Utställning i Skåne
Diskussionen från tråden Tillåtet namn? om utställning i Skåne fortsätter här istället.
Vi har en plats: hemma hos enbartmalin
Vi har en domare: jag (vill någon annan är det självklart ok för mig, bara frivilligt anmälde mig)
Har vi utställare?
Har vi ett datum?
Kolla med SVEMUS!
Jag kan inte garantera att jag kommer…men förr åkte vi ju alltid ner till kristianstad sista helgen i augusti för att besöka expo syd. Jag älskar skåneutflykter!!! men det tar tid, är långt och blir dyrt. Vi behöver sova över och har pälsdjursallergier vilket försvårar resan med alla möss som ska bo ihop med oss under något dygn… åker jag ensam blir det enklare men drygt att köra.
jag VILL. Klart jag vill komma! Och gärna i Juli-augusti, som en liten semestertripp kanske :) Sist hade jag med mig 30 möss för att ställa ut. Så många kanske jag inte drar med mig ner ^^.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Vecka 28,29 och 30 har jag semester och skulle föredra om det faller en helg så så jag har tid att fixa och pilla både före och efter :)
Jag har inte så många möss som passar utställnings standard, men har några jag helt klart vill få ställda och se om dom är "fina" mer än i mina ögon :P
Hälsningar Malin
#2 De som inte passar standard passar säkert i PC :) Omdömen är ändå kul att få.
själv har jag semester 28-29-30-31
#3 Perfekt Tajmat Lottis! ;) Du kunde inte planerat din semester bättre ;)
Hälsningar Malin
Artlink, kan du som har kontakt med SVEMUS styrelse kolla hur föreningen ställer sig till en utställning i Skåne.
Visst kan jag det :)
Jag kommer garanterat med mina! Kan man ställa ut i både PC och standard med alla?
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#7 självklart!
Grodan, jag tror det får bli så att du och jag bestämmer när vi kan så få andra "anpassa" sig. Låter kanske lite elakt men ska alla få vara med och sätta datum blir det nog aldrig ett datum :P
Och eftersom du ska vara domare och jag står för lokal är det nog bra om vi både kan ;)
Hälsningar Malin
Jag hade jättegärna varit med, men jag kommer att jobba alla vardagar och förmodligen också varje helg (annars varannan) ända fram till augusti.. Så jag har tyvärr ingen möjlighet att åka någonstans i sommar!
#9 sätt ett datum så vidarebefordrar jag det till styrelsen
Kostar det något att ställa ut förresten? Första gången för mig och mina små så jag har noll koll xD
#12 läs igenom allt du hittar och utställning på SVEMUS hemsida så kommer du vara väl förberedd. Det kostar 40.-/mus för de tre första i varjeklass och 30.-/st för resterande. Sist betalade jag in 8-900.-(!) i anmälningsavgift men det gör jag gärna när jag vet att det går till föreni gen. För att ställa i standard måste man dessutom vara medlem i SVEMUS.
Jag MÅSTE verkligen hitta någon som kan sätta in pengar så jag kan bli medlem xD Förresten, är det tillåtet för Black Tan att ha vit svanstipp?
#14 I PC tittar man inte alls på det. I standard blir det poängnerdrag men det är inte diskvalificerande.
enbartmalin, vart bor du lite mer exakt?
#15 okej, tack :) Jag ska ställa ut i båda men hoppas att hon är så fin så att det lilla poängavdraget inte gör så mycket :)
#17 Tyvärr stör det helheten väldigt mycket med en vit svanstipp och det finns ingen chans att en sådan mus får någon BIS-placering.
#16 Jag bor 2 km från teckomatorp, där finns buss och tåg.
Jag kan agera taxi mellan tåg och här om så behövs :) Tar knappt 5 minuter tur och retur ;)
Hälsningar Malin
*kollar karta* Aha, nära Svalöv… där känner jag en person… hehe
#18 så det finns ingen chans att hon kan bli godkänd i standard då?
Förresten, på hemsidan står det att alla ska stå i en petbox ensamma under bedömning, får man det på plats eller köper man såna själv?
Finns det någon långt ner i skåne (malmö, lundtrakterna) som ska köra dit? Behöver samåk :) Betalar givetvis bensinkostnader! Är 2 pers :)
#21 Godkänd och BIS-placerad är två helt olika bedömningsgraderingar. icke godkänd tolkar jag som att musen blir diskvalificerad och det blir hon inte av en vit svanstipp. Du får en bedömning och kan få HP om domaren tycker andra kriterier är värda att lyfta fram. Av 30-40 möss blir 5 BIS-placerade så konkurrensen om de platserna är ganska hår. PK och Cert delas också bara ut till möss med tillräckligt bra poäng för utmärkelserna. det kanske du heller inte kan få.
Utställningslådor får man köpa själv. det ska vara samma typ av petboxar till alla utställda möss för att göra bedömningen så opåverkad som möjligt. Handler används och ingen inredning/mat får förekomma förrutom strö (som ska vara likartat hos alla, det står SVEMUS för ibland) lite toapapper att boa i och gurka.
Petboxarna är av denna typ, storlek 2 och visst blir det dyrt när man ställer många. jag har köpt in 18 utställninglådor men får nog köpa fler…
Okej, eftersom jag vill få möss godkända för avel är det nog ingen idé med henne då :)
Länken fungerar inte så jag kan inte se vad det är för lådor :) Strö, är det toa-lätt då? Förlåt för alla frågor men är som sagt ny med möss och försöker samla så mycket info jag kan, så tidigt som möjligt :)
#24 det varierar. Beror nog en del på sponsorer. Jag fixar länken i morgon
för min del får det gärna bli så sent som möjligt i sommar, så att det åtminstonde finns en chans att jag klarar att komma dit 

