Plågsamma djurförsök - inom mushobbyn
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det här inlägget handlar om hobby-mus-avel i Sverige, som medför LIDANDE för mössen.
Plågsamma djurförsök. Hur många är emot det?
För mig är det en svår fråga, när syftet är att finna botemedel för plågsamma och svåra sjukdomar hos människor. När en närstående blir svårt sjuk, ett barn, en förälder, ett syskon, bästa vännen, är vi även många runt omkring som lider med den drabbade. Cancer är ett exempel. Det är fruktansvärt att drabbas.
Plågsamma djurförsök, med giltigt SYFTE kan jag inte säga nej till. Inte heller säga ja, så jag tiger.
Att tiga är att hålla med.
När "plågsamma djurförsök" pågår bland uppfödare i Sverige, med syfte att få/ha en önskvärd variant/"ras", då tiger jag INTE.
Man avlar för att få nakenmöss, med thymus. Att vissa av mössen istället förlorar sina ögon på ett fruktasnvärt smärtsamt vis, tar man inte hänsyn till. Man tillåter musungar med en ögonsjukdom som torkar ut och förstör hornhinnan, i tron att det ska gå att avla bort.
Tror. Något forskningsmaterial omkring denna ögonsjukdom och denna nakengen, går inte att uppbringa. Över huvud taget går det inte att ta fram mer information någonstans, än den jag ger här.
Man "tror", därför att inte alla musungar med genen drabbas. Men "okontrollerat" så återkommer sjukdomen.
Genen är ko-dominant, och man rättfärdigar sin avel med att utavel inte ger möss med ögonsjukdomen. Och att man kan SE om musen är en sådan som har eller bär sjukdomsgenen.
Problemen som jag ser det, är tre:
1. Den nakna musen utan problem kan aldrig avla rent. I kullarna efter två sådana föds även nakna med ögonsjukan.
2. Ögonsjukdomen yttrar sig endast hos småungarna som precis öppnar ögonen. De kan då inte stänga ögonen igen, utan hornhinnan torkar sönder och förstörs.
När de blir lite äldre växer ögonlocken ikapp och musen kan blinka igen, men hornhinnorna förblir förstörda.
Hur många är det som tittar sina små poppande musungar noga in i ögonen? Och de som gör det, hur väl syns det på de här små krabaterna? Med andra ord, det är inget som syns, och vet man inget missar man det garanterat. Och ja, det har redan skett, i Sverige dessutom.
3. När friska sådana här nakenmöss säljs, de utan ögonsjukan, sprider man sjukdomsgenen, och den hamnar till slut hos folk utan kunskap. Eller kanske till och med hos männniskor utan empati, eller utan mus-empati? Som bortser från musens lidande, för att få en variant, en "ras", som är eftertraktad?
Är det etiskt försvarbart?
Tyvärr hugger SVEMUS som förening inte tag i frågan.
Tyvärr kan jag inte hindra peroner från att sälja vidare möss som bär på sjukdomsgenen.
Kanske kan jag hindra att folk KÖPER av dessa möss?
Är ni emot plågsamma djurförsök, så köp inte möss från människor som sysslar med detta. (Möss med sjukdomsgenen alltså)
Uppmuntra inte sådant här inom mushobby aveln i Sverige.
Om vi som älskar möss - MÖSSEN, som INDIVIDER, inte som PROJEKT - inte tar emot, inte godtar sådna här projekt där möss får lida, vägrar köpa helt enkelt, förkastar hela idén, kanske projektet dör ut i sin egen bubbla?
Jag anser det värt ett försök. "Hata" mig den som vill, jag tiger INTE. Djurplågeri och djurs lidande gör mig rabiat.
Som försvar för aveln, har jag hört detta:
Genen avlas i England av kunniga uppfödare, och drabbar endast möss med genen i dubbel upplaga.
Det är inte förbjudet att avla på tecknade möss med megacolon, röda med fetmaproblem och tumörer, satiner som ger mindre storlekar och sämre hälsa, eller rödögda möss som kanske ser sämre i dagsljus.
På detta "försvar" vill jag svara:
* Bevisligen går det inte att sprida genen utan att ögonproblemen dyker upp igen, hos folk som inte fattar mycket av det hela.
