Hon är död... R.I.P
en utav mina möss har dött :(
Det är den nya ungen.. mamman åt upp henne
Förstår ingenting.. dom hade mat i buren. Men hon kanske var tvungen att få kött eller nåt.. det verkar så konstigt. jag lade i en massa vindruvor igår kväll och mat som vanligt… sen idag när jag kollar i buren så är den lilla ungen alldeles stel.. och halva huvudet uppätet :( :'( Gud jag är så ledsen.. hon var så söt och tam.. vad hände egentligen? Hur kan en mamma äta uppe hennes egen unge?
Vila i frid.. lilla gumman…
Jag måste skaffa en till mus till henne.. ska se om jag hittar någon på årsmötet imorrn.

Men var inte den ungen lite äldre?

Ånej!!!
Vad hemskt. Stackare :(
Vila i frid lilla musen..
#1 Jo hon kanske var 6 veckor… jo det var hon nog eller 6 1/2. Har inte fått stamtavlan.. vet inte ens vad hon heter..
#2 Tack så mycket.. antar jag att man säger…

#3 men hon måste nog vara äldre… för var det inte hon du tog på domarutbildningen? Det är ju ca 4 veckor sen nu o hon var väll ialla fall minst 4 veckor när du tog henne…
Oavsett så är det inte kul när dom dör så unga…
Nej :/ Kom på en ny teori.. att ungen dog först..sen att mamman åt upp lite av henne. Det låter mer realistiskt. För ungen var lite väl gammal för att mamman skulle äta upp henne bara sådär.
Nej inte så kul :'( Hennes liv hade ju precis börjat, hon hade inte ens fått bort babypälsen..
Är det så länge sen domarutbildningen var? Ja då är hon 8 veckor gammal isånafall…

Jättetråkigt. Beklagar att du miste sötingen så tidigt.
Ja, det är nog som du skriver - ungen dog, mamman ville få bort henne och det fanns bara ett sätt för henne att fixa det… Men det kan väl inte vara så vanligt när de är så stora?

Den fick ett bra liv :)
Äter de varandra när de lever då? Eller bara om de dött?
Jag tänker på när jag ska köpa en ung mushane till Jasper..
#6 Tack så hemskt mycket… jo det var väl så det hände. Men ungen hade inte växt ordentligtt.. den var 8 veckor gammal.. men såg ut som att vara 5 veckor. Nej mamman skulle inte ha ätit upp ungen bara sådär. Den var död innan.. och ungen bara låg där död i flera timmar.. mamman var ju tvungen att göra nånting. Naturens gång…
#7 Jag hoppas att hon mådde bra den tid hon levde.Dom äter inte varann i vanliga fall.. detta var ju lite special.. eftersom hon var redan död när mamman åt lite av henne. Har haft begravning nu.. hon fick begravas bakom vår stuga.. där vi begravt många djur. Tack…

#5 Jag tycker att den teorin låter mera riktig. För jag tror inte heller att mamman gett sig på den innan den var död. Sen om mamman försökt "städa" eller varför det lär man ju inte få veta.
Jo *ler* tiden går fort… märkte själv att det gått så lång tid då jag räknade lite på tiden när honan jag hade med mig hem fick en kull *ler*…. En hel månad har det gått…
#8 Hon mådde helt klart bra den tid hon levde.
#9 Jo jag kom på det senare, tänkte inte klart när det väl hände.
Jaa tiden gick faktiskt jättesnabbt. Jaha :) EN hel månad redan..
Hon mådde nog bra ja. Tack

Jo man blir minst sagt lite chockad när man ser det… bara det att någon är död… även om det är en gammal som man kanske vet om kan dö just för att den är gammal… men sen när det är en ung mustös så är det ju det minsta man tänker sig… o sen om dom är ätna på … klart man inte tänker klart….
Tog du någon ny tjej idag då? amaira hade ju många fina med… liksom Grodan o Elin
Ne exakt :( Det kommer som en chock.. om det var nån som skulle dö så var det ju Jenny eller Julia.. dom har jag ju förberett mej på. Inte hon.. inte en chans, trodde jag.
Nej ingen ny tjej faktiskt. Jag löste det här hemma. Jag provade att sätta ihop morakullorna med henne.. men dom engelska gillade henne inte :/ Och morrhårsätaren (långhåriga agoutin) bor ensam nu till utställningen.. så att hon inte biter mer på dom andra! Och den röda texeln.. fick flytta ihop med mamman. Så dom kommer jättebra överens :) Dom är lite lika varann i färgen också ;) Så nu bor alltså dom engelsktypade tillsammans, agoutin ensam och rödisen tillsammans med mamman.
Ja Grodan, Ann-Marie och Elin hade fina möss med sej :D Men du med :P Fast dina blev ju sålda med en gång ^^

