Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 1566 ggr
[Dominik]
0

Sjuk mus!!!!!!!! HJALP SNALL!!!!!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sa nu har min mamma fotot ungarna men en av dom ar liten och har inte fatt pals!!!!!! DEN E JATTE LITEN! Snalla  vet nagon vad det e med den?

Jag behover snabb hjalp annars kommer min mamma avliva ungen!

DeniceP
0

Nej Dominik, visa den andra bilden. På denna bilden ligger den typ, längst ner och syns inte.

Bäst hade det nog varit och avliva stackarn.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[mysvensk]
0

Vad sägs som vetrinär?

Ring agrias vetrinär om du inte kan åka iväg, det kostar 50kr, info finns på deras hemsida

[Dominik]
0

#1 Jag visste inte vilken bild jag la upp eftersom den har datorn a stord.

#2 Jag ar i Polen och kommer tillbaka pa onsdag.

enbartmalin
0

Den kommer inte överleva, den kommer itne åt mammas mjölk ordentligt och nu är den för svag för att "slåss" med dom andra om mjölken.

Hälsningar Malin

DeniceP
0

#4 precis vad jag skrev till honom på fb.

Jag tror inte heller den kommer överleva. 14 ungar är 4 för många för mamman.

enbartmalin
0

Den blåa satinen skulel jag kunan tänka mig ;)

Hälsningar Malin

DeniceP
0

Själv är den bruna precis under, väldigt lockande för mig Oskyldig

Grodan
0

Rolig kull färgmässigt!

14 ungar är många ungar. Dock är det egentligen inga problem alls för en frisk mushona som får massor med mat. Mitt råd är att avliva några hanar* så att du får ner kullstorleken. Den lilla musen kan mycket väl repa sig och så småningom bli i samma storlek som resten av syskonen.

* Det är väldigt svårt att hitta hem till hanar. Ofta är det flera hanar i kullarna och det kan bli extra jobbigt att behålla alla själv om de inte kan samsas i flockar utan måste bo ensamma…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Dominik]
0

#6 Hmmm jag vill behalla den om det e en hona.

#7 Japp den ar jatte fin. Jag ska se vad det e for kon pa onsdag, men jag vet inte riktigt hur man gor. Honor har 10 brostvartor o hanar har inge, eller hur? Men kan man se det nar dom ar 13 dagar gammla?

#8 Jag vet, jag tankte avliva nagra hanar. Om jag inte var har i Polen sa skulle jag se till att den lilla far mat. Jag skulle t o m mata den sjalv, men nu e jag har :(

DeniceP
0

Du får gärna fota alla honor (när du sett könen på dem), och lägga ut på fb sen :)

[Dominik]
0

Jag ska.

Grodan
0

#9 Tror inte du behöver oroa dig så mycket. Ungen lever ju, så den är stark trots sin storlek. Be dock din mor att mata honan duktigt! Skrattande

[Jessica-B]
0

#8 Fast å andra sidan, skall man verkligen ta sig ann/föda upp djur, man inte kan behålla? Sådant får man väl ha tänk på innan menar jag? Jag ser inte avlivning av friska djur som en lösning i något fall. Ja, jag känner till att hanar inte är populära eller lättsålda inom flera husdjursarter, men det är fortfarande inte en bra lösning på problemet. Måste säga att jag blir lite upprörd av det du tipsar om. Detta är riktat mot din åsikt - inte mot dig som person. Hoppas att du tolkar kritiken rätt.

Hyeonmu
0

Tyvärr är det en ganska vanlig åsikt och förhållningssätt inom musvärlden. Kullning (avlivning av musbebisar) av hanar sker hos de flesta uppfödare verkar det som. Mycket också baserat på att hanarna annars kan sluta lidande ensamma i burar - och möss är ju ändå flockdjur.

Jag menar inte att gå emot din åsikt om att det är fel lösning heller - jag tycker inte om det själv och jag förstår att du reagerar. Menar mer att det inte är… vad ska man säga… =/ … Så ovanligt och sensationellt att tipsa om här. Det står t.o.m. om kullning i artiklarna om musbebisar och kullar hos möss här på mus.i.fokus. 