* Att det är okej i England gör det fortfarande inte okej i mina ögon. Jag bor i Sverige, och vi är i många avseenden i frontlinjen när det gäller djurskydd och djurhantering.
* Vad gäller de dominanta röda, anser jag att ägaren lider mera än djuret. Främst eftersom de bara blir ungefär hälften så gamla som vanliga möss.
* Megacolon finns hos de tecknade mössen, ju mera vitt desto troligare megakolon.
Helt vita möss har endast problemen om de är tecknade med så mycket vitt att ingen färg är kvar, gäller alltså inte andara vita varianter. Så, ja, det stämmer att megakolon är kopplad till en gen.
Problemet här, är att ingen vet vilken teckningsgen det gäller! De som blir drabbade, läggger av. Eftersom det inte är möjligt att avla på tecknade möss som nästan alla dör innan de är vuxna. Det är liksom inte kul. Samtidigt finns det tecknade möss om inte har detta problem.
Vad jag vet är det INGEN som VILL avla på möss med megakolon.
* Satinmöss lider inte heller, och det är dessutom fullt möjligt att avla fram linjer med stora och välmående satiner. Jag avlar själv på satiner.
* De rödögda tror jag inte heller lider. Synen är inte så viktig för möss, som är utvecklade för att leva på natten i mörka gångar. Här spelar i stället morrhåren en mycket stor roll. De är mössens "ögon". En mus som helt saknar morrhår, lär t.ex. enligt expriment inte klara av att föda upp sina ungar.
Det är LIDANDET som gör mig rabiat.
Sedan vill jag tillägga, att Fuzzy är inte inblandat i detta!!
Det är alltså helt okej att både äga och avla på fuzzys. Problem kan dyka upp om de paras med nakna, eftersom det då på avkomman inte går att se den skadliga genen längre, och så sprider man den omedvetet.
Men detta bör inte vara något problem.
Allra sist vill jag säga, att min KUNSKAP inom detta, är mycket mycket dålig. Det är mycket svårt att få fram information, eller finna fakta någonstans.
Det är alltså mycket möjligt att de smugit in fel i det jag skrivit.
Inte heller kan jag utveckla mig mera än vad jag nu har gjort. Det är allt jag vet. Och jag har ingen som helst egen erfarenhet att komma med.
Men det jag vet, kan jag inte tiga om!! Hela mus-sverige bör vara medveten och observant om at detta finns och pågår.
Sedan får ni hantera detta efter egen etik, empati, och seriositet.
Jag kan tyvärr ine bidra mera, än att släppa denna "bomb" och låta den utvecklas på sitt eget vis. Som jag hoppas blir med KUNSKAP! Särskilt där min kunskap brister.
// amaira, Björndalens Sällskapsmöss.

Ok, detta har jag inte hört ngt om tidigare och jag tycker det är mkt bra att det uppmärksammas men vore bra om du kunde länka till lite källor. Någonstans måste du ju ha läst om detta och de länkarna behövs. Finns det olika nakenanlag? På råttor har tex varianten som kallas fuzz inte thymus därför är vi väldigt emot avel på dom.
Stämmer det du skriver så är det enligt svensk djurskyddslag förbjudet att avla på möss med denna genen.
L80 4 kap 3§ De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i avel.
Jag hoppas att ingen här på musifokus sysslar med en variant som innebär ett sånt fruktansvärt lidande för djuret.
Men jag förstår inte riktigt vad det har med djurförsök att göra? Tycker en rubrikändring vore bra så man ser vad tråden handlar om.
Otroligt bra skrivet Ariama håller dock med #4 att det skulle vara bra med källförteckning över vart du läst/hittat detta som du skriver.
#4 jag tycker inte att rubriken ska ändras då (jag tror) Ariama menade att folk som avlar på dessa sjuka möss experimenterar med dem bara för att få fram "den perfekta musen" så det är ju ett slags djurförsök (ganska elakt och vidrigt enligt mig) så Rubriken enligt mig passar bra in på det Ariama skriver.

#5 Förstår din poäng men vill man sprida denna infon är det väldigt bra om det står i rubriken att det handlar om nakengen och dess defekter då det blir lättare att hitta för folk som söker.
