Mus iFokus

Mus

Etikettertill-minne-avin-memorian
Läst 1092 ggr
UlrikaD
0

Sorg hos mössen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, rent tekniskt så blir det inte sorg förrän imorgon men jobbigt redan nu.

Mina musflockar har minskat mer och mer, pga ålder och sjukdom. Nu har jag inte så många möss kvar och imorgon är det dags att säga hejdå till tre av dem.

Anders och Herman, mina två bebis-hanar som jag sparade ur min andra kull. Supermysiga pojkar som bott tillsammans hela livet.

Nu har Anders små, små tumörer över hela kroppen som kliar på honom, och Herman har två större på bröstkorgen som också verkar störa honom.

Sen Purple Rain, pojke ur min andra kull, som hela tiden bott tillsammans med sin bror Black Rain och sin pappa Bengt.

Han blev idag slö och vinglig, äter som han ska men när han ska gå från skålen så ramlar han omkull. Kommer upp igen efter en stund men ramlar sen igen.

Blir veterinären för alla tre imorgon.

Kvar här hemma blir då bara Black Rain som ensam pojke. Och töserna Tickan och Tufs. Tufs är syster till Anders och Herman men mår prima ännu.

Inte roligt när de försvinner för en.

Bild på Purple Rain.

UlrikaD
0

Herman.

UlrikaD
0

Och Anders.

[Dominik]
0

#2 Oh my looooooooooooooord så söt han är!

StillaSinnet
0

Åh, så ledsamt…hamla trogna vänner som tackar för sig. Du skriver så fint om dem så jag vet att de har en bit var av ditt hjärta *tröstktam*

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

UlrikaD
0

Jag hade kunnat skriva spaltmetrar om dessa killar. Så underbara personligheter alla tre. Men blir så ledsen då.

Var ju meningen att jag skulle sälja alla pojkarna ur mina kullar, men dessa fyra kunde jag bara inte skiljas från. Och det har jag aldrig ångrat. Och nu är det bara en kille kvar av dem.

De hinner inte ens bli 2 år dessa, det tycker jag är alldeles för lite:(

Camillhe
0

Beklagar sorgen Ulrika:(

Littlem
0

Jättetråkigt!  Jättefina killar med. Tog själv bort ett par av mina favorit lurv pojkar för de inte mådde bra. Tråkigt när de försvinner från en "för tidigt".

MP160
0

Beklagar verkligen Ulrika Rynkar på näsan

ivanhoe81
0

beklagar sorgen

Grodan
0

Beklagar sorgen, Ulrika.

Jag har följt dessa killar lite grann här på sajten och några av dem har ju varit med i månadens mus, så det känns som om jag känner dem.

Ljuvliga pälsar har/hade de!

Hur gamla är/blev de?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ratata
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så tråkigt, beklagar sorgen. Dina möss är så himla fina (försökte ju själv tigga till mig några av dem en gång i tiden) och att dömma av vad du skrivit om dem här verkar de ha riktigt härliga personligheter.

Måste kännas himla svårt det här, det är ju inte "bara" möss det rör sig om utan små individer som man kännt och följt hela deras liv.

Många tröstkramar.

MaaariaS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Beklagar sorgen…..Dom är några av mina favorit mössKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

UlrikaD
0

Nu är de borta och det är otroligt tomt.

Black Rain är ensam i sin bur för första gången i sitt liv, han saknar nog sin bror. Ett terrarium är helt tomt, orkar inte städa ut det. Och i ett terrarium bor ju de två töserna fortfarande.

De blev knappt 1 1/2 år gamla:(

De har ju alltid kommit fram så fort mikrovågsugnen sagt pling. Jag öppnar terrariumen flera gånger om dagen, varje gång jag gått in i köket och gett dem nån godbit, kliat bakom örat eller bara pratat med dem.

Nu när jag gav Black Rain lite kex såg han väldigt förvirrad ut. Gosade lite extra med honom. Han satt på min axel och funderade lite över tillvaron.

Möblerade om inne hos honom och gav honom lite nya saker att leka med. Med det ersätter ju inte brorsan som han sovit tätt ihopkurad tillsammans med varje natt sedan de föddes. De har ju varit oskiljaktiga.

Känns nästan bättre med Anders och Herman som fick somna tillsammans. Sövde dem tillsammans när jag höll dem i händerna så de behövde inte lämna varandra en enda sekund.

Purple Rain höll jag också i famnen hela tiden, han hann aldrig bli rädd.

Gav allihopa gas först så de fick somna i famnen på mig och sov redan när nålen kom. Så de kände aldrig någonting, bara min varma famn.

Kan ju inte berätta det här någon annanstans än här, för då får man ju höra: det är ju bara möss.

Dessa möss hade lika stor personlighet som någon hund. Helt underbara varelser som jag alltid kommer att minnas med stor kärlek.

Nu ska jag se till att mina tre som är kvar får leva resten av sina liv lika älskade som mina tre pojkar varit.

Grodan
0

Tack för att du delar med dig av ditt avslut. Låter som om det gick väldigt fint till. Vart var du någonstans?

UlrikaD
0

#14 Blå stjärnan Göteborg. De är dyrast men de är de enda i Göteborg som går med på att söva med gas innan sprutan. Och jag vill inte att mina djur ska känna av sprutan, jag vill att de bara ska somna in först.