#24 Ställ gärna mössen i båda klasserna ändå fäörsta gången, för att lära dig mer själv. Det kan ju vara så att en mus du tror är en riktigt bra mus, visar sig vara något du absolut inte bör avla på pga någon defekt eller att temperamentet är sämre än du tror. Sen kan det faktiskt vara precis tvärtom, att en mus du tror är "skräp" kan visa sig ha fördelar.
Som blivande uppfödare är det jättebra att få veta hur bra typ ser ut, tex, så att man vet i framtiden. Även om man bara vill avla på temperament till att börja med, så är det bra att ha några tankar åt typen oxå. Det går lixåm inte att fuska med det, och det är otroligt mycket lättare att sälja möss som inte bara har söta teckningar (även om det är trenden just nu, att lägga upp söta foton på tecknade möss och få dem sålda via nätet), utan även är trevliga och bra i typen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ah jag hade tänkt ställa ut alla i båda klasserna, för att som du säger lära mig mer och få en bild om hur andra uppfattar mina möss, eftersm man lätt blir lite hemmablind ;)
förresten #19 är knashundar välkommna att följa med (& knas-barn & knas-sambo
japp i detta huset är ingen normal *s*) ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#19 jag kikade närmare på kartan och det är 6 timmars resväg, kostnad ca 1400.- tur och retur. Tål att tänkas på…beror mycket på om jag får bokningar på möss tills dess :/
jag kör dessutom helt ensam hela vägen så det är ju en skaplig resa. Måste sova någonstans innan jag kan vända hemåt igen.
#29 Barn och män är varmt välkommna, dock inte hundar då jag själv har en pest råtta på 11 år som kan vara ganska tjurig. :/
#30 Dom dryga pengarna kan jag inget göra åt, men sov plats går nog allt att ordna :) Bara säg till i tid :)
Hälsningar Malin

Var åker du ifrån Artlink? Kan du inte samåka med ngn?
Jag tycker absolut ni ska ha musutställning här nere, inte för att jag tänker gå men för att jag får ner min Groda då hihi
#32 Jag åker från Degerfors. Det ligger ca 25mil in i landet mot karlstad från Stockholm räknat.
Har SVEMUS gett något svar?
Skulle vi sätta något datum i Augusti eller?
Vilka skall ställa ut och hur många möss?
(Kopiera listan nedan, klistra in i ditt inlägg och lägg in ditt namn och rätt antal)
- Jag ska ställa ut x st i PC och x st i ST
Grodan jag förstod inte listan? Varför är där 4 likadana? XD
hehe…för att ingen sagt något än ju
- Synwhore ska ställa ut x st i PC och x st i ST

svemus har sagt ja….
kent ska ställa ut 15 st i PC och 5 st i ST (tror jag )
#37 lol
AHA!
Synwhore ska ställa ut 4-6 st i PC och 4-6 i ST (vet inte riktigt än. Hur gamla måste de vara för att få ställas ut?)
- kent ska ställa ut 15 st i PC och 5 st i ST
- Synwhore ska ställa ut 4-6 st i PC och 4-6 i ST
Sårri för att jag var otydlig eller vimsig. Tyckte det var så svårt att förklara vad jag menade. Försökte göra det häromdagen på Engelska och förstår att jag inte fick något svar på det forumet eftersom jag inte ens kan förklara ordentligt på svenska…
2 månader skall mössen vara för att få ställas ut.
- kent ska ställa ut 15 st i PC och 5 st i ST
- Synwhore ska ställa ut 4-6 st i PC och 4-6 i ST
- Magda ska ställa ut 5 st i PC och 0st i ST
om allt går bra så att jag kan komma förstås.. ska man anmäla om man kommer att ha med tillsalu möss med? (tror att det blir 5st som ska ställas i PC iallafall.. blir min allra första musutställning
)