Det är JAG som är "källan", glöm inte det.
Jag är bara en enda människa, och dessutom ingen expert. När det gäller den här genen har jag dessutom ingen egen erfarenhet, har inte ens sett varianten i levande livet.
Det finns inget att frambringa om genen på internet, eller i någon av mina ganska avancerade böcker (varav en tar upp flera hundra genvarianter i forskningens tjänst, de flesta skadliga.)
Jag kan också göra misstag (som alla andra), tolka fel, vara oförståndig, osv, som alla andra kan.
Men det här inlägget är inget stundens ingivelse utan genomtänkt i flera månader. Jag kan inte uppfatta det på något annat vis än jag skriver. Ingen har kunnat övertyga mig om något annat.
Jag kallar det "amatör-djur-försök", i syfte att få fram en frisk variant ur en sjuk. Och jag kan inte se hur det ska gå till, utan avsevärt lidande för ett antal djur. Jag tror inte ens på projektet. (Oavsett vad som sägs och görs i England, har bevisligen sjuka möss uppstått igen ur de "friska")
Att denna så svårhanterliga gen dessutom sprids/sälj, är för mig helt oacceptabelt.
Men:
Döm ingen för det här!!! Det är varken elaka, dumma, eller onda människor.
Inte ens likgiltiga!!
Den enda orsak jag kan tänka ut, är rent oförstånd. Kunskapens farliga motståndare. Och oförstånd har vi lite till mans, det går ingen fri från.
Jag skriver detta för att sprida KUNSKAPEN!
Men glöm inte att det är JAG som är källan. Min egen kunskap har sina brister. Jag skriver utifrån mitt samvete, och det jag tror är rätt, inget annat. INTE för att sprida hat eller osämja!!
Agera gärna - passivt - genom att inte köpa, inte sälja, inte främja handel med dessa möss. Men gör det VÄNLIGT! Något annat finns det inte anledning till. Döm inte.
Var med och främja en BÄTTRE värld. För människor och djur.
Fördöm handlingen, inte människorna, för det finns det ingen anledning till.
Jag har inga forumbefogenheter. Om någon vill ändra rubriken, så är det helt okej för mig. Välj själva rubrik, det är okej.

Nu förstår jag inte riktigt. Hur kan du vara källan om du inte har några erfarenheter av denna genen? Om detta inte är ngt du själv har sett måste det finnas källor du grundar det på?
Personlig kontakt. Och jag tänker inte skriva några namn.
Symtomen jag beskriver är utan tvekan verkliga.
Att genen fungerar så som jag beskrivit, vet jag via personlig kontakt.
Generell genetik och arvsgång är jag bra på. Att dra slutsatser är jag också bra på
I England sägs genen vara nude, och heta Nu/Nu. Detta kan inte stämma, eftersom Nu/Nu redan finns, är recessiv, saknar thymus, och beter sig på ett helt annat sätt.
Källa: http://www.powells.com/biblio/95-9781444319668-0
Jag har alltså boken. Jag har också läst på nätet, men minns inte var. Den som vill kan söka själv på "mice genetic nude".
Den här genen kan jag inte finna någon information om, varken på nätet eller i mina böcker. Att den finns, och beter sig så som jag beskrivit, är dock utan tvekan!!
Jag tänker som sagt inte nämna några namn.
Ämnet är mycket känsligt. Fler än jag vet om det här, Svemus styrelse känner till det.
Och jag BER ER:
Köp inte dessa möss, handla inte med dem, avla inte på dem!! Genen sprids, och oundvikligt kommer ungar att födas med denna ögonsjukdom, utan att någon ser, vet, eller förstår vad som händer!!!

Ingen har bett dig hänga ut personer. Att be om källa är en självklarhet. Ingen bör köpa det du skriver utan ngn form av bekräftelse på vad du grundar dina antaganden på. Du kan utan att hänga ut personer tala om ifall det handlar om en kull, 5 kullar, 10?
Det måste ju finnas ett underlag för att kunna hävda det du säger annars blir trovärdigheten ganska liten.
