Min lilla säl
Jag har aldrig haft en säl-mus förut, utan de har alltid varit spralliga eller blyga, men just nu har jag en säl hemma. Lyfter man upp henne så bara lägger hon sig i handen och stirrar apatiskt efter att ha nosat runt lite. Först tyckte jag att det var lite gulligt, men jag har insett hur fruktansvärt dålig jag är på att läsa av henne jämfört med mina andra möss. Jag förstår henne inte alls verkar det som, haha.
Hon är den som jag "känner" minst av mössen och hon är annars ganska självständig… Släpper jag ut henne på golvet så är hon inte ett dugg intresserad av mig eftersom det finns så enormt mycket att titta och lukta på, medan de andra håller sig runt omkring mig.
Hur brukar möss med sälbeteendet vara?
Jag förstår att det är väldigt olika, men jag fattar inte om jag ska tolka det som att hon tycker att det är ganska trevligt eller om hon bara "Jaja, jag kan ändå inte komma härifrån". (Hon har gankska mycket tassdarr närman håller henne).
När jag läst om sälar så har jag alltid tänkt att jag skulle vilja ha en sån, men nu fattar jag ju ingenting, haha.
jag har ett par "säl" hanar, men de lägger sig mest platt i handen när man kliar dem och de vill mysa, har någon som gärna vill upp. men två st som är sälar i handen men tycker att annat är mer intressant när de är nere.. så det verkar rätt olika från mus till mus.. tror inte jag har någon "säl" tjej alls faktiskt :/
Jag har mest läst om att det är hanar som gör så som du skrev och därför bev jag lite förvånad när min hona började med det…
Haha, jag försöker att gosa och mysa med henne genom att klappa och klia, men hon reagerar ju inte ens utan fortsätter bara ligga där och stirra och öronen är liksom helt upprätta (varken framåt eller bakåt) så man kan inte avgöra vad hon tycker om det. Hon vill absolut inte gärna upp i handen heller och tycker att annat är mer intressant.
Men det känns så konstigt eftersom jag vet vad de andra mössen gillar osv. men jag lyckas inte ta reda på det med den här tösen. Hon bara "är". Det är inte så att jag inte tycker om henne, utan bara det att jag inte kan läsa av henne…
Jag älskar sälmöss, men har inte träffat så många faktiskt. Har några som lägger sig platta när jag klappar på dem. LÄgger sig ner i min hand och njuter, men nuförtiden med inte inga texels eller långhårslinjer kvar, är det inte så jäkla många. Jobbar dock hårt på att få fram fler sälar här… äääääälskar sälar.
Min Hjortis sälar sig ibland, när han känner för det. Lägger sig platt i handen och ser nöjd ut när man stryker honom mellan öronen och på kinderna. Hans mysmage mot handflatan är otroligt mysigt! Han är inte så jämt såklart, han är lite som en katt. Myser på sina egna villkor och kommer och går som han vill liksom. På bordet springer han runt som han vill, söker upp mig när han får lust.

Hjortis brorsa (foto i månadstävlingen) kan oxå säla sig, mellan varven. Han leter ivrigt efter ett nytt hem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#5 LOL… nu blir det ett verb
Haha, säla sig var ett bra ord. Till på köpet så är min hona knubbig så hon blir en riktig liten knubbsäl där hon ligger…

#7 lol
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När jag fick min första sälmus så trodde jag han var sjuk…han bara låg där liksom
Jag hade precis som du jauchzet väldigt svårt att läsa honom, var lättare med dom som var lite springigare, blir dom slöa så vet man att nåt är fel:)
Nu har jag två möss som är riktiga sälar och jag älskar dom!
Du kommer lära dig att läsa henne!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Ja, lite nojig blir jag ju för hon har än så länge varit den friskaste av dem ju och jag har ju funderat över om hon är sjuk så att hon inte orkar sitta eller nosa runt som de andra!
Men jag antar ju att jag kommer lära mig att läsa av henne bättre som du skrev.