Hm. Jag är så trött i huvudet så jag inte riktigt vet vad jag ville säga eller om jag sagt det. Beklagar om något lät virrigt eller dumt. ^^''

enbartmalin
0

#13 Ett dött djur lider inte, det kan däreemot en stackars ensam hane göra.
Om du får en kull på 13 hanar och kanske lyckas sälja 3 av dom så sitter du kvar med 10stycken, låt oss då anta att dom inte kan bo ihop vilket inte är speciellt ovanligt. Det betyder i sin tur att 10 hanar sitter ensamma och inte blir aktiverade! Det finns ingen uppödade som kan hinna med ALLA hanar som blir över och sitter ensamma.
Ha med i beräkningen att en uppfödare knappast tar en kull, då når dom inte sitt mål och kan itne jobba på sina linjer. Uppfödare måste ta flera kullar.

Ska man se på det som du gör finns det nog ingen som kan hålla på med mus avel.
Då komemr det finnas tusentals hanar hos alla uppfödare som bara sitter och väntar på att självdö. Trevligt?
Nej. Djur lider inte av att bli avlivade om det görs rätt.
Hellre ett avlivat djur än ett djur som lider.

Hälsningar Malin

Lucifer06
0

Kanske jag låter lite hemsk också…
Men jag och min pojkvän tar bort ("kullar") hanar för att använda som foder till ödla & orm-bebisar då dessa förmodligen ändå inte kommer bli sålda.
De kullar som jag har kvar alla i säljs vid 4-6 veckors ålder och de jag inte har intresse av att behålla avlivas och säljs till en kompis som mat till hennes orm.

Hellre det än att de får sitta ensamma och inte ha det så bra som en mus kan ha. ;(

http://www.eyeam.se

enbartmalin
0

#16 Tycker inte det låter hemskt. Bättre dom kommer till nytta åt annat djur än att dom sitter och lider ensamma i små burar "bara för att".
Jag fodrar också hanar och "överskotts möss", dock till mina illrar.

Hälsningar Malin

[aammE]
0

Jag behåller mina hanar så länge jag kan, de som jag dock köper in av andra eller använder i avel som vuxna får bo hos mig så länge de är pigga och friska, jag blir ju såklart emotionellt bundna vid dem när jag har dem så länge. Där blir det ej tal om någon avlivning om de inte är sjuka och ej går att bota hos veterinären. 

Unga hanar som jag anser inte har något avelsvärde (ex. dåligt temperament, dålig hälsa), inte skulle passa som rena sällskapsdjur (vilket jag anser att alla mina avelsdjur ska) eller blir sålda kullas. Jag behåller dem dock rätt länge och inga djur bara slängs, de används som ormföda för jag tycker att det känns bättre så.

[Jessica-B]
0

Jag tycker att det är fel att avliva friska individer, och jag tycker inte att det är fel att jag tycker så heller. Det är min åsikt om saken. Skall individer tvingas avlivas för att man vill ha fina linjer… låt då hellre utvecklingen av fina linjer dröja. Känner inte att jag kommer att få ut något av den här diskussionen, eftersom att det verkar som att det inte går att förändra öht. Tack för svaren :) Hej

Grodan
0

#13 Ingen fara, jag tar det inte personligt. Skrattande

Jag tycker inte om att tipsa om det, men eftersom det är en stor kull och kanske med många hanar kan Dominik få problem att hitta hem till dem alla.

Det finns många uppfödare i Sverige som inte kullar bort hanar. I utlandet bland riktigt stora uppfödare är det dock mycket vanligt. I vissa länder är det nästan mer regel än rekommendation. I Polen hade man förut och kanske fortfarande (vet inte, har inte kontakt med polackerna längre) förbud mot kullning.

Det blir ofta diskussioner om kullning och jag förstår alla synsätt och tycker att alla skall få ha sin åsikt.