Jag är otroligt anti att avla på djur utan thymus eller andra skadliga gener som ger defekter. Och jag tycker det är BRA att man upplyser om sånt, men det måste finnas underlag och om du tittar på det du skrivit så säger du
1 att du inte har ngn form av personlig erfarenhet av problemet,
2 det finns inget forskningsunderlag,
3 det syns inte på musen.
Du väljer själv hur du vill hantera den här informationen.
Om du inte vill tro, eller föredrar att nonchalera problemet, så varsågod, det kan jag inte göra något åt. Jag vet vad jag vet - de som inte bryr sig … ja, jag kan inte göra mera.
Hela den här historien en otroligt tråkig, sorglig och tragisk. Och inte blir den bättre heller…
Jag är otroligt besviken på mus-sverige. Ledsen helt enkelt. Det här är sorgligt.
Hur informatioinen tas emot, är också sorlig. Men, jag kan inte göra mera. Jag råder inte över andrs samveten.
"Personlig erfarenhet"? Jo, det vill jag säga att jag har, men jag har väldigt svårt att prata om det. Det jag menar är att jag inte sett en sådan mus med egna ögon. Jag har ingen anledning att tvivla på personliga berättelser från de som sett, med egna ögon. Trovärdiga i alla andra sammahnag.
Låt bli att tvinga mig gå in på personliga yttranden!!!
Att det inte finns forskningsunderlag, gör det hela mycket värre, kan du inte förstå det? Det som sker är snarlikt "amatörforskning".
Det syns inte på musen NÄR DETTA HÄNDER, eftersom musungen då är så liten att ytterst få tittar efter så noga som behövs.
SKADORNA BESTÅR OCH SYNS PÅ DEN VUXNA MUSEN SOM HAR TRASIGA HORNHINNOR! Men det är så dags då.
Jag har gett den information jag kan ge ut. Nu skriver jag inget mera i detta.
Men jag är otroligt besviken. Vad är ni för människor egentigen? Är det lättare att blunda?
Jag har gett er "början", de som är intresserade, som har, som vill köpa, nakenmössen, FORTSÄTT TA REDA PÅ EGEN FAKTA!! Kunskapen finns… på ren och skär svenska.
Jag är inte den enda som känner till det här!!! Jag är bara den enda som öppnar mun!
VAR KRITISKA!!! Vad gäller dessa MÖSS! Fråga, fråga, fråga!!! Ifrågasätt, sluta inte fråga när "undanflykterna" kommer. Fråga tills beskeden är klara och tydliga.
Jag lämnar detta åt era egna samveten att göra vad ni vill med.
Det finns nog ingen som blundar för det, eller vill blunda för det.
Dock är det alltid mycket lättare att ta till sig faktat när det finns någon slags källa som underlag att peka på, alternativt någon som verkligen kan bevisa på individer hur det ligger till. Dels för att skribenten då verkligen kan bevisa att det ligger till så men även för att den som läser kan se "bevis" för att infon faktiskt stämmer.
Utan fakta att hänvisa till får aldrig en information samma styrka och trovärdighet. Framför allt inte på internet där de allra flesta är medvetna om att man ska ha kritiska ögon. Det är där källhänvisningar underlättar, hur sant något än är. Tyvärr…
Amaira grundar sig på mina erfarenheter och mina berättelser om nakenmössen som jag har tagit hem från England.
Vi är just nu inne i en debatt om hur vi ska förhålla oss till en gen som uppträder så som nakengenen gör.
Jag vet att andra nakengener, hos tex katt och hund, ger sämre tänder iom att genen för hår och tänder hänger ihop på något sätt, kanske genom förlust av keratin?
I det här fallet är det så att hornhinnans ämnen (finns keratin även i hornhinnan?) påverkas. Hornhinnan blir tunn och ögonen blir uppblåsta av vätska till en storlek som gör att musens ögonlock inte når över hela ögongloben vilket på sikt medför torr slemhinna och torr hornhinna. Detta sker vid ung ålder vid v3-5 ungerfär.
Med åldern växer musens huvud och ögonlock ikapp ögats storlek så att den till slut kan blinka över hela ögat igen men då är skadan redan skedd.
Detta uppstår enligt min erfarenhet enbart när man parar helnaken + helnaken.