Ja då löste det sig ju jätte bra ändå.
Tack *ler* Mina tjejer var redan tingade… hade inte en tjej till salu utan hade faktiskt kunnat haft några till i varje kull…. killar finns dock ;)
Ja det blev faktiskt väldigt bra :)
Jaha :P Haha .. killar finns det gått om *skratt*

Ja men killarna är dom goaste faktiskt… *ler*
Trist *snyft* 
#15 ;) Kan dom gott och väl vara. Jag vet faktiskt inte :P Har aldrig haft en kille…
#16 Ja :( Tack
Hon var satin. Det är inte ovanligt att satin är lite klenare och mer känsliga för smittor… 
Malin, du vet vad jag skrivit förut om mat? Mätta och nöjda möss äter inte upp sina burkamrater, vare sig de är släkt eller ej. Hungriga möss ser inte döda burkamrater som annat än näring…
Jaha :( Visste jag inte om.. det där med att satin var klenare alltså.
Men hon dog. Hon blev inte uppäten.. kom fram till det. Jag skrev när jag inte hade tänkt klart. Dom hade mat. Den vanliga blandningen plus vindruvor. Lade in det på kvällen innan hon dog. Och dom har jämt haft mat i buren.. så det måste ha varit något annat fel. Något medfött eller att hon bara dog för okänd anledning. Har ingen aning om vad hon dog för. Men mamman åt så lite på henne så hon kunde inte dött av det. Och varför jag vet det? Jo för det var inget blod i buren.. antar att hon var död redan när mamman åt lite.
Ja, det är klart att hon DOG! Det är väldigt ovanligt att möss börjar äta på sina vuxna kamrater medans de lever! Att musen åt på sin döda kamrat tyder dock på BRIST i utfodringen!!!
Okej. Jag har gett dom gröt.. olika slags. Bröd.. massa saker.. potatis.. köttbullar.. frukt.. fast inte varje dag. Men iallafall ofta. Konstigt.. :/ Undrar vad som kan fattas…
En liten rapport över hur det går med Rödisen (Morakullan´s Osvaldina) och Mamman:
Mamman och Rödisen flyttade ihop igår. Jag vakade över dom i några timmar.. ingenting konstigt hände. Dom var lite stressade.. och försökte lära känna varann.Dom var mest uppe .. sov inte verkade det som. Eftersom allt gick bra utan problem bestämde jag att dom fick vara tillsammans under natten också. Jag vaknade kl.1 utav att Mamman skrek.. så jag särade på dom. Vet inte varför hon skrek.. kanske rädd eller stressad utav Rödisen. Trodde att jag hade gått för fort fram. Men idag fick dom komma ihop igen, gick lite bättre. Dom verkar känna varann lite grann nu.. så inatt ska jag prova igen. Nu idag har dom sovit tillsammans. Jättesött :) Precis som dom gjort i vanliga fall.. så allt verkar bra..

Usch så tråkigt.
Nu vet jag inte alls men har läst massor om att sköta möss för jag ska skaffa egna sen. Du skriver #21 att du gett dom gröt, bröd, potatis, köttbullar, frukt. Men som jag läser så är det viktigaste att blanda säd, fröer och sånt och ge dom. Annat är mest som extra och godis.
Okej.
Ja, men jag skrev det utöver den vanliga maten ;)
Jag ger dom jämt en blandning som jag gör jämt.. den är standard. Och den innehåller hirs, pumpafrön, nötter(inte till rödisen ;) ), 4-kornskross och oskalade sesamfrön. Ibland något mer. Det jag skrev i #21 var extrasaker.

