter`
tack
Sajtvärd på Camping

Det borde egentligen inte vara något problem. Det beror på honornas temperament - om de blir stressade. Jag är ju hönsmamma så jag har alltid mina burar med ungar nära mig under dag och natt ifall nåt händer. De är ett tips att ha så första dygnet du satt ihop dem. Ifall nån mamma tjafsar med den andras ungar kan du då genast plocka isär dem.
Men jag har aldrig haft erfarenhet av att göra just så själv. Jag tar alltid bara en planerad kull i taget - så blir det fler är det oftast en olycka och mammorna får bo kvar ihop.
Dessa var ju inte planerade var djuraffärsmöss
men ändå älskade och välkomna :) och mössen är väldigt gosiga och tama. Mammamus A Hilda bryr sig inte att vi tar i hennes bebisar eller något eller tittar i boet vilket är skönt. Och hon har även en "nanny" Hilma som mer än gärna ligger där inne och "diar" ungarna och tvättar dem. På natten sov alla honorna inne hos bebisarna nemas problemas. Men sen då när den andra också fick och inte var så intresserad så flyttade vi henne. Har äöven läst de kan bli rivalitet när 2 har ungar för de månar om sdina egna mest. Kanske ska flytta in Svea till Mammamus B Thea för svea bor också med Hilda och Hilma så blir hon inte så ensam. Men väntar tills bebisarna är lite äldre :) Sen ska alla gå ihop igen :) Tror det blir bra så.
Sajtvärd på Camping