Om man parar ut nakenmusen med en pälsad variant får man det jag kallar lakeland (knyckt från marsvinsraserna). Lakeland är en fjunig mus som saknar morrhår. I övrigt är den som vilken mus som helst.
Parar man lakeland+lakeland föds 25% pälsade med morrhår (helt utan nakengenen) 50% lakeland och 25% helnakna utan ögonproblem.
Vad Amaira menar är att även om de inte har ögonproblem så kan genen ändå finnas där och kanske spridas, även till ickenakna varianter
Därför behövs debatten…och de etiska/moraliska frågorna.
Jag har förlitat mig till uppfödaren av mina nakenmöss som knapphändigt förklarade att ögonproblemen hänger ihop med en honozygot nakengen. men forskning omd et verkar inte finnas. Därför kan vi inte vara säkra på var det hela tar vägen.
Så länge jag hade mina egna djur hade konroll på mna kullar, inte sålde någon med dåliga ögon och inte parade naket+naket trodde jag i min enfalld att faran inte spreds.
Men det är ju så att en ny variant, fulsöt som E.T och otroligt charmig sprids lätt ut till nyfikna oerfarna musägare som inte känner till problemen som kan uppstå och fler parningar blir gjorda av bara farten.
I vintras fick jag höra om nakenmöss i Skåne, från en helt annan linje och uppfödare, importerade till Sverige från Europa, och så småningom fick jag veta att även några bland dem hade problem med ögonen…inte bra…tänkte jag. Det var då jag förstod att hur försiktig jag själv än är så är problemet redan ute i Sverige.
Jag har sedan dess försökt informera alla som har nakenmöss direkt och via FB. jag har inte det genetiska språket, kan inte alla lokus och alleller, vet inte hur man skriver dominanata anlag och recessica anlag i text. Nu/Nu tex…är den hårig eller en naken? Nu/nu är det en lakeland? Mina frågor har varit enormt många under våren. jag ville försöka få ihop en artikel men har helt enklet inte klarat av det.
Varför har JAG då fortsatt att avla? Jo, dels så förlitade jag mig på uppfödaren i england därför att min egen erfarenhet som uppfödare inte speciellt lång och min kunskap inom genetik och sjukdomar är begränsad och dels så är min erfarenhet att nakenmössen är både starka, friska med ett bra immunförsvar. Även de med ögonproblem har varit fria från fnys och Rossel, de har blivit stora och vackra (bra typ och teckning).
Eftersom jag antog att jag undgick fler ögonproblme genom min utavlande så ville jag ta till vara nakenmössens positiva egenskaper.
Amaira har ifrågasatt, undrat, visat intresse, förskräckelse, frågat mer, forskat på internet och i böcker och fått mig att inse med sin erfarenhet och sina kunskaper att nakenmössens starka sidor inte är värt den smärta som skadade ögon medför. För att försäkra sig om att detta inte sker kan inte nakenmusens gener få fotsätta spridas, enligt henne.
Jag medör min erfarenhet, amaria har sin kunskap.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Tack Artlink, för att du törs ta den här debatten. 
En liten rättelse bara:
"Vad Amaira menar är att även om de inte har ögonproblem så kan genen ändå finnas där och kanske spridas, även till ickenakna varianter"
Nej, jag tror inte att sjukdomen sprids till ickenakna varianter. Det ser jag ingen anledning till att de skulle göra. Det räcker så väl med den skada de gör i sin nakenform.
Den kan aldrig avlas på, utan STOR kunskap, inte en enda kull utan att kunskapen finns med. Det jag anser är att kunskapen INTE finns, och lär tappas bort på vägen, ungefär som när man leker viskningsleken.
När till och med DU Lottiz, missade informationen och fick dessa ungar, utan att se det - för att du inte förstod.
Givetvis lär det hända saker i framtiden, när genen sprids bland en massa olika människor, varav flertalet inte ens är hälften så insatta i sjukdomar och genetik som du är.
Mössen som säljs är friska, och bär på en sjukdomsgen. Vill man forsätta avla på varianten vilket jag är övertygad om kommer att ske, så dyker sjuukdomen upp igen.
Varianten är heterozygot, dvs behöver TVÅ olika gener som inte är dubblerade, för att existera. Den BEHÖVER alltså HA den sjuka genen i sig!