[Jessica-B]
0

#20 skön att vi kan avsluta diskussionen med glada miner :)

UlrikaD
0

Jag tycker det är trist att man rekommenderar att kulla bort bebisar till någon som får sin första kull. Tar man en kull får man se till att ha tid och plats åt bebisarna helt enkelt. Annars borde man inte tagit den.

Jag vet att de som föder upp många kullar hela tiden kullar, och jag orkar inte bråka om det. Vet att det är mer regel än undantag.

Men någon som tar en kull, bör lyckas hitta hem åt en kull. Annars som sagt, borde man låtit bli.

Inget illa ment åt någon, men jag tycker man tar alldeles för lättvindigt på att avsluta djurs liv. Och när man ger rådet till nybörjare redan från start så mår jag fysiskt dåligt:(

[Jessica-B]
0

#22 Om jag fattade det rätt var kullen oplanerad - en tjuvparning. Jag har förståelse för att sånt kan hända, de e ju skillnad på tjuvpara och tjuvpara. :) Men det e bara va jag uppfatta det som enligt dominiks presentation i profilen.

Grodan
0

#22 Trist att du mår dåligt av att jag gav honom rådet att kulla några hanar. Jag gav rådet för att Dominik är ung och kanske egentligen inte planerat kullen så noga (det är för övrigt inte hans första kull). Det finns risk att det blir för svårt att hitta hem till flera hanar och om de inte kan leva fredligt i grupp kan det bli väldigt jobbigt att ha dem en och en i bur.

Min erfarenhet är ju tyvärr den att många musälskare tappar sugen när de tar någon kull och inte får hanarna sålda. Att det blir stressande och jobbigt att ha många hanar som kanske bor ensamma i var sin bur. Det kan då vara bra att påpeka möjligheten att minska ner kullen till en lagom mängd som man klarar av att sköta.

I vanliga fall rekommenderar jag inte att man kullar när ungarna är såhär gamla, utan det var mer för att det är en väldigt stor kull och statistiken säger att mer än hälften kan vara hanar. Nu säger ju även statistiken att hanar är de som brukar bli finast, så med massa tur kanske de som har trevlig färg (och därmed är lätta att sälja) är hanar.

UlrikaD
0

#24 Du är ju inte ensam om att ge de råden. Om det inte är hans första kull då förstår man ju ännu mer att bebisar tar plats.

Om man tappar sugen för att man tar kullar och inte får hanarna sålda då kanske man bara ska ha möss som sällskap och inte ta kullar då?

Man behöver ju inte avla bara för att man äger djurslaget ifråga.

Grodan
0

#25 Så sant.

Det finns då inte många musägare som kan låta bli att ta en eller annan kull, av någon anledning, och tyvärr är ju möss sådana djur som ibland föder väldigt många ungar… I naturen är det bra, för möss är godis för många rovdjur…

UlrikaD
0

Fast man kan jämföra med guldhamster. En hamster kan få upp till 26 bebisar i en kull.

Jag har fått flera 16-kullar. Men det är inte accepterat på något sätt att man skulle kulla bort hamsterbebisar.

De är inte heller så lätta att få sålt alla gånger, oberoende av kön.

Grodan
0

#27 man kan jämföra med råttor också… i råttsverige är det inte heller speciellt accepterat att kulla råttor

fördelen med råttor är dock att de kan leva i flockar, bägge könen, och är väldigt lättsålda

FAST det går inte att jämföra mus med varken hamster eller råtta, då mushanar faktiskt luktar illa i de flesta folks näsor. Folk vill inte ha stinkmushanar helt enkelt!

UlrikaD
0

#28 Men guldhamstrar, oavsett kön ska alltid leva ensamma. Därför tycker jag att de är jämförbara med möss.

Guldhamstrar får du inte enligt lag ha ihop efter 8 veckors ålder.

Möss (även hanar) kan ju leva ihop om man har tur.

Jag har fått på mina 4 sista kullar 49 bebisar. Det är upp till mig att hitta hem åt dem, eller se till att de har separata burar. Då kan tilläggas att även jag hade en tjuvparning för första gången någonsin, och där blev det 16 bebisar där jag inte vet vem pappan är.

