Hur mycket?
Hej!
Hur mycket luktar möss egentligen? Jag har i stort sett bara kännt lukten av 100 möss i ett liiitet rum där dom föddes upp precis hela tiden. Köpte 3 möss från denna uppfödning för några år sedan men kunde inte ha kvar dom för morsan tyckte dom luktade alldeles för mycket.
Om man har ett par möss i en lägenhet, känner man då på lukten att dom finns där eller måste man gå in i själva rummet och vara ganska nära för att känna det?
Möss luktar inte alls mycket om man använder Toa-Lätt som bottematerial. Min mamma tyckte att mina möss luktade illa (har 5 st vuxna o 13 ungar), o hon sa att jag ska blia av med hanen, en av honorna o ungarna, men då köpte jag just toa-lätt. 12L för 69kr på Mobilia i Malmö, o det luktar ingenting!!!!!! Innan fick jag städa hos hanen varje dag o nu har jag inte städat typ 4 dagar o det luktar toapapper XD
O nu får jag behålla alla möss förutom ungarna, men jag ska ändå behålla en blue satin hane XD
Jag har 17 vuxna (varav 4st hanar) och 11 ungar, det luktar nada om man städar ofta och har ett bra bottenmaterial. Personligen så tycker jag att toa-lätt luktar värre än mössen själva, så jag använder hampaströ som luktar friskt och gott. :)
Jag har mina möss i sovrummet/vardagsrummet (bor i en etta) och det stör inte.

Jag tycker att möss luktar väldigt starkt, inte nödvändigtvis illa men de har en stark lukt. Nu syftar jag inte på urin och avföringsdoft för den kan man nog hålla efter, men mössen i sig har en väldigt distinkt lukt.
jag tycker tvärt om att mössen luktar ganska gott (själva mössen då) iallafall de jag har nu, hanarna luktar popcornaktigt och honorna luktar jaa.. jag vet inte riktigt.. men hanarnas urin däremot har en skarp lukt.. för några år sedan ägde jag två honor som stank något fruktansvärt, så det beror nog på vad du får för möss.. du får provsniffa på några hos några uppfödare..
Det är skillnad på hur det luktar hos en uppfödare med många hanar och hur det luktar hos en person som har enbart en bur med några honor (eller någon hane). Dock luktar möss speciellt, tyvärr, men med bra ventilation och kontinuerlig städning hålls lukten på ett minimum.
Sedan beror det även på vilket bottenmaterial som fungerar just där du bor. Att byta 1-2 gånger i veckan är ett måste.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag funderar också på detta med lukt. Som ni vet har jag aldrig varit ägare av en mus. Har aldrig mött en mushane men min skola (naturbruksgymnasium) äger 2 honor som kommer från Lottiz, Artlink. De bor i ett akvarium med alflis, men de luktar inget mer än något annat djur dr inne vad jag märkt. Hamstrar har jag erfarenhet av och de tycker jag är ganska luktfria om man håller efter med städningen. Men dess möss har jag inte ens tänkt på att de skulle lukta.. ? Vad är felet ? xD Haha nej men förstår att det varierar från mus till mus och också vadman använder för bottenströ Jag upplever att alflis är kanon mot lukt då jag haft det till mina hamstrar. Men det känns ändå konstigt att alla säger att möss Luktar! Och jag har fortfarande aldrig riktigt känt det?
Lottiz, luktar dina honor lika lite hemma?
I detta rum finns 2 mushonor och utöver det endel hamstrar, några marsvin och 2 råtthonor. Da ratz make the room stink! 
Mvh Ellenfyrkant
Jag tycker inte att möss luktar illa.
#6 Det beror ju också på personen i fråga. En del människor har dåligt luktsinne, en del bra, en del bryr sig inte om lukter, en del stör sig på lukter… osv
Alflis har jag ingen erfarenhet av men har haft en hane på alflis i två veckor utan att städa, bara för att kolla… Det luktade typ ingenting trots det, så jag är possitivt inställd till alflis. Jag rekommenderar ju aspflis, men det är dyrt och måste köpas i större partier ofta och just nu har jag inte plats.
Två mushonor luktar i regel ingenting om de har stor bur och man städar ofta.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#8 Jag har i och för sig väldigt bra luktsinne men mössens lukt är inget som utmärker sig i det gnagarrummet i alla fall. Men det är väl fler saker som påverkar. Använder inte glasburar själv annat än till mina fiskar. Men kan tänka mig att lukten "stannar" lite på ett annat sätt då t.ex. en gallerbur har mycket bättre ventilation, sen vet jag inte hur muslukt tenderar att sätta sg i gallret men det gör ju råttors minst sagt..
Så verkar ju bottenströt påverka en hel del. Intressant hur som helst. 
Mvh Ellenfyrkant