Möss till salu anmäler man till den som skriver programmet, då detta står med där, sen kostar det 20 el 25 kr, tror jag…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag kommer ställa ut MINST fem i varje klass! Om jag kan få deras registreringar rätt bara (a)
Vilket datum gäller? Ska svemus säta datum om vi har möte 5 juni, eller ska grodan och malin sätta datum?
#44 Bäst blir väl om Malin och Grodan sätter datum. Vet att Malin kan inte när som helst och det kan kanske inte Grodan heller.
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Jag föredrar om jag får vara med och bestämma, jag vill gärna vara hemma på utställningen ;)
Hälsningar Malin

#44 grodan o malin får kolla på det….det vi kan göra på nästa styrelsmöte (5 juni) är att utse en kontaktperson som har fria händer att ta beslut va gäller svemus.
#46 då tar ni tag i det. bra om vi får det så snabbt som möjligt för planering och annonsering :)
Jag kan eg när som helst, men ev skulle jag göra något första helgen i augusti. Dock inte säker just nu. Malin, du får bestämma, det är ju ändå du som står för lokalen… 
Ser nu att malins semster vecka 28, 29, och 30 - att det är de tre sista veckorna i Juli. Skall vi alltså ha utställningen i juli?
Själv tycker jag att det är för varmt. Jag hatar juli.
Jag tycker det är viktigt att du kan och vill eftersom du vill ställa upp som domare :)
Men ja helst under min semester och gärna helgen vecka 28.
Du kan få en egen fläckt ;) Och jag kan vara din personliga slav med kyld dricka och glass under dagen ;)
Och poolen förståss :P
Hälsningar Malin
Oh vad jag längtar tills jag får träffa folk som har samma intresse som jag! Alla jag känner hatar möss och vill att jag ska göra mig av med dom, för dom förstår inte hur underbara dessa djur är!!
#51 Jag förstår Malin, men jag skulle ändå önska lite mer framförhållning om det går. Det kan vara bra om vi kan göra lite reklam för utställningen och hinna få in anmälningar och göra ett program.
Så frågan är, går det att ta en helg senare, i typ mitten på augusti? Om det inte går så förstår jag det och då får vi köra juli.
#52 Ja, visst är det tråkigt med sådant folk. Men att vi har internet är ju bra. Tänk den hemska tiden då vi bara hade en tidning som kom ut 5-6 ggr per år och utställningar. Inget internet hade vi då. Men vi hade telefon… 
Internet är väldigt bra!! Förresten har jag äntligen skaffat internetbank så jag ska registrera både mig och mössen så fort jag får pengar denna månaden! :D
#50 med den här våren tror jag juli blir kall och då har vi givetvis hettan här i augusti när semestern är över och skolorna startar. augusti är oftast den månad som har de tropiska nätterna i sverige :)
(Mitten av augusti är inte tänkbart för mig, men det är ändå inte troligt att jag får råd att åka neråt. En parentes)
#55 Förlåt om jag är elak nu, men jag ser gärna att det blir en utställning främst för folket i södra Sverige. En chans för dessa möss och ägare att få vinna priser. Jag ser också gärna att det blir en liten och lugn utställning så att jag som domare kommer till min fulla rätt. Blir det en liten och lugn utställning kan även alla deltagare få ta del av min bedömning på ett annat sätt än när det är många möss och råder stress.
Ber om ursäkt för om mitt svar där ovan låter elakt. Jag förstår så väl att man vill åka på alla utställningar som arrangeras om man har möjlighet, eftersom det inte arrangeras så många utställningar. Och jag tycker verkligen att alla skåningar skall försöka boka in denna utställning, om den blir av. 
Jag ber om ursäkt för min frånvaro men det har hänt lite tåkigheter här hemma och jag har inte orkat vara här.
Augusti kan gå bra det med, men kanske lättast att ta första helgen i Aug för dom som har barn?
Hälsningar Malin
Utsällning finns på lördag i skåne :D
http://skanemossen.weebly.com/utstaumlllningar.html
jag och SSV + Lundskaninhoppare kommer vara där och hjäpla till ;D
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Jag antar att du syftar på Keldjursbedömningen som ssv har?
Hälsningar Malin
Du hann redigera ditt inlägg ser jag.
Hälsningar Malin
aa jag syftade på de, trodde jag vara snabb på att redigera inlägget ^^
men erat privata låter också mysigt :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!