Avlar man ut EN gång, får man varianten. När man sedan fortsätter avla ut, förlorar man den mer och mer. till slut måste man "fördubbla" den igen i alla fall.
Så inte ens MED kunskapen kan man avla på varianten utan att till slut få sjuka ungar igen. Med kunskapen kanske sjukdomen förhoppningsvis upptäcks och de stackars ungarna kan avlivas.
"Om man parar ut nakenmusen med en pälsad variant får man det jag kallar lakeland (knyckt från marsvinsraserna). Lakeland är en fjunig mus som saknar morrhår. I övrigt är den som vilken mus som helst.
Parar man lakeland+ lakeland föds 25% pälsade med morrhår (helt utan nakengenen), 50% lakeland och 25 % helnakna utan ögonproblem."
Kan någon förklara för mig hur detta kan gå till? Du har en nakengen (med ögonsjukdomen) och en pälsgen. Avkomman delar upp sig så som du säger. Men hur kan sjukdomsgenen försvinna, och ersättas med en frisk gen? Var kommer den ifrån?
Om detta är fallet, finns ju inga problem kvar? Varför dyker det då upp sjuka musungar igen? Det har det ju bevisligen gjort.
Det är så mycket i det här som jag skriver, som "bevisligen skett". Då kan man inte bortse från det!!
Jag tycker det är bra att det kommer ut information om detta! Eftersom det verkar som att nakenmössen blivit rätt eftertraktade, men säljs ibland utan att köapren har koll på vad de kan medföra.
Det är tråkigt att inte fler regaerar och tar till sig infon, istället för att ifrågasätta. Är det inte bättre att va extra försiktig när det kommer en varning om att möss lider? Istället för att vänta på massa källor o expoertutlåtanden från forskare. Ska mössen behöva lida så länge så att det hinns skapas flera källor o forskare får koll på detta?
Hade det handlat om nått annat, att nån kanske skulle säga att "möss blir ledsna om de inte får komma ur sin bur minst 1 timme/dag", då kanske jag skulle va kritisk eftersom jag vet msös som inte får komma ut men är glada ändå. Men när det handlar om nått så allvarligt som detta ögonproblem tycker jag man ska ta in infon och försöka ta reda på mer, än att strunta i infon för att man inte har några källor (för tillfället). Nu skrev ju Artlink att det är från hennes erfarenheter + info från England som Airama grundat sitt inlägg.
Jag bara hoppas att alla som har nakenmöss verkligen tar reda på infon och förstår detta med ögonproblemen. Just för att det är så svårt att kontrollera. Jag tycker inte det är värt att ha kvar dessa möss, även om de har några bra egenskaper.

Tack Artlink för mer information!
Amaira: Du skriver:
Du väljer själv hur du vill hantera den här informationen.
Om du inte vill tro, eller föredrar att nonchalera problemet, så varsågod, det kan jag inte göra något åt. Jag vet vad jag vet - de som inte bryr sig … ja, jag kan inte göra mera.
Hur informatioinen tas emot, är också sorlig. Men, jag kan inte göra mera. Jag råder inte över andrs samveten.
"Personlig erfarenhet"? Jo, det vill jag säga att jag har, men jag har väldigt svårt att prata om det. Det jag menar är att jag inte sett en sådan mus med egna ögon. Jag har ingen anledning att tvivla på personliga berättelser från de som sett, med egna ögon. Trovärdiga i alla andra sammahnag.
Låt bli att tvinga mig gå in på personliga yttranden!!!
Ovanstående tycker jag är otroligt illa skrivet. Försök att se det ur en mindre insatt persons synvinkel, plötsligt går en person ut och "informerar" om att texelgenen är livsfarlig. Parar man texel och texel så får man muterade monsterråttor. Jag vet att det är så men jag har inga källor att hänvisa till, ingen personlig erfarenhet av det och det syns inte på mössen. Hur trovärdigt blir det? Jag har verkligen inte bett dig hänga ut ngn eller citera privatpersoner.
