Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 3077 ggr
Grodan
0

Nya minimått för möss?

Jag fick ett pm - tack så jättemycket - med information om att Jordbruksverket (JBV) håller på att omarbeta minimimåtten för burfåglar.

JBV har kommit med ett förslag där minimimåtten är tagna direkt från något som heter L108, och är djurparkernas föreskrifter.

Det sägs att så fort detta går igenom ska JBV fortsätta med att se över reglerna för andra sällskapsdjur. Det kan alltså innebära att minimåtten för möss (och givetvis andra gnagare) kommer att utvidgas vässentligt.

Just nu är L108 för möss 1,5 m² med en höjd på 1m.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ivanhoe81
0

jo de ska först bli färdiga med fåglarna sedan ska de gå över till smådjur och reptiler

Grodan
0

Hur blir det för laboratorier som ju har minsta lagliga mått till sina djur? De blir ju ruinerade varje gång det blir lagändringar… (och även jag… haha)

ivanhoe81
0

ja säg det, blir det så stor förändring så kommer jag helt och hållet sluta med smådjur och jag vet att jag inte kommer klara det psykiskt men jag har inte råd att köpa så stora terrarium som de kräver, för samlalådorna blir ju uteslutet att använda sig av sedan

fiffiluren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ja när dom är färdiga med lagändringarna kommer inte vi vanliga dödliga att kunna ha husdjur ens en gång, dom kommer att kräva så otroligt mycket plats :/ Men samtidigt är det ju bra för djurens skull.

men jag tror ju inte att det kommer att ge så mycket, dom kan ju omöjligt gå in hos alla och se till att dom fixar större och 98% (siffra tagen ur luften) kommer inte ens att veta att det har blivit lagändringar. Djuraffärerna säljer ju dessutom fortfarande guldfiskskålar och "fågelburar" som är för små för dvärghamstrar.

får se hur det går :/

StillaSinnet
0

jag tror inte det kommer ske över en natt i sä fall. Alla lager med otillåtna burar kostar ju oerhörda pengar att kassera och byta ut. hur många företag kommer gå i konkurs på det? Det kommer förmodligen gå succesivt

jag har svårt att se att de över huvudtaget kan få till en sådan ändring utan stora protester.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
0

jag vill gärna ha en länk om nyheten. hittar den ingenstans!

Grodan
0

#6 Jag hittar inte heller någonting på JBV om det…

StillaSinnet
0

#7 är det kanske bara en missuppfattning?

ales
0

Finns en tråd på fåglar.ifokus där det finns lite mer info om vad som är på gång ang nya burmått, först å främst för fåglar men det låter som om gnagare & reptiler står på tur efter fåglarna.

http://burfaglar.ifokus.se/discussions/4d713433b9cb46222704be8b-nya-regler-om-burmatt#discussions-1

ivanhoe81
0

#8 nej tyvärr inte, det var en kompis som skrev och frågade sedan är det en stor diskution om detta på burfåglar.ifokus redan och där säger de att de ska påbörja smådjur efter att fåglarna är färdiga, och för fåglarna vill de ha storlek från 108 så det lär och bli det med andra sällskapsdjur med detta skrev de till kompisen som skrev och frågade Hej Du har ställt en rad frågor till Jordbruksverket angående burmått för olika sällskapsdjur. Just för tillfället är det enbart föreskrifterna som gäller fåglar som vi arbetar aktivt med. Föreskrifterna för gnagare och reptiler arbetar vi inte aktivt med för tillfället, däremot ses föreskrifterna över kontinuerligt och det kan bli aktuellt med förändringar i föreskrifterna för andra djurgrupper senare änliga hälsningar Magnus Magnus Karlsson Jordbruksverket Avdelningen för djurskydd och hälsa Enheten för sällskapsdjur 55182 Jönköping 036-155106 magnus.karlsson@jordbruksverket.se

Lamina
0

Det är ingen missuppfattning, det är ett rykte. Enligt #35 i denhär tråden så har hans kontakter på jbv sagt att det är så. Det är ju knappast info dom kommer gå ut med än, dom lär ju driva igenom burmåtten på fåglar först…

Det är bara ett rykte och inget jag tycker man ska stressa upp sig för. Visserligen kommer dom nog "ge sig på" gnagare och reptiler efter att dom är klara med fåglarna, det låter ju rätt så rimligt. Men måtten dom har föreslagit är så orimliga att någonstans måste ju någon sätta stopp. Dom måste ju begripa att en vanlig privatperson inte kan bygga djurparkshägn hemma bara för att ha en fågel, gnagare eller reptil.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
0

#11 Jupp, jag har ju inte heller någon info om något som skall genomföras och uttryckte inte något sådant i #0 heller… JVB håller på att omarbeta, förslag…

Jag tänkte ändå att det är en intressant sak att vi har en myndighet som lägger sig i hur vi har våra djur. För det mesta medför detta något gott.