Om jag ska ställa ut, så kan jag endast vecka 29 då jag är i skåne och önskar på lördagen….. Är utomlands veckan innan och börjar jobba måndag 25/7.
#62 Det blir ju inte privt, det blir för svemus, alltså riktig utställning inte keldjursbedömning. :)
#63 Tyvärr så kan vi inte ta hänsyn till enstaka individer.. Om vi gör det blir det nog ingen utställning alls :P
Hälsningar Malin
#58 OK! Ska vi spika det? Första helgen i augusti? Vi behöver ett datum, så att vi kan sprida info om utställningen. Folk behöver ha tid att skicka in anmälan och flera behöver även bli medlemmar. 
Nu har vi bestämt datum!
Söndagen den 14 augusti
#66 Bra! Då delger jag styrelsen.
Jag håller lager för svemus vinster (ej rosetterna) så ska det finnas vinster med rosetterna får det bli bussgods om vi har råd med det så långt. Ska höra vad styrelsen säger om hur vi löser detta…
Perfekt dag :D Hoppas bara tågtider mm håller med då jag inte lyckats fixa samåkning xD
Synwhore, jag vet inte vart du ska åka ifrån men tågen anländer till teckomatorp var hel timme på vardagar, lite mer sällan på heldagar.
Där ifrån kan jag agera taxi :)
Hälsningar Malin
Åker från malmö troligtvis.Ska kolla upp tågen! Ska bara registrera både mig och muslingarna i SVEmus först :D
Det går direkt tåg från malmö till t-torp, inga byten behövs.
Hälsningar Malin
Superbra!! :D
Det kostar 60:- och tar 30 min. Enkel resa.
Hälsningar Malin
Jag åker också från Malmö.
Härligt! Då behöver man bara veta vilka tider som gäller sen är allt klappat och klart ju!
#74 åker du nattåget ner till Malmö?
#75 Incheck kl 8.30
#76 Nä, helst inte. Vaddårå? 

Perfekt datum

#56 + 57 jag förstår dig MEN om svemus är med att fixa det här mäste alla meddlemer som vill få deltage såklart.
dock så tror jag att dom flesta kommer att lägge sin tid/penga på svenska mästerskapet i sep.
#77 nä, jag bara underade. OM jag kommer så blir det nattåget frd-lörd ner för mig. Då kan jag sova medan jag reser så jag inte behöver hotell i Malmö. jag kan sova i alla ställningar så det lär inte bli några problem. men det blir en del att släpa på :)
jag kommer inte att kunna komma 
tyvärr var det samma helg som sambon skulle iväg och det har varit planerat i ett år nu :/ har ingen bil heller & fick just reda på att vi heller inte får pengar som vi trott denna månaden + att det inte känns frestande att åka tåg med busig 3åring, nyfödd bebis & möss 
(oj vilket klagoinlägg, men är inte på ngt bra humör idag, sorry..)
Förresten!!
Ska man ta eget strö med sig, eller står SVEMUS för det??

Strö till vad? Du tar med mössen i transportburar och där har du väl i strö från början?
Jag har dom i större transportburar än dom som dom ska sitta i under bedömningen.

aha, men minns jag rätt så måste du själv ta med dig burarna som de ska sitta i under bedömningen, tror inte Swemus börjat tillhandahålla dom. Dock är de petboxarna ganska billiga. Och du får nog ta med dig eget bottenmaterial.
Petboxar har jag. Har läst på vissa ställe att SVEMUS brukar stå för ströet. Men är som sagt inte helt säker, så ville veta vad som gäller för just denna utsälnningen >.<
Kommer ev. när är sista anmälningsdagen?
#86 Det ska väl kunna gå att ordna. SVEMUS sponsoransvarig får helt enkelt se till att ett lass med Toa-Lätt kommer på plats.
#87 1 augusti tycker jag är bra, då hinner jag göra programmet och trycka upp det. (kent?
)
Utställningsannons blir såhär:
---------------------------------------------------------------------------------
SVEMUS arrangerar musutställning i Standard och Pet Class 14 augusti 2011
i Skåne
Plats: Teckomatorp (behöver adress)
Tid: Samling kl 08.30 (detta pga av tåget från malmö enligt den gamla tidtabellen, en ny kommer tyvärr 14 augusti, är inne på teckomatorp station 08.00)
Bedömning börjar 09.30
Lunch 12-13
Prisutdelning 16- 17.00 (eller beroende på hur många möss det blir osv)
Domare: Gerodean "Grodan" Elleby
Sista anmälningsdag 1 augusti. (Måste kolla upp hur och till vem anmälan skall ske)
Bra med ordentliga uppgifter! :)
DÅ ska man bara kolla upp tågtider också!
FIkxa och lunch, ska man ta med det själv? Får man göra något (tex, baka) till allihop? :) Är en sucker för bakning hihi 
#89 Ja, det är klart att du får baka!
Lunch tror jag någon på plats bör fixa. Ev kanske jag och Camihlle kan ordna med det, beroende på om vi kommer överens i köket… lol
Vad jag känner just nu att vi skulle vilja få ut är i a f informationen om utställningen. Lappar bör skrivas och sättas upp lite här och där i skåne. Ska kolla hur det är med media intresse också.
Sedan bord och stolar. Har Malin nu så det räcker?
Om jag får fullständig information sen när allt är klart så kan jag sätta upp lapp här i djuraffären :) Kan även lägga ut på hemsidor, facebook och bdb :)
Jag kan väl också hjälpa till :)
#91 + #92 Super! 
Så bara lägg in här när allt är klart så reklamar vi lite! :D
Så…Jag ska skriva ut infolappar imorgon men just nu så gjorde jag bara det här, och ska lägga ut det på många forum o facebook.