Inte så bra om man enbart föder upp djur med stamtavla.

Skulle jag avliva någon för att det var fel färg, fel kön, fel vad som helst så skulle jag bli utesluten ur föreningen och ingen skulle någonsin tycka att jag var en seriös uppfödare.

Med all rätt, kan tilläggas.

Grodan
0

#29 Jag tycker det är för hårda krav. Gillar frihet med ansvar till uppfödare.

Jag frågade för några år sedan Svenska råttsällskapets styrelse om de hade någon regel mot kullning och fick svaret att de inte hade det och inte skulle utesluta mig men väl mobba. Och strax efter jag frågade detta började också folk i SRS att stenhårt mobba mig. Jag har aldrig kullat råttungar…

LinaIsabell
0

#29 Fast guldhamstrar är ju solitära djur. De vill bo ensamma. Möss vill inte bo ensamma. 

En ensam guldhamster lider inte, men en ensam mushane gör det om man inte har nog med tid för att aktivera den och så vidare.

Dessutom måste smådjur hur som helst dö, för om de inte dör så får inte ormar och andra mus-ätande djur mat. Jag tycker det är bättre att en bra uppfödare som håller mössen bra avlivar och säljer som mat än att en foderuppfödare gör det. Varför? Hos uppfödaren vet man att djuren haft ett bra liv innan de dog, men hos en foderuppfödare går det hemskt till (ofta iallafall) med en massa möss som trängs på minimala ytor utan inredning och dålig mat.

Jag har själv aldrig kullat, för jag har bara haft en muskull och då var endast 2 hanar (och 8 honor, turligt nog), och dessa två hanar kom dessutom bra överrens och kunde bo ihop livet ut. 

Fråga vilken människa som helst som suttit i isoleringscell. Det är inte kul. Ett flockdjur kan inte lida mer än när det måste vara ensamt utan aktivering.

Hyeonmu
0

…fast, som en annan tanke. Kanske borde vi då kräva att fler kastrerade sina hanar istället för att avliva eller tvinga dem till att sitta ensamma?

Själv sätter jag hanburarna tätt vägg i vägg med honburar så att de får något slags sällskap. Jag diskuterar inte gärna kullning, då jag vet att mitt förhållningssätt också är ohälsosamt. Jag kan inte ta en annan varelses liv. Jag dödar ibland myggor när de svärmar runt mig - men mår dåligt av det. Kliver jag på en snigel gråter jag. Jag kan inte avliva ens ett lidande djur. Så kullning har aldrig funnits på min karta. Men som sagt, lidande djur - ohälsosamt åt andra hållet.

Damn! Men nu spammar vi Dominiks tråd! Vi kanske ska starta en ny om vi vill diskutera vidare? ^^'

UlrikaD
0

#30 Tycker inte det är hårda krav alls. Man ska inte leka gud. Då ska det ju vara ok att avliva alla ungar man inte vill ha. Och då borde man inte ta kullar över huvud taget. För då borde det spänna över alla djurslag från möss till hundar.

Och ska det då vara ok att avliva sina egna barn om man får en flicka men vill ha en pojke?

Otroligt långt skutt, är medveten om det, men kliver man över en gräns är det hur lätt som helst att pusha alla gränser man har ett stort kliv framåt. Och då hamnar man ju där i slutändan.

Nog sagt i Dominiks tråd, finns massa trådar om kullning. Och jag reagerar likadant varje gång. Kommer inte någonsin att tycka det är ok att avliva djur bara för att det passar ens egna syften.

[Dominik]
0

Jag har fatt 2 kullar i hela mitt liv, och jag bestamde mig att aldrig mer lata moss fa ungar, men sa blev det inte. Jag glomde att jag stoppade in Fight i Ozzys bur och efter 3 dagar sag jag att Ozzy tvattade henne (jag var hos min kompis och min mamma tag han om mossen), o sa blev det.