I andra länder finns inte alls samma stränga regler.

För en svensk musuppfödare som vill pyssla i stor skala med avel av standardenliga utställningsmöss kan faktiskt lagarna vara hämmande och det är ibland svårt för utländska uppfödare att förstå varför vi svenskar inte har så många uppfödare.

Lamina
0

#12 Nej, men det kan ju tolkas fel och tas för sanning, om man läser för snabbt eller om man är som jag och gärna tar ut all sk*t i förskott. Men vad jag menade med inlägget var att visa på vart ryktet kom ifrån och påminna om att det faktiskt bara är ett rykte och inte spikat i sten, så inte folk går och stressar upp sig över det.

Om nu dessa galna regler skulle gå igenom, och bara det lär dröja, så lär det bli en rätt så lång övergångstid. Förhoppningsvis kommer ju någon se att dom ny reglerna inte funkar, att folk slutar skaffa djur och/eller bryter mot lagen, och ändrar tillbaka innan allt för stor skada skett.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
0

#13 Jag förstår så väl!

Det är ändå bra att känna till detta då vi faktiskt kan påverka en del. Skrattande Förr har ju i a f JBV hört av sig till smådjursklubbarna och frågat…

Lamina
0

#14 Absolut!

Men en liten undran jag har, hur stor möjlighet har smådjursklubbarna att påverka jbv? Hade dom ett finger med i spelet när dom nuvarande minimimåtten bestämdes?

//Lamina

[aammE]
0

Jag har hört detta från en man i 50årsåldern som inte har satt sin fot på iFokus, han jobbar mycket med djur av diverse arter (och föder upp allt från duvor till sjusovare) och han hade hört detta från en person på jbv.

StillaSinnet
0

#16 Anders Bygert?

Bjorndalens
0

Nya minimimått för möss? Fantastiskt!!

De nuvarande anser jag är djurplågeri, därför att de förhindrar mössens naturliga beteenden.  Vilka storlekar djurparker behöver på gnagarburar vet jag inte, men mösss behöver inte ha "hela världen" för att må bra. Burarna behöver ju inte vara "för stora".

"Lagom" storlek och en bra berikning, ja tack för lagförslag. I slutänden handlar det ju om att DJUREN kan ha ett drägligt liv, inte att MÄNINSKAN som har dem, kan ha. Jag anser ABSOLUT att dagens minsta mått borde förbjudas.

Jag hade besök från USA i juni. Hon jobbar på djurpark i Florida. (Väldigt duktig tjej!) Vi var på Skansen, och när vi tittade på de nordiska djuren, förundrades hon över vilka stora och härliga inhägnader djuren hade! I USA får i stort sett "vem som helst" starta en djurpark, och några krav på burar och inhägnader finns inte. Där går stora rovdjur i pytteburar. Så där som i SVerige för hundra år sedan.

Javisst, det lär bli protester. Det blir det alltid vid förändringar. Och övergångar tar tid. Men någon måste ALLTID "ta första steget" för att förändringar ska slå igenom i människors tankesätt, sånt tar tid, men blir med tiden "självklart".

Jag är STOLT över att vara svensk och bo i ett land som kan gå i spetsen för djurs rätt till värdiga liv!! Även om mycket mer skulle behöva göras.

ivanhoe81
0

#18 måtten för möss i djurparker står i #0

möss 1,5 m² med en höjd på 1m

StillaSinnet
0

#18 Helt rätt, Amaira! jag tycker som dig Skrattande

Kruxet blir bara att vi är så djurvänliga så vi inte kan hålla sällskapsdjur om det är L108 som gäller. och då faller hela idén…

jag tror dock inte alls att det blir så. Jag tror att man ser över måtten just därför att de inte är bra idag. Tex så är det tillåtet att hålla 50 kycklingar på 1kvm (!) och kycklingar är ganska stora innan de blir fullvuxna. Det måste man rent av ändra på!

