Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 695 ggr
[Theriss]
0

Röda möss får alltid tumörer?

Från en annan tråd fick jag uppfattningen att röda möss alltid får tumörer. Det kan väl inte stämma?

[aammE]
0

Inte alltid, nej. Det behöver dock specialfoder för att ej bli feta och jag upplever även att de blir sjuka lättare än andra möss, har själv sådana möss (som jag ej avlar på). Vet ej hur många röda som jag har fått avliva på stället som jag har jobbat på, säkert 99% av de som fått tumörer har varit lethal red. De recessiva röda har det dock inte varit några problem med, inte med övervikt eller tumörer (recessiv red är dock mycket ovanligt i Sverige).

ariama
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej Theriss!

Här finner du en artikel jag skrev för några år sedan, om de röda mössen:

http://mus.ifokus.se/articles/4d71702ab9cb462221080f6a-de-vackra-roda-mossen

Jo, de röda mössen får tumörer, i stort sett alltid runt ett-års-åldern. ibland tidigare, från 7 månader, ibland senare, över året.

Det är främst bröstcancer som är knutet till genen. Och fetman, som är genetiskt och inte beror på utfordring - annat än att de snabbt blir dubbelt så feta utan en väl genomtänkt foderstat åt dem.

Diabetesen eller andra sjukdomar har jag aldrig upplevt. Däremot har jag inte haft en röd mus utan fetma och till slut tumörer.

Jag avvecklade mina röda för flera år sedan. Däremot hade jag länge glädje av deras "rödfärg". Färg-NYANSERNA hos möss beror på andra polygener än själva färggenen som är grunden för färgen.

Rufus polygener använderman sig av för att "samla ihop" vid all färgavel där man önskar en rödare ton i färgen, det kan vara agouti, cinnamon, eller annat.