Jag ar en san manniska som alskar djur och jag tycker inte att mushanar lukter illa. Jag skulle kunna behalla alla ungar om jag bodde sjalv men jag bor med min mamma och hon tycker att mushanar luktar otroligt illa och sist sa hon att jag kan bara ha 3 moss, och det betyder att jag maste bli av med Ozzy (hon sa att jag ska bli av med honom), alla ungar och en hona. Ozzy ar inte tam men jag gillar honom anda, och jag vill inte bli av med honom eftersom jag fick honom av Denice och det ar mitt ansvar att ta hand om honom, men min mamma fattar inte det och jag vill inte braka med henne eftersom hon kommer ringa till min psykolog o jag kommer fa snacka med honom 1 gang i veckan o det vill jag inte.

Som Grodan skrev en gang, " Möss luktar illa i mammornas näsor" och det ar sant :(

Jag tankte pa vad Ulrika skrev, och jag ska inte avliva nagra hanar eftersom det ar som mina barn. Det finns ett gansla bra djuraffar pa varnhem i Malmo som faktiskt bryr sig om djur. Djur som bor dar har det bra, mar bra och personalen ser till att djuren mar bra, och vad jag vet sa saljer som inte djur som foder, och dar ska jag lamna ungarna.

Idag kl 18.00 ska jag vara hemma och fota alla bebisar osv.

UlrikaD
0

#34 Nu blev jag glad!Skrattande

[Jessica-B]
0

#34 Håller med #35 :) Bra beslut!

Camillhe
0

Vilken affär då? ZooAB?
Tro inte att du kan lämna in en kull möss samt otama vuxna och att de får sålt dom. Då kan jag tycka att det är shysstare att själv avliva (hos veterinär helst) än att lämna dom till en djuraffär. De kommer ändå att avliva merparten och frågan är HUR de avlivar. Tyvärr är det alltför vanligt trots att det är olagligt att bara stoppa in dom i frysen.

Men framförallt SAMLA INTE på dig djur som du inte kan/får ta hand om. Nej du kan inte rå för att din mamma inte tillåter dig att ha mer än ett visst antal möss men då får du ju respektera det och inte ta in fler möss och vänta tills du har eget boende. Och varför i hela friden satte du in en hona till hanen, var det ett misstag eller?

Jag är emot kullning, men jag är ännu mer emot att lämna till en djuraffär.

Hyeonmu
0

Att han satte ihop de två mössen var ett misstag, ja.

Min extra kommentar är då - respektera det eller behåll dem no matter what och ta ett extra samtal med psykologen. För som du själv säger är de ditt ansvar. Jag har aldrig gett bort djur 'för att mamma sa det'. Hon har ansvar för mig som sitt barn, jag har ansvar för de djur jag skaffar. Men jag har ju en gaska unik syn på föräldra/barn förhållanden. Fler barn behöver skaffa bollar och ta sina föräldrar på ett bättre sätt. Det är ju inte en elefant du släpat hem. Och som förälder borde hon redan från början forskat i och satt sig in i musvärlden för att förhindra att sånt här hände. Och… nej, usch vad arg jag blir jämt på föräldrar.

Nu ber jag om ursäkt i förväg för möjlig gruffighet. Jag har varit uppe tre dygn. 

Du behöver ju inte lämna ungarna nånstans i -första- hand. Det var väl några i en tidigare tråd som tyckte ungarna såg intressanta ut? Har du tur får du sålt genom mus i fokus istället. Behöver du få dem därifrån snabbt när de blivit mogna får väl jag vara mellanhem.

[Dominik]
0

#37 Jag tänker inte lämna in mina vuxna möss. Jag älskar dem för mycket. O japp det var ett misstag.

#38 Juste, Malin ville ha den blåa satinen men jag vill behålla henne. Jag ska fota alla möss idag, så att ni alla får se vilka det är.