Jag tycker inte det är ok att man enligt lag kan hålla 11 mös i en plastlåda 40x50cm! Där ska man ha max, absolut MAX, 3 individer!

Så visst är det jättebra att lagarna ses över, det tycker jag också Skrattande

[aammE]
0

#16 Nä.

Magda
0

är det djurparks måtten för en mus?? eller för en grupp på ett visst antal djur? Förvånad

men det är bra om måtten ses över iallafall..

fiffiluren
0

#22 det är det minsta för en mus, sen brukar detsamma vara godkänt för två om det är flocklevande djur (vilket ju möss är) men sen tillkommer det en viss yta för varje individ.

Rätta mig om jag har fel, länge sen jag har läst om det här…

StillaSinnet
0

Probelmet är att man kommer inte åt de riktigta "skurkarna" genom en sådan enorm lagändring i alla fall.

Till skurkar räknar jag få fodermusuppfödare och labb som håller hundratals möss på liten yta. Dessa kommer söka dispens för att fortsätta med sin yrkesverksamhet och får det ofta beviljat.

Nä, jag tror ärligt talat inte vi kommer märka någon större skillnad för L108 kommer aldrig gälla möss, det svär jag på.
Och vi har redan en mushållning inom rekommenderade måtten (som innebär större yta än de lagliga måtten) om jag ser generellt på användarna av forumet.
Hamnar de nya lagliga måtten i närheten av våra rekommenderade mått ska vi bara vara lyckliga!

ivanhoe81
0

#22 1,5kvm för djurparker är det minsta för 1 - 6 möss, varje mus ska ha 0,25kvm enligt L108, ska man ha över 6 möss så får man lägga till en yta på 0,25kvm per mus

dagens lagar tillåter upp till 5 möss på 0,09kvm vilket jag tycker är sjukt, använder enbart en sådan storlek som sjukbur

LinaIsabell
0

Jag tycker dock att 1.5 kvm och 1 meter i höjd är att ta i. Det är 100 cm * 150 cm. Det är väldigt mycket. Det är nästan lika stort som en säng. 

Sedan 1 meter i höjd är också att ta i, tycker jag.

Tänk de som håller på med avel och har 3 hanmöss som inte går ihop, då behöver de ett helt sovrum för att rymma tre möss  (tre enkelsängar, typ), och fler rum för att rymma honmössen också.

Jag tror absolut att lagarna bör ses över, och förhoppningsvis kommer de ändra minimimåttet litegrann, men det vore bara absurt att sätta minimimåttet sådär stort. 

Jag har ett akvarium som är 95 * 43 cm (0.4 kvm dvs 5 gånger större än minimimåttet), och det tycker jag är stort. Men enligt de nya lagarna skulle det behövas nästan 4 stycken sådana burar sammanslagna för att ens vara laglig. Det skulle ta upp större plats än min soffa.

Detta skulle då vara lagligt för 5 mushonor eller 1 mushane (ifall han inte går ihop med andra). Hur många möss har igenomsnitt en musavlare? Jag tvivlar på att någon skulle kunna avla på/äga möss lagligt.

Grodan
0

#15 Jag vet faktiskt inte. När JBV började se över lagarna 1995 så bjöd de in alla klubbar till möte och sedan fick klubbarna kolla igenom alla deras förslag och ha synpunkter. Det tog några år innan den första omgången var klar. Hur de gjorde övriga gånger vet jag ej. Jag var väldigt angagerade i saken 1995 och föreslog redan då ett förbud mot att möss och råttor matas levande till reptiler. De (veterinärerna på JBV) skrattade åt mig.

#18 Ja, USA är verkligen efter när det gäller djurhållning och djurskötsel. Det är kusligt ibland.

Camillhe
0

Jag tror att det mesta bara är spekulationer, tror inte det blir aktuellt med samma regler för enskilda personer som för djurparker. Och om jag minns rätt ska råttor och möss ha samma storlek på bur enligt L108. Jag tycker att dagens mus och råttutrymmeskrav är väldigt undermåliga så jag ser fram emot en förändring, framförallt lär det ju drabba grossisterna och deras små labburar och har vi riktig tur tvingas dom lägga ner sin avel.