Laga mat här hemma och ta med? Eller menar du att jag ska följa med på utställningen och hjälpa till med mat?
Tror inte jag kan följa med på utställningen, tror jag skulle bli för allergisk med all pollenallergi nu.
Att fixa mat till alla deltagare här hemma skulle ev kunna fungera, dock har jag ett litet kök och inte så mkt plats i kylen så beror nog på hur många deltagare det handlar om.
#95 haha, sött! Det är definitivt bra reklam.
Vad jag måste lägga till för förstagångsutställare är info om klasser och vad som krävs för att få ställa ut, samt vad som är bra att tänka på när man ska ställa ut sina möss.
#96 Tänkte att vi kunde bråka lite i ditt lilla kök med att laga mat som jag tar med, men jag vill nog undvika det så mkt som möjligt så det blir knytkalas.
JAAAAAA!!!! KNYTKALAS! Älskar att baka och laga mat. Är duktig på veganskt/vegetariskt då jag varit det i 6år (är dock numera köttis :c) så det går att lita på mig vad gäller E-nummer o.s.v. 
SVEMUS arrangerar
Musutställning i Standard och Pet Class 14 augusti 2011
Plats: Håstenslöv 1653, 268 72 Teckomatorp
Tid: Samling kl 08.30 - 09.00 (tåget från malmö enligt den gamla tidtabellen, en ny kommer tyvärr 14 augusti, är inne på teckomatorp station 08.00)
Bedömning: 09.30 - 16.00 (Standard först, PC sedan eller vid många möss en till domare och köra bedömning samtidigt)
Lunch: 12.00-13.00 (medtag egen mat - fika kommer att finnas för billig penning)
Prisutdelning 16.30 - 17.00 (eller beroende på hur många möss det blir osv)
Domare: Gerodean "Grodan" Elleby
Sista anmälningsdag 1 augusti. Anmälan sker via SVEMUS hemsida (länk kommer)
Anmälningsavgift är 40:-/per mus och klass (20 :- fr.om. den fjärde musen i varje klass). Pengarna sätts in på SVEMUS pg 435 31 02-9 senast 1 augusti.
Mer info om SVEMUS, utställningar och medlemsskap på SVEMUS hemsida: http://www.svemus.com
---------------------------------------------------------------------------------
Minst 15 möss i varje klass måste anmälas för att utställningen skall kunna bli av.
Gah, vad kul det känns… hehe
lol! Jag måste åka tåg och vakna kl 6-7 på morgonen :( :(
Men hur ska vi som åker tåg komma hem till Malin ?
Malin hämtar oss vid stationen
Då kommer nog nästan alla ta samma tåg, vad kul :D
Åh, jag hoppas att jag kommer i väg!!
Ser väldigt mycket fram mot att träffa allt musfolk här nere (ja, uppifrån också
)och se fina möss
#103 hehe
#104 Boka tågbiljett nu! Jag har bokat ner-resan. Tänkte jag skulle åka upp med någon bil som går upp, men det ser inte ut som om det blir någon bil upp och frågan är då också vilket tåg jag skall ta…
Vad måste man göra för att anmälla sin mus?
#106 Bra att du sa det. La till lite i #99 - läs där
Tåg tiderna i teckomatorp har endast ändrats 1 gång under mina 25 år :) Så jag tror inte det blir någon ändring där. :)
Hälsningar Malin
#105 Ja, jag tänkte boka biljett så fort som möjligt!
Malin, är det till Malmö jag bokar och så biljett därifrån till teckomatorp?
#109 Japp :) malmö eller lund, lund är närmre.
Hälsningar Malin
Jag har lite begrensad budget, så jag undrar hur mycket kostar en tågbiljett från malmö till teckmatorp?
skanetrafiken.se
Hälsningar Malin
tack Malin ;)
Men jag när jag kollar på detta http://www.skanetrafiken.se/P4W/Tag/101212_110814/Tag_3_101212_110814.pdf
så får jag bara damp! Jag fattar typ ingenting!
Jag vill veta när tårt avgår osv….
jag får det till
- 60 kr för vuxen
- 36 kr för barn
- Jojo 48 kr vuxen
- Jojo 28 kr barn
Tåg tabellen gäller tom den 14 aug alltså ändras den dagen efter vår utställning :D
Tågen är inne 8(Läs 07.55)
Hälsningar Malin
I inlägg nr 99 finns annonsen om utställningen. Man kan även lägga till att frågor besvaras av mig via min mail gerodean2000(at)yahoo.com (byt ut (at) mot @)
Och nu vill jag ha lite tips på hur vi sprider detta i Skåne.
Kan man annonsera på blocket? (*fniss* jag vet det är en galen ideé men gah, alla kollar ju blocket…)
Kan någon göra ett fint reklam blad kanke? :)
Hälsningar Malin
Visst. Tänkte du hänga upp lite här och där?
Funderar på vilken information man bör gå ut med till sådana som är helt nybörjare. Vad tycker du man bör klämma in på affischen/reklambladet?
Ja det var min tanke.
Hmm.. Jag vet inte riktigt vad man bör ha med :/
När och var, vad det kostar, hemside adress med mer info..
hmm
Hälsningar Malin
#119 ok. vill du att jag skickar ner färdiga lappar eller har du tillgång till kopiator?
Vidare undrar jag över vilken info som ska stå med förutom annonsen?
Vad undrar folk? Vad vill de ha svar på?
Weee, nu har jag beställt biljett
Fan! Jag kunde inte sätta igång skrivaren! Hatar den! Men jag ska försöka fixa skrivaren o skriva ut infolappar :)
#121 weee, vad kul. har bokat ner-resa, men ej upp…
#122 vänta lite med det, jag håller på att jobba med ett word-dokument som jag lägger in här (som pdf då)
Jag har bokat både ner och upp:)
Varför har du inte bokat upp?