Vattnadal
0

#39 Du kanske får strunta helt i vilka du vill behålla i den här kullen, och försöka sälja eller ge bort alla som går till bra hem. Din mamma kanske har större förståelse om det blir några för många om du lyckas sälja några av ungarna. De som attraktivare färger och går att hitta hem åt är således dumma att behålla.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Camillhe
0

Instämmer med Elin, de du kan sälja, sälj! Får du behålla ngn alls för din mamma får du behålla dom som inte går att sälja.

mau5
0

#34 HHAHAAHAH "Det finns ett gansla bra djuraffar pa varnhem i Malmo som faktiskt bryr sig om djur." ZOOAB ger ingen mat till djuren, de flesta dör, dom sorterar inte hanar&honor, de lever ett skitdåligt liv där! :D

[Dominik]
0

Omg zooab e ju super bra zoobutik?

enbartmalin
0

#43 Zooab är ingen bra djurbutik.

Dom har ett bra sortiment. Men dom borde förbjudas att få hålla djur.

Hälsningar Malin

[Dominik]
0

Om zooab var dålig zoobutik så skulle jag aldrig köpe Venus, Samson, Enigma o Lime därifrån.

[Theriss]
0

De avlivar inga djur på ZooAB på Värnhem, de kommer förmodligen inte heller ta emot musungarna.

[Theriss]
0

#42 Har du sett det? Ingen mat någonstans, ligger det döda djur i burarna?

Camillhe
0

Nej det här är inte ok att skriva om Zooab, Värnhem. De vanvårdar inte sina djur och jag har aldrig sett burar där djuren inte har mat eller vatten. Däremot så är det en djuraffär och ZooAB är ungefär som de flesta djuraffärer är. De får inte sålt 10-15 möss innan mössen "söthetstid" är över och djur de inte får sålt, avlivas. Jag tycker överlag att affären är trevlig och ägaren är mkt tillmötesgående men det är inte en affär man lämnar in möss i. (Vilket jag inte tycker att man gör i ngn djuraffär öht). Jag tycker att det är väldigt oansvarigt att lämna in mössen i en djuraffär, så jag föreslår att du försöker hitta hem till så många du bara kan här och på andra ställen. (BRA hem). Personligen skulle jag hellre avliva mina djur än att lämna in dom på djuraffär.

[Dominik]
0

Ojdå! Jag visste inte att dom avliva möss när dom börjar bli vuxna. Men då ska jag försöka sälja/ge bort alla möss som ska säljas till någon som kan ta hand om dem som vi XD

Jag ska fråga alla mina vänner, min mammas kompisar o folk på olika dorum om dom vill ha musar.

[Theriss]
0

# de åker tillbaka till grossisten.

Lucifer06
0

De djurbutiker jag känner till avlivar djuren och säljer som orm-foder.
Inte tusan vill grossisten ha tillbaka dem.

http://www.eyeam.se

enbartmalin
0

Det där med att dom åker tillbaka till grossisten tror jag endast är ett "bra" svar för dom som lever i en "disney värld" för så går det knappast till.
men självklart låter det bättre att säga att dom åker tillbaka än att säga att dom avlivas.

Om det nu motförmodan finns en grossist som tar tillbaka djur som inte blir sålda, vad tror ni händer med dom där?

Hälsningar Malin

[Dominik]
0

#52 Jag lever i en s k Disney värld, men ja jag tror att man avlivar djuren där :(

[aammE]
0

De som skickas tillbaka avlivas.

enbartmalin
0

#53 Det är du inte ensam om, och det får man göra om man trivs bäst med det.

Jag kan ju säga som så, dom får det bäst om dom avlivas ist för att skickas tillbaka till grossist.

Hälsningar Malin

[Theriss]
0

Ok, skulle utvecklat det: djuren skickas tillbaka till grossisten och avlivas. Så.

mau5
0

#47 yup, de flesta mössen ser slöa och hängiga ut, jag såg en mus som inte rörde sig och såg stel ut, oftast när jag kollar så brukar matskålen vara full med underläggsmaterialet och Vattenflaskan ser halvtom ut och har antagligen inte bytts på några dagar.. Jag handlar inte möss där längre, bara mat :D