Tyvärr är det väl många musuppfödare som också kommer att drabbas och skulle dessa måtten antas  kommer väl många musuppfödare att få minska ner på antalet möss väldigt mkt, och snälla slå mig inte, men jag tycker det är bra och jag tror att det på sikt kommer att främja musaveln då det blir mindre kullar tagna och förhoppningsvis blir man betydligt hårdare i kraven på vilka möss man avlar på.
Djurparkslagen för råttor skulle bli en yta på 2 x 1 m, och som råttuppfödare skulle det absolut bli tufft och jag kan tycka att det vore att ta i, samtidigt så hellre ett sånt krav än de hemska minimimåtten som är lagliga idag.

Hyeonmu
0

Jag har haft möss som skulle dö om de var tvugna att bo i en bur på 1.5 kvm + 1 meter i höjd. Även -med- hundra prylar i. Det är för mycket yta att ha koll på. Sen har jag möss som är utforskare - de rymmer om de får för små burar. Så de får sin yta anpassad efter sina behov.

Men, det är många lagar jag tycker är lite dumma men som jag förstår innebörden av. Det här är ännu en. Toppen - för idioter som skulle trycka ner en massa möss i en ytte-pytte bur kanske inte kommer fortsätta på samma vis. Men har man så lite respekt för djur - vad är det som säger att man skulle ha så stor respekt för lagen?

Det är väl främst lab' och andra mer 'officiella' platser som skulle drabbas - om de nu inte som Artlink säger kommer söka dispens.

Så, ja, det är väl mest trevligt eftersom man kan säga till nya musägare - eller idioter - att "lagen anger att en mus ska ha denna storlek på sin bur" och det har lite mer tryck än "vi musfolk anser att en mus ska ha denna storlek på sin bur". Den nuvarande lagliga storleken är ju inte riktigt riktig. =/

Men jag personligen kommer fortsätta att anpassa mina burar till de möss jag har varken lagen ändras eller inte. Lagar är ändå mest riktlinjer för oss med hjärna - regler för de utan. -.-U

Camillhe
0

Det låter jättekonstigt att de skulle dö av för stor yta. Har det hänt ngn av dina möss? Möss i det vilda har ju stora områden, är tammössens normala tillstånd så bortavlat?

Hyeonmu
0

Jag menade snarare bildligt talat. De skulle bli så stressade. När de har haft stora burar, även om de varit fulla med prylar så har de bara valt ett hörn och stannat där. ={ Jag tror att det är individuellt. En sån mus kanske skulle ha ett väldigt litet territorium i det vilda och vara mer på sin vakt för… tja… allt?

[isdrakee]
0

Det verkar som att förslaget för burfåglar är seriöst och att det mycket väl kan gå igenom även fast man spontant tycker det låter som nonsens. Om det går igenom tror jag mycket väl dom kan ta L108 rakt av även för andra djur.

Om man tar den vanliga nymfkakaduan, eller nymfparakit som många kallar den (så ni inte förväxlar den med någon av dom större kakaduorna). Denna lilla, populära och väldigt vanligt förekommande fågel kommer i princip inte kunna hållas av privatpersoner som förslaget går igenom. Inte ens om man ger dem ett helt rum som bur så kommer utrymmen vara tillräckligt stort.

Så självklart är det i så fall även rymligt att smådjur kan tänkas behöva flera kvadratmeter dom också.

Själv så är jag väldigt oroad att måtten för burfåglar kommer gå igenom för det kommer sabba flera år av planer och önskingar hos mig. Men nu är jag även orolig att det kommer vara svårt att fortsätta med mina reptiler.

Jag är för en rejäl ökning av minimimåtten. Jag tycker dom nuvarande regler är förkastliga. Men att sätta samma krav på privatpersoner som på djurparker tycker jag är överdrivet. Det är stor skillnad på att bo i en lugn hemmamiljö och på ett zoo där massvis med människor går förbi.

ivanhoe81
0

jag tycker att man ska använda sunt förnuft när det gäller burar

har sett att endel av mina möss som inte trivs i en stor bur utan varit stressade och allt, de trivs bättre i en mindre sedan finns det sådana som är tvärt om, jag börjar alltid med större burar och testar först innan jag går ner till mindre burar, men den minsta buren (förutom sjukburen) är storlek med miniduna

[isdrakee]
0

Sunt förnuft är alltid bra att ha. :P

Mymlan
0

Vad blir det nya mini måtten i centimeter räknat?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[isdrakee]
0

#35 Om förslaget för burfåglar går igenom och om dom resonerar på samma sätt för smådjur så skulle minimimåttet i cm vara 150 cm² och en höjd på 100 cm.

