Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 1387 ggr
Ketang
0

Nybörjar frågor. Hjälp!

Ja nu har jag varit och hämtat två mus damer som hade ett inbokat möte med döden. Dom är runt 4månader. Det skulle ha varit världens snällaste möss som aldrig bitit någon. Det första båda gjorde var att bita mig. Ganska hårt faktiskt. Var detta en "lära känna" grej? Dottern som höll blickstilla och jätte försiktigt bet dom också. Dom verkar lugna och inte stressade så därför funderar jag på om dom gör så för att lära känna nya personer?

Mina två största frågor jag kommer på nu är:

Vad kan jag ge dom att äta och vad ska jag INTE ge dom? Ex grönsaker osv. Och hur berikar jag deras bur så att dom trivs? Ska jag ändra om ofta eller sällan?

Ketang
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En av tjejerna. Som förövrigt behöver ett namn.

Ketang
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Buren. Alla tips om förändring tas tacksamt emot.

Ellenfyrkant
0

Om de bits hårt tror jag snarare det beror på osäkerhet, du lär märka hur de fortsätter men blås på dem eller något när de bits så de förstår att det inte är okej.

De ska ju först och främst ha fri tillgång till en fröblandning med bas havre, råg, korn, vete. Finns trådar att läsa på forumet angående lämplig/ olämplig föda. Tycker det ser bra ut i buren, kommer de åt att dricka när flaskan hänger så lågt?

Mvh Ellenfyrkant

Ketang
0

Tack för tipsen. Jag har flyttat upp vattnet en decimeter så nu hänger den i en bättre höjd. Har även stoppat in en gren från vårt äppelträd nu. Dom har någon fröblandning som jag fick med från förra ägaren.

Behöver dom inget hö eller annat?

Ellenfyrkant
0

#4 Nepp, det viktigaste är fri tillgång till mat, vatten, klättermöjligheter och möjlighet att bygga bo, så släng gärna i rivet toapapper då och då.

Du kan säkert få fler bra tips från andra på forumet men det är grundläggande. Sen kommer du lära dig massor genom att läsa olika trådar och Artiklar. Jag har skrivit en artikel där jag svarat på de frågor musintresserade oftast har, den kan du kika lite i! Där har jag också länkat till bra artilar om foder bland andra.

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
0

Oj, vad tråkigt att dina första möss bits. Det är med stor sorg jag ser att det blir allt vanligare med inlägg här på sajten om aggressiva möss. Det är otroligt dålig reklam för alla supersnälla möss som finns i landet.

Jag tycker att Ellenfyrkants tips är bra, men tänk på att mössen kanske inte är så väldigt tama så att du inte skapar en relation mellan dig och mössen som gör att de inte gillar dig.

Hö eller strimlat papper behöver mössen att pyssla med. Var noga med att höet inte varit i kontakt med andra gnagare inom 28 dagar, då ohyra och annat lätt sprids genom hö.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MP160
0

Du har fått jättebra tips, jag skulle bara vilja be dig att ta ut hjulet, risk för skador i svans, tassar och rygg Kyss

[aammE]
0

Håller med Grodan, så hemskt tråkigt att de bits för jag tror att man måste ha RIKTIG otur för att få möss som bits. Jag har haft ca. 40 möss (med ungar inräknat) och har aldrig blivit biten, inte ens när jag har medicinerat dem och liknande. Rynkar på näsan

Ketang
0

En snabbfråga ang hjulet. om dom inte ska ha det, får dom verkligen motion då?

bkruby
0

Jag har märkt att mina möss blir tjocka om de inte springer i sitt hjul. Va även noga med att göra rent pinnen eller grenen från äppleträdet. Vilket spån använder du? :)

http://brooklyns.blogg.se Kyss

thildatessie
0

tass

MP160
0

tar du upp dom och har dom på ett lekbord eller liknande så får dom motion ändå, bättre om dom får springa runt på ett bord med rak rygg än i ett hjul :)

Ellenfyrkant
0

Vad gäller hjul är det sånt folk alltid har delade uppfattningar om. Jag personligen tycker det är okej förutsatt att det är tillräckligt stort och att inte musen överanvänder det. Till mina hamstrar har jag hjul men det "luriga" med mössen är ju att de har en lång svans som förlängning av ryggrden, vilken riskerar att skadas om ryggen belastas och kröks för hårt. Men sålänge man har en rimlig storlek på hjulet tycker jag det är valfritt, man får väl skapa sina egna uppfattningar och erfarenheter.

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
0

#9 Visst kan de ha hjul, men hjulet du har är för litet och dessutom den mer hälsofarliga varianten. Det bör vara ca 20 cm i diameter och utan risk att de gör illa sig.

Ketang
0

#14 Var hittar jag ett bättre hjul?

Nu har dom legat och sovit hela dagen. Bör jag bli orolig?

bkruby
0

#15 möss är natt djur :p. #12 jag kan inte ta mina på ett lek bord.. Kommer de inte hoppa ner? Jag brukade ha lekhagar i katong lådor när jag fick mina möss men de blev stressade och försökte rymma. Samma sak när jag släpper ut dem i mitt rum, de vill bara gömma sig. Mina möss använder sitt hjul på natten bara. Är det okey?

MP160
0

Möss hoppar inte gärna ner från höga höjder, just därför är lekbord så bra. Med många leksaker Skrattande

bkruby
0

#17 så ett vanligt bord funkar som är upp till höften ungefär? :D:D Det måste jag pröva. Jag hoppas inte de får för sig att de kan flyga :/

Ketang
0

I går hade vi dom på en handduk i sängen (jag har hund så mössen bor i sovrummet dit vi kan stänga om oss) och jag höll i den ena ett par gånger utan problem. Det är ju otäckt att hålla i dom när man bara väntar på att bli biten, men vi måste ju bli vana allihop även vi och inte bara mössen.

#10 Jag vet inte vad det är för spån, det följde med buren. Vanligt kutterspån antar jag. Hur menar du att jag ska göra rent pinnen??

#6 Hur ska jag skapa en god relation med mössen? Jag vill ju att dom ska trivas här med oss ;-)

bkruby
0

#19 ja antigen blöt lägga den eller lägga in i ung en så att alla kryp försvinner…

gittan7
0

Skulle nog byta kutterspånet eftersom det inte ska vara bra för möss, kan ge cancer av terpentinet. Al eller Asp är det bästa om man ska tyda alla inlägg rätt. Själv väntar vi på våra honor men man läser o läser inläggen från alla duktiga uppfödare:) Toarullar i massor o äggkartonger har jag fattat att dom gillar. Lycka till!

Grodan
0

#19 Det låter som om du ändå faktiskt vet hur du ska göra. Att sitta med dem i sängen är ju t ex en jättebra sak. Och du skrev att det gick utan problem! Skrattande