För hon ska stanna för evigt
hehe, för att jag är osäker på om jag hinner med tåget upp
anknytning från Teckomatorp redan 18-nånting o sedan vänta en timme i lund typ…
18:03 Teckomatorp stn - 18:20 Lund C
Byte 1:
19:29 Lund C - 23:18 Södertälje Syd
Jag åker hem på Måndag.
Oops, jag har inte frågat Malin om det går bra
kanske jag också skulle göra… fast då får jag problem med de små gnagarna här hemma… ingen som matar dem 
och iller blir så jäkla instängd o ledsen då, nä, jag måste åka hem söndag
Ingen som kan mata dom en dag till bara?
nope
men det är nog iller som är värst… blir han uttråkad hittar han på dumheter
andra utkastet på annons
Tack Grodan! Tyvärr måste jag fixa nytt skrivare, men jag borde få nytt imorm 3 veckor.
#130 Vad synd
några frågor!
Kan någon posta blanket där man anmäler sin mus?
Hur betalar man för anmälan ?
Hur bokar man tågbiljetter ?
Aha, jag glömde länk till sidan där man anmäler.
#134 Hur du betalar vet jag inte, men via nätet gör de flesta idag. Räkna ihop summan och sätt in pengarna på SVEMUS pg senast sista anmälningsdag.
okej, men hur ska svemus veta att det var jag som betalde?
Du skriver ju ditt namn, eller om någon annan betalar åt dig så får de skriva att betalningen avser x antal djur som skall ställas ut av dig (ditt namn).
Eller så talar du bara om för mig att det är betalt. Du kan skicka över en kopia (skärmdump) till min mail om du vill: gerodean2000(a)yahoo.com - byt ut (a) mot @
Oki, jag ska göra det nästa vecka :)
Sista anmälningsdag är 1 augusti, det är inte så jättebråttom… lol
Men om jag gör det så snart som möjligt så slipper jag tänka på utställningen
#140 "så slipper jag tänka på utställningen" hey va händer om du GLÖMMER bort den då?? 
du måste ju tänka på utställningen för att komma ihåg den 
ja jag vet detta var bara en "nu har jag tråkigt och vill skriva något"-inlägg
samt ett lite halvt misslyckat försök till att vara rolig oxå 
Aah! jag börjar känna mig helt stressad xD
har fortfarande inte blivit godkänd av svemus, så har inte kunnat regga mössen än! Vet att det är ett bra tag kvar tills sista anmälningsdagen, men stressad blir jag ändå, då jag vill vara klar med anmälan, tågtider och annat tjafs i god tid innan!
#142 Hur har du inte blivit godkänd av Svemus?
Jag har betalat och skickat in uppgifter och så, men har inte fått något besked, och trots att jag reggat mig på svemus hemsida så kan jag inte logga in :(
När jag försöker logga in står det :
Access Requested
Thanks for your interest. Your account is now pending approval.
Du menar att du inte fått besked om du är medlem?
Då blev det nog nåt fel med registreringen på hemsidan, för det ska ju gå och logga in på en gång (tror jag i alla fall)
Ja jag har inte fått något besked. Det var nog ca en månad sen jag anmälde och skickade in betalningen.
Har provat att logga in flera gånger, men det står likadant varje gång 
#147 Inloggningen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, maila till
och fråga, det är till dom som har hand om hemsidan.
Att du inte fått nåt besked om att du är medlem kan jag däremot svara dig på!
Jag är ny kassör i Svemus och har inte fått mina kassörsgrejor än (av flera olika anledningar) så jag kan tyvärr inte se vilka som betalt in ny medlemsavgift. Men har du betalat in så är du självklart medlem!
Skriv till Kent och be om inloggningskod till Svemus registreringssystem så kan du börja registrera dina möss!
Tack! Har precis mejlat Kent, och ska mejla svemusinfo nu!