Om möss börjar knapra på döda fränder antar jag att det kan vara protein- (= kött/mjölk/fisk/linser etc) **eller vitamin sug?
**
Våra möss får lite allt möjligt, förutom basblandning. Om vi äter fisk en dag, så får de fisk. (Rå fisk är en av favoriterna)….De är våra små köks"grisar"…. de får lite rester helt enkelt….. men inte bacon kanske…. känns för salt och felfett…
De är också mycket förtjusta i frön som har grott lite….
Precis, kastrullis, men även fett - speciellt om de knaprar på hjärnan… den innehåller mkt fett…
Ne mamman åt inte på hjärnan kan jag ju berätta.. jo förstod det där med att dom behöver mycket mer än basfodret. Men har ju gett dom ofta men lite utav annat. Men får börja ge mer. Och oftare..
#26. Kanske ge mera av just proteiner. Av det du räknade upp låter det som lite låg protein-halt. Möss har "ovanligt" stort behov av proteiner, jämförelsevis med andra smådjur.
Att VETA vad som är just "proteiner" är inte alltid så lätt, men främst finns det i kött och bönor, kan jag väl säga kortfattat. Samt i linser.
Är det köpe-köttbullar kan de nog innehålla lite mer "bröd" än kött (ströbröd, mjöl, och andra utfyllnader). Är det hemmagjorda köttbullar så ta och ge dem RÅ köttfärs (sno före tillagningen). I stort sett så mycket de vill äta.
Åtminstone två gånger i veckan bör de få kött, kyckling eller fisk. Kyckling, fläsk-kött, och fisk bör vara tillagad. Rött kött (av kossor ;-) kan du ge rått.
Enkelt kan du sno lite rå fisk eller rå kyckling före tillagningen, och koka det i en liten kastrull med lite vatten (så inte all näring kokas ut, men proteinerna är inte vattenlösliga så de kokas inte ur).
Själv har jag okokta röda linser i mitt musfoder. Det innehåller mycket proteiner också. Om röda linser är okej okokta vet jag inte, men det har funkat för mig. Om det inte är därför mina röda har fått sina tumörer, det törs jag ju inte svära på (som bidragande orsak, alltså).
Alla bönor behöver vara kokta! Även alla andra linser, och kanske bör de röda linserna vara det också.
Ditt foder är bra annars, men lägg till mera kött minst två gånger i veckan.

En bra sak att lägga till, om man inte redan har det, i basfodret är hund- eller kattmat. Man köper en liten förpackning och har i sin blandning. I den maten finns mycket proteiner.
Annars så håller jag med amaira, att lägg till lite mer kött/fisk/kyckling.
Jag plockar alltid bort en bit av köttet när jag lagar maten, och gör iordning den okryddad till mössen. Och sen får mina en hel del ärtor o majs.
Sen så får dom lite då o då annat mest som godis o då är det vad vi äter. Grönsaker, postatis, pasta osv.
Jag ger dom ofta den mat vi själv äter. Ibland glömmer jag att ta lite till mössen. Men jag ger dom kött eller fisk åtminstone en gång i veckan! Men ska ge dom mer……
Jag ska nog börja med att ha katt/hundfoder i basen.
Sparar alla tips och råd! Tack så mycket hörni :)
"Jobbar" igentligen på hittekattensidan, men kollade in här lite. När jag var barn hade jag också möss. En kväll såg jag, att en hona hade fått ungar, men nästa morgon var inga kvar. Fick sedan höra, att honan behöver rå köttfärs efter födsel, de tappar tydligen så mycket blod och behöver järn sedan.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Rå köttfärs är alltid bra till digivande honor! Men att de skulle tappa så mycket blod vid födseln, tror jag inte på. Tvärtom har mushonor ofta lätta förlossningar.
Däremot har möss ett mycket stort proteinbehov! Mer än exempelvis råttor, har jag läst någonstans (är inte rått-kunnig).
Ska honan då tillfredsställa proteinbehovet hos växande småungar, samtidigt som hon ska tillfredsställa sitt eget proteinbehov, ja då krävs det ännu mera.
Kött innehåller ju både protein och järn.