Några exempel på burar skulle då kunna vara:

Längd 150 cm
Djup: 100 cm
Höjd: 100 cm

Längd 200 cm
Djup: 75 cm

Längd 300 cm
Djup: 50  cm

Mymlan
0

#36 Menar för möss

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[isdrakee]
0

#37 Det där var för möss.

Ratata
0

#26 Oj, det vore stora minimått. Då är i princip alla lab körda Tungan ute

ivanhoe81
0

#37 sióm de skrev så är det måtten för upp till 6 möss

lite förstort enligt mig, hade en som inte mådde bra på stor yta, så fort jag satte honom i en miniduna så blev han lugnare, anser att man borde gå efter individen inte efter ha stora burar

Hyeonmu
0

Höjden är löjligast enligt mig. =/ Minimihöjd borde vara 40 cm, om resten av buren är 150x100, eller större.

Tjafsigt i alla fall. Inte tror jag att mina möss som har en bur som är liten i djup och längd men väldigt hög med många plan far illa. =/ De verkar ha roligare än de med färre våningsplan.

gulzebra
0

Förstår inte varför så många drar upp att labben är körda? Labben har mig veterligen egna regler, L80 är "Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby" och således inget som, mig veterligen, har ett enda litet dugg med labbdjur att göra. De enda som drabbas är privatpersoner och zooaffärer, med undantag för de som skiter i L80 vill säga.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurhalsopersonal/veterinaraforfattningshandboken/ldjurskydd.4.6beab0f111fb74e78a78000821.html

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[isdrakee]
0

#42 Precis. Samma sak med lantbruksdjuren som har sina egna föreskrifter. För mig blir det väldigt konstigt om ett par små vaktlar ska ha 4 kvm samtidigt det är lagligt att ha 25 kg kyckling per kvadratmeter. Det räknas inte ens i antal djur utan i vikt. Helt sjukt!

Om man ska jämföra föreskrifterna för husdjur med föreskrifterna för lantbruksdjur tycker jag den senare är i större behov av förbättring. Men den biten är det väl ingen som törs dra i. Det är för mycket pengar inblandade. :(

Ratata
0

#42 Ja men då så, då behöver jag inte ta upp labben mer då de tydligen hade egna lagar. Hade inte koll på det. Tack för att du tog upp det, gulzebra (din nya bild är för övrigt helt underbar ;)).

Grodan
0

Jajag vet ju att när ändringen utfördes första gången så fick all lab byta ut sina burar. Vad jag vet så har lab samma minimått på burar för möss som privatpersoner, idag.

gulzebra
0

#43: Indeed, helt vansinnigt är det! Samtidigt lär väl LRF förmodligen ha alldeles för mycket att säga till om förmodar jag, även om man skulle våga peta på de reglerna… Obestämd

#44: Haha indeed it is! Gotta love ze Schnitzel :D

#45: Fast föreskrifterna gäller ju inte labbdjur. Då lär det väl kanske stå nånstans i labbens föreskrifter att det är de måtten som ska följas? Jag kollade igenom lite snabbt men kunde inte hitta några specifika mått (annat än för hund, apa och iller), men det kanske står där nånstans att måtten ska följa L80? Hur som helst så lär det knappast krävas att ett labb ska ha vansinnigt stora burar, det är ju dels omöjligt med de höga antalen djur labb behöver och dels precis som vid lantbruk en vansinnig massa pengar involverade… Så om de ska följa L80 tippar jag på att det blir någon ändring där om de nya måtten går igenom, så labben inte behöver ha så stora burar. Alternativt att alla labb helt enkelt kan få dispens och så händer det ändå inte ett skvatt på den fronten. Tyvärr får man väl säga, jag hade gärna sett att man försvårat för labben så de satsar mer på alternativa metoder istället.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
0

#46 Jag vet bara att alla lab bytte burar när även vi vanliga musägare var tvungen att mäta våra minsta burar.

Dispens har jag hört rykten om, men jag tror inte på det.

gulzebra
0

#47: Ok. Oh well, hur som helst tvivlar jag starkt på att labben kommer drabbas :/