Var ställer jag buren bäst?
Nu bor mina två musdamer i ett 160l kar i vårt sovrum. Men jag har märkt att dom blivit lite skygga. Troligtvis för att vi aldrig är i sovrummet mer än den stunden varje dag när vi tar upp dom och myser med dom, och när vi lägger oss för natten givetvis. Nu funderar jag på om man kan ställa buren i vardagsrummet eller om dom kanske blir stressade av det? Dotterna går på dagis och vi jobbar ju på dagarna så dom får ju vila 9timmer på dagen och hela nätterna. Vad tror ni om det?
Har hundar också, men dom kommer inte åt buren, ev kan dom kraffsa lite på den. Men ett alternativ är att vänta med att flytta ut buren tills min man blivit opererad och kommer vara hemma 6-9månader. Då kan han se till att hundarna inte rör buren.
Så vad är bäst?

Jag tycker det låter som en bra ide' att flytta ut dem, trots hundar. Möss är tåliga psykiskt och är det bara lite krafs bör detinte göra nåt. Håll koll på hur deras beteende blir bara. Blir de plötsligt oroliga får ni ju flytta tillbaka dem. Jag har en hund som gärna smäller till burarna - och som dessutom gärna fastnar med klorna i gallerburarna så det låter när hon tar sig loss. Några ger henne inte ens "the time of day" och verkar inte bry sig, de bor kvar i "hundhöjd". Andra har jag fått flytta för att de blivit nervösa. Vissa, i gallerbur, går helt orädda till attack. De flyttar jag på inte för att de verkat ett dugg brydda, utan mer "fuck off ditt kräk, här bor jag", utan för att det kan vara skadligt att slåss med en hundtass. XD

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för rådet, det blir nog en flytt för dom snart ;-)

Jag har en rad labburar mnederst på honväggen. Alla våra hundar brukar försöka komma åt maten eller mössen. Flera av mössen blir arga och anfaller hundarna.
Ibland har jag någon som inte gillar det, men det är sällan mössen fattar att hundarna tänker ta dem.
Givetvis har jag aldrig hundar utan uppsikt i djurrummet, Cora och Freja får knappt vara där när jag är med. Tänkte bara förtydliga, så att jag slipper få på snoken av någon.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tamast möss får man om man har dem i köket nära kylskåpet…
Men det kan ju vara svårt att få plats med ett akvarium i köket, så en annan plats där det är mycket liv och rörelse passar utmärkt.