#149 nu har dina möss blivet reggat o har fået sit reg.nr.
Woo :D Jag har dock fler som ska in sen, men vet inte deras färger hihi!
Jag trodde det kostade att regga mössen? 

#151 det gör det men jag har fixat det nu pga all strul 
Men, jaha? xD
Fasiken, jag har sådana problem med SJ. De har en säkerhet för betalning via kreditkort så att jag inte kan betala med mina kort, så jag får ta den gammeldagsa modellen med faktura. Vad jag missade nu är att det bara är några dagars kredit. Resan ner skulle varit betald IDAG!
Så har jag otur får jag ränta o annat dumt…
Hemresan är ej bokad än. Jag hade tänkt få höra om någon kan tjussa mig till typ Lund om jag missar tåget i Teckomatorp. Det är en timmes väntetid i Lund och kan jag få tjuss dit behöver jag inte stressa till 18tåget från Teckomatorp för att sedan sitta i Lund en timme… (i o f s hinner jag kanske äta då men men)
Sedan undrar jag om vana utställare, domare och musfolk läser denna tråd och om ni har några synpunkter på min annons? Jag är i behov av proffisionell hjälp, typ… (stavar väldigt dåligt idag, vette tusan vad som är med mig)
Jag har redan fått två anmälningar. 
Vi har samma problem med hemresan Grodan! Om vi missar tåget skulle vi också behöva ta oss till någon annan station >.<
Vi har dock inte beställt resan dit än, kanske ska ta och göra det hahha
Fattar inget! Det finns ju inga problem med malmö-helsinbrgtåget ?
Jag ska beställa biljetten nästa månad :)
Har läst igenom ditt utkast. Tycker det ser bra ut. Dock har det blivit ett lite knas i denna mening "Standard är klassen är utseende, storlek och typ bedöms efter en skriven Standard."
Där ska det nog stå "Standard är klassen där utseende, storlek och typ bedöms efter en skriven Standard."
Sen på Pet har du skrivit att musen bör vara tam, snäll och frisk. Frisk är väl ett måste på utställningar. Det kan ju va bra o poängtera att man endast ska ta med friska välmående möss. Både för egna musens skull och pga smittorisk.
Hoppas ni får en skoj utställning!!
tass*
#157 Tack. Ska peta lite i texten. Svårt med formulering på så liten yta… Och vilka vänder jag mig till och vad ska jag skriva till dem lixom? (Kan man köpa ny hjärna på tradera?)
JO det är svårt med annonser som ska ut till folk som kanske inte har så mkt koll eller ingen koll på vad en musutställning är. Vet hur jag knåpade med annosner ang vår reptilmässa vi haft häruppe. Svårast är ju just som du säger med bregänsat utrymme. Men det är bra att du har länkar till var de kan hitta mer info. Bäst är att va kort o koncis ändå för huvuddelen av människor orkar inte läsa långa annonser och hoppar över dem (så som jag märkt det iaf). Fastnar de och har intresse tar de reda på mer info.

#154 Varför betalade du inte via internetbanken istället? Går ju direkt.
#161 gick inte, internetbanken ville inte ha mig (jag har ingen internetbank, jag har inte gått till banken IRL, om jag gör det så får jag säkert dosa o sånt… men jag gör det sen… typ aldrig)
#162 Konstight, vad för bank har du? Jag har Nordea. Tror aldrig jag va in på banken o sa till att jag ville ha it bank. Fick nått brev hem som fråga om jag ville ha de o sen blev allt blev hemskickat!
Ny annons. Hoppas den duger!
enbartmalin, kan du använda den eller vill du ha den i pappersformat å hänga upp?
Jag ska kanske kunan skriva ut den via jobb imorgon då jag endå ska skriva ut pecs bilder.
Kan nog mygla ut några papper extra ;)
Hälsningar Malin
Tycker annonsen ser bra ut!!
#165 bra!
#166 wee
HÄNGA UPP REKLAMBLAD OM UTSTÄLLNINGEN!!!
Bor du i Malmö, Lund eller annan ort nära Teckomatorp? Skulle du kunna trycka ut några av bifogad annons (stående A4) och hänga upp i zoobutiker och liknande?
OBS! Detta är SVEMUS första, genom tiderna, utställning i Skåne!!! En historisk dag!!!