Kan inte du förstå att jag tycker sånt här är OTROLIGT viktigt, som jag skrivit i många trådar tycker jag redan att muasaveln är illa ute och att många avlar på utseende och coolhet snarare än temp och hälsa. Pga att jag anser ämnet du tar upp vara otroligt viktigt har jag försökt att visa varför det krävs mer grund och källor än det du skrivit. Nu har Artlink gått in och berättat utifrån sin personliga erfarenhet och det gör det hela betydligt trovärdigare då hon har varit med om fenomenet själv.
Du skriver också
"Jag har gett er "början", de som är intresserade, som har, som vill köpa, nakenmössen, FORTSÄTT TA REDA PÅ EGEN FAKTA!! Kunskapen finns… på ren och skär svenska."
Men det är ju just det som utifrån dina första inlägg varit OMÖJLIGT, då du hävdat att det INTE FINNS någonstans att läsa om detta.
Iallafall; tack Artlink för att du berättar utifrån dina erfarenheter, finns det fler här på musifokus som upplevt samma saker är det ju väldigt bra om ni också skriver så att ni kanske tillsammans kan komma fram till mer.
Jättebra att detta tas upp. Nu lider jag av ordentlig stressmage igen och den blir värre när jag sitter vid datorn, därför kan jag inte läsa inläggen ordentligt för jag klarar inte att sitta vid datorn så långa stunder.
Jag tror inte att någon i mussverige har något intresse av att föda upp varianter som medför lidande av djuren. Vi har redan avskrivit brindle och dominant yellow. Kanske några andra varianter också som jag inte kommer ihåg nu när magsmärtorna är så jobbiga.
Jag lägger gärna till denna variant till listan över varianter som EJ bör avlas på. Vi har planer på att presentera en fullständig genkods-lista över alla musens varianter och där även presentera några som vi inte tycker man bör avla på, så det är bra om genkod för nudevarianter med svåra defekter som medför lidande för djuren kan tas reda på.
Tack Grodan, och tröstekram.
Det skulle vara jättebra om någon visste genkoden på denna nakenvariant, men ingen gör det. Och jg har inte den blekaste aning om hur man ska få fram den. Då har jag ändå ganska bra tillgång till genkoder.
I England, varifrån den kommer, sägs det vara Nu/Nu. Men det kan inte stämma, eftersom den genen redan finns och har helt skilda egenskaper på flera olika vis.
Camihlle. Jag läser och begrundar vad du skriver. Tack för ditt svar.

Varianten måste kommit någonstans ifrån, labb antar jag. Finns det möjlighet att spåra var de kommer ifrån så kanske man kan kontakta labbet för mer info. Vet ni vilken uppfödare som först fick fram genen? (nej jag ber er inte att lägga ut den ev personens namn eller uppgifter, bara undrar om ni vet)
Den kommer från engelska uppfödare, som kallar genen för Nude, Nu/Nu. Vilket inte kan stämma (läs ovan)
Det är Lottiz som har koll på de engelska uppfödarna. Din idé är utmärkt, Camihlle! 
#21 De möss jag köpte från England vet vi inte bakgrunden till tyvärr.
Mössen i Skåne, som kom in till Sverige via Europa, är förmodligen fodermöss från mässan i Tyskland (Hamm) så jag tror inte Mikaela heller vet någon bakgrund till de möss hon förde in. Jag har parat en hane från hennes linjer med en hona från mina linjer och ska se om det föds något naket i den kullen. I så fall samarbetar nakengenerna från england och europa och är på samma lokus. Genkoden kan vi ändå inte få fram men vi kan konstatera att det är samma nakengen.
"Mina" nakenmöss har inte problem att föda och ta hand om stora kullar. De har gott immunförsvar och har inte haft problem med tumörer i större utsträckning än vanliga möss. Jag tog bort en av importhonorna för Rossel i vintras (Queen of the night) när jag avlivade allt jag höre lät (ca 20 djur) och den andra honan (Cherry eye) tog jag bort med tumör för några veckor sedan. Jag beräknar hennes ålder till drygt ett år. Hanen (Hercules) som jag tog in är fullt frisk, ca 1.5 år gammal.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Nä, det var något sånt jag misstänkte, Artlik.
Och Camillhe, ursäkta att jag flyttar runt h:et i ditt namn lite hipp som haver. Ska försöka sätta det på rätt plats hädanefter.