StillaSinnet
0

#15 det låter otorligt bra! Min dotter fick en chock när vi skulle ta bort hennes hamster som de bara helt sonika stack rakt in i buken och han högg flera gånger i sprutan innan han började mattas av.

ida grät ocg gnydde på hemresan; mamma, han ville inte dö, han bet i sprutan Gråter

Jag var själv ganske förvånad. mina möss har fått ett narkosstick först och sedan fått avlivnignsvätska i buken. även det sticker känns men det är ändå inte så brutalt som stackars Roffe fick genomlida.

Fram för mer gas på klinikerna!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

UlrikaD
0

#16 Oftast erbjuder de det inte, utan man får be om det själv. En del kliniker gör det inte alls.

På större djur iller, hund och katt så ger de ju oftast en sövningsspruta först och sen ger det avlivningssprutan. Men när det "bara" gäller smådjur så ger det avlivningssprutan direkt. Vilket är helt brutalt tycker jag.

Blå stjärnan är de som utan diskussion söver med gas först ifall man ber om det, så jag avlivar endast där nu om jag måste avliva.

Nu känner jag ju dem sedan tidigare pga illrarna och chinchillorna men det var ingen som ens höjde på ögonbrynet när jag bad om gas till mössen, fastän det tog längre tid så var det vad jag ville och då fick jag det.

Det är jobbigt nog ändå utan att behöva se att djuren lider när de dör. Och djuren förtjänar den lättaste vägen över till andra sidan.

MP160
0

Stor heder till blå stjärnan då måste jag säga. Jag har bara varit med om stick i buken och sen när dom somnat så blir det ett stick i hjärtat. Ska fråga om gas nästa gång jag måste säga hejdå till någon… Lät ju bra mycket behagligare

Camillhe
0

Gas är bra men många har inte det, då tycker jag man ska kräva att de får en spruta med narkos i nacken först och sen när de somnat djupt få sista sticket i buken.

UlrikaD
0

Har precis fått reda på av en s.k vän att jag inte tog mina möss till veterinären utan jag hade ihjäl dem själv. Vet inte hur jag gjorde men veterinären var de iallafall inte till tydligen.

Vet att jag inte har skrivit särskilt mycket här under åren, men folk som vet hur jag inte klarar av kullning av några orsaker, sjuka djur osv vet förhoppningsvis att det inte är sant.

Sitter här och skakar för jag ser framför mig att jag själv skulle ha slagit ihjäl mina möss. Ser deras små ansikten….jag kommer att bryta ihop.

Tiaran
0

#20 Näe  o.O Gud vad hemskt.

jag hatar verkligen när folk snackar skit om sånt dem inte vet ett dyft om.

jag känner verkligen din besvikelse mot denna person som påstår detta, har själv varit med om liknande (dock inte med möss).

*kram* stå på dig och strunta i din s.k "vän" som definitivt inte bör kallas vän när den snackar skit.

UlrikaD
0

#21 Tack så mycket. Jag är tydligen djursamlare också så nu vet jag det.

Svårt att ha en uppfödning utan djur liksom….Obestämd

Tiaran
0

#22. men då kan du säga som jag gör när nån påstår att jag är djursamlare ^^

"jo men visst jag samlar på dammråttor har en hel drös under sängen du kan få titta på" xD

ivanhoe81
0

#22 om du är djursamlare vad var då inte jag?? jag som lyckades få 30 mushanar och 50 mushonor, 19 råtthanar, 2 marsvinshanar, 1 kaninhane, chinchilla, gerbiler, hamstrar etc

nu har jag inte så mycket djur längre tyvärr men om du är djursamlare så undrar jag vad jag var

jauchzet
0

#17 Jag krävde att få gas till en av mina möss innan de skulle ge henne sprutan på blå stjärnan, men de nekade trots att jag tjatade! Och då hade de ändå sagt när avlivade en annan mus där att det var plågsamt utan gas!

UlrikaD
0

#25 Men vad i h-vete. Att det ska gälla att få rätt veterinär också…så jäkla skrämmande.

jauchzet
0

#26 Det var en sköterska som gjorde det. Jag kommer aldrig låta det ske igen utan gas, men jag är rädd att de ljuger för mig och tar musen till ett annat rum och ger henne sprutan och bara säger att de gav gas innan. Man får ju inte vara med när narkosen ges…

Jag mådde jättedåligt efteråt och tyckte att jag borde stått på mig mer eftersom min lilla tjej tom skrek… Tanken var ju att göra slut på allt lidande och inte utsätta henne för mer, men jag trodde ju ändå att sköterskan visste vad hon gjorde…

Rynkar på näsan

UlrikaD
0

#27 Jag är med i rummet när de ger narkosen.

Har ju avlivat chillor på samma sätt. Då är det jag som tar ur dem ur transportburen och jag håller dem när de får gasen på bordet. De lämnar aldrig min famn eller behöver träffa någon människa.

Rummet ligger ju precis bredvid, ifall man är på den exotiska avdelningen. Är bara ett litet rum med en brits.

Vet inte hur det är om man kommer in den stora vägen dock.

jauchzet
0

#28 Jag har fått avliva akut och då inte varit i kontakt med exotiska avdelningen innan… Men nu vet jag vad jag ska kräva i fortsättningen.

UlrikaD
0

Jo, jag antar att det blir skillnad om man inte har bokat tid. Men lika hemskt ändå tycker jag.

Grodan
0

#22 Bättre djursamlare än "puppy mill"… Flört

UlrikaD
0

#31 Bättre inget av det skulle jag väl tycka då.

Grodan
0

#32 ah, men har du fler än 2 djurarter är du ju djursamlare… enligt mina grannar eller nåt… Flört

UlrikaD
0

#33 Det är väl så antar jag. Ska fråga illrarna om de vill sälja några av sina kompisar så inte matte får dåligt rykte.