#165 jag kan hjälpa till med att skriva ut ett x antal och sen sända dom till dig om du vill.
#168 mycket bra jobbat…tumma upp
Då skrivaren på skolan inte funka blev det inte heller någon reklam för utställningen.
Jag besitter inte någon skrivare själv så om någon kan hjälpa mig vore det fint :)
Hälsningar Malin
#170 Kent skriver ut några och skickar till dig!
#171 Om han skriver ut några till mig också så hänger jag jag upp i hela Malmö.
#171 toppen! :)
Synd att det är sommarlov nu bara, annars hade ju reklam på lantbruks skolan här varit toppen.
Hälsningar Malin

alla som vill ha reklam att hänga upp sänder ett pm till mig med namn och adress samt hur många ni vill ha.
Åh, det ska bli sååå kul!!!
Och spännande att få vara med om nåt historiskt
Om allt går som planerat så kommer min iller gård vara färdig innan utställningen.
Den ska börja byggas på i nästa vecka, det är ett stort projekt, en gård på 5x7 meter, 2 meter hög och nergrävd iaf 20 cm.
Så om planerna gå som dom ska får Grodan ett helt eget rum att dömma mössen i, där står ett skrivbord tillförfogande och en super skön stol och även en säng att vila på ;)
Hälsningar Malin
#176 Låter bra! Fast kanske är det skönt att sitta ute o döma? (Om inte solen är för jobbig… )
#177 Vi får se hur vädret är :)
Hälsningar Malin
Tittade på annonsen först nu, den är jättefin!!!!
En månad kvar och jag vet inte alls hur affischering och reklam har fungerat. Juli är ju kanske inte den ultimata månaden att göra reklam för en utställning.
Jag har bara mäijlat en veterinärklinik som jag fått tips om gärna hänger upp affischer, men tyvärr inte fått något svar…
Jag har satt upp lite reklam i Trelleborg, men här bor mest otrevliga bönder, så dom vill vi kanske inte ha upp till utställningen ändå 
#181 Bra! :-D
Min kompis som jobbar på fågelkliniken i jakriborg sa att det satt en lapp där med.
Hon frågade chockat "hur många mus folk finns det i håstenslöv, eller är det du som ska ha utställning?"
Hälsningar Malin
#183 WEEE, då satte hon upp den! Gah, vad najs! 
Tips på ställen jag kan maila pdf-filen till är önskvärt. Ska jag kontakta någon liten lokaltidning kanske?
Lokal tidningen Savlöv kanke
Hälsningar Malin

Grodan, har glömt att svara på din fråga långt uppe i tråden om jag kunde be om sponsring av Toa-Lätt till utställningen..:( Sorry. Om jag ska be om det, var ska jag be dem leverera och hur många påsar på 10 liter(minsta påsen) som är lättast att få med sig hem?

hade inte tänkt delta (får ju njuta av min Grodis ett helt dygn innan utställningen) men lovade Magda att komma om hon kommer, plus att det vore lite roligt att få lite ansikten på musfolket härinne, så vi ses väl där.
Ngn som har körkort och vill köra malmö tor? jag har bil.
#187 nu blir jag glad 

Ja, det ska bli jättekul.
Var kan man kopa toa-latt ?
i alla zoobutiker o mataffärer typ
#191 Tack XD
Tips på media att kontakta för att göra lite reklam o få till reportage emottages tacksamt. Eftersom jag inte bor i Skåne vet jag inte alls några namn på tidningar osv…

sydsvenskan, kvällsposten, metro, city, skånska dagbladet
ibland när jag är arg så brukar jag sätta mig i ett hörn och låtsas att jag är en morot
#194 Tack, Tarmis! 
Börjar med sydsvenskan, fanns mycket där att välja på som kalendarie osv…
Mäijlat metro nu också
Mäiljat City MalmöLund
Mäijlat Skånska Dagbladet!
håller tummarna för att någon tidning faktiskt blir intresserad
#199 nej, håller en(1) tumme…
wee, inlägg 200…

Vad du är duktig Grodan:D
Tack min tarm! hihi 
Finns någon skånekanal på radion?

oj jag lyssnar inte på radio, men finns "din gata" ngn slags ungdomskanal "där alla talar skånska" lol, förr fanns det radio Malmöhus men nu vet jag inte.
Googlade tydligen heter den kanalen p4 nu.
alltså jag har läst igenom hela SVEMUS hemsida och jag fattar ingenting som vanligt :P Så om jag har förstått det rätt så måste musen ha ett regnr och man måste själv vara medlem i SVEMUS och den första augusti var sista anmälningsdag, allt dettta är menat i PetClass då alltså!
Någon kanske kan hälpa/rätta mig lite! :)
#204 Först och främst så är det för sent att anmäla till utställningen.
Det krävs inget medlemsskap eller att musen är registrerad i SVEMUS om du skall ställa ut i Pet Class, endast om du skall ställa ut i Standard.