Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 691 ggr
jauchzet
2011-08-27 11:27
0

Asså, va?!

Mina möss har ju länge varit sjuka och nyst och rosslat och min gammelmus blev så sjuk så att jag nästan funderade på att akutavliva henne. Hon gick ner massor i vikt. Nös hela tiden. Ville inte äta och blev uppsvälld i magen, men nu så är hon typ frisk! Jag förstår inte HUR det är möjligt för ingen av de andra har ju tillfrisknat utan forstätter rossla och nysa. Och gammelmusen är dessutom 18 månader och en kräsen liten tant. De andra har dessotom fått medicin vilket inte hon fått…

Obestämd

Grodan
2011-08-27 15:49
0

Hennes immunförsvar har vunnit och hon har själv blivit frisk. Det är ju något vi egentligen strävar emot skall ske med alla sjuka djur, men som verkligen inte är fallet. Förändringar i miljön där man tar bort saker som inte är bra vid sjukdom, t ex dammigt kutterspån, samt en mycket bättre foderstat där man verkligen matar med nyttig mat hjälper faktiskt på en del möss.

Jag har själv en hona som "självläkt" och jag värdesätter henne enormt trots att jag inte får någon stamtavla av uppfödaren.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
2011-08-27 16:22
0

Hon är en zoomus också kanske bör tilläggas, så därför blev jag extra förvånad. Det skumma är att jag inte kan se att jag gjort någonting för att hon ska kunnat bli frisk (mer än vanligt). Jag har ett spån som inte dammar och det har jag haft sen jag hörde första nysningen ifrån den flocken och de har alltid fått färsk mat varje dag…

Jag är så övveraskad! Skrattande Hoppas att det håller i sig nu bara.

Grodan
2011-08-27 16:27
0

Att hon är en zoomus säger inte så mkt, bara att du stödjer oseriös djurhantering… LOL Tungan ute

Jag är i a f glad för din skull! Det är en lycka när mössen förvånar en.

jauchzet
2011-08-27 16:34
0

Haha, det säger väl mer om mina egna tankar kring zoomöss kanske. Jag tänker iaf att när man köper möss från zoo så vet man aldrig vad man får!

Flört

Till mitt försvar kan jag ju säga att det var en av mina första möss och att jag inte hade nån kontakt med uppfödare när jag köpte henne.

Tungan ute

Ja, jag vet inte hur många gånger min fina Bacon ska få mig att bli förvånad. Hon har iaf visat mig många gånger att det inte finns många djur som slår möss.

Grodan
2011-08-27 16:47
0

Låter som om du har en otroligt stor personlighet i den där lilla zoomusen Bacon.

Mina första avelsmöss hittade jag i en zoobutik i Mora. Jag upptäckte att det fanns STEX i butiken och pratade då med ägaren, tror han hette Anders. Han sa att han köpt möss från Madeleine Raftö och Ture Bjerketorp - två seriösa musuppfödare (möss med stamtavla och utställningsmeriter).

Jag bad att få titta på hans avel och det fick jag. Han visade mig ett rum där det var fullt med musburar! Hans drömvariant var Ivory i långhår och texel, tror jag och han hade några otroligt vackra.

Jag valde några snälla möss. Kanske inte första dagen, ev väntade jag till sista eftersom jag var på intensivkörkortskurs och inte hade bur… minns inte, ale hjälp

Det här var på det goda åttiotalet, då många av djuren i zoobutikerna hade privatpersoner eller affären bakom. Inte som idag då de köps in från grossister.

jauchzet
2011-08-28 14:27
0

Ja, hon är speciell min lilla Bake-a-muf.

Jag önskar verkligen att zooaffärer kunde sluta sälja djur. Jag planerar inte att köpa några fler djur från zoo och jag blir så irriterad på hur de hålls i affären. Alltid skrikiga fåglar i samma rum som gnagarna och sen så har de marsvin och kaniner i samma burar. Typ som att sätta en människa och en apa i samma. Bra kommunikationsmöjligheter där… Skrikandes