Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 670 ggr
amaira
0

Lite genetik-funderingar och tre frågor.

Det trasslar till sig i huvudet på mig, när jag försöker fundera över/ förstå benämningar och uttryck på de rödögda tickade varianterna.

Agouti med dubbel gen för rödögdhet "AA pp" heter argente. Den är ljusare i färgen är en oblekt agouti, och kan också vara rödare, eller hur? (pp-genen ger röda ögon och bleker även musens päls.)

pp-generna bleker svart kroppsfärg till "duvgrå"

så en svart rödögd (icke-agouti) mus får duvgrå pälsfärg och röda ögon aa pp och heter dove.

Agouti-dove, finns det? Aa pp. Det blir ju en vanlig argente, dvs rödögd agouti. Eftersom A är dominant över a, och en AA mus är agouti , liksom en Aa mus är. Det går inte att se skillnad på AA och Aa med ögat, utan behövs stamtavla eller testparning för att avgöra. Eller hur?

Men blå agouti och blå argente finns! AA dd PP resp. AA dd pp. Nu är alltså A inte längre fullständigt dominant, eller hur?

Blå argente är ju detsamma som blå rödögd agouti. Heter den inte då silver argente?

Chocolate agouti = cinnamon.

Chocolate argente, dvs en rödögd chocolate agouti, heter väl champagne argente?

Enligt Eva Johanssons häfte "Färgavel:musgenetik" ser en champagne argente ut precis som en enfärgad argente, tills man blåser i pälsen och upptäcker den blå underfärgen. ?? Medan silver argente på samma vis ser ut som en enfägad silver, tills man blåser i pälsen och finner den brunbeige.

Borde det inte stå tvärtom? Är det felskrivet? Eller är det jag som inte förstår?

Jag har två inköpta möss, vars färger är reggade som blue argente.

För det första ser de två helt olika ut i färgen, den ena är mycket mer "röd" än den andra. Men så är ju agouti-färgen, samma gen skiftar mellan "grå" och "rödbrun".

Hur bleker pp den agouti-röda färgen??? En argente är ju mycket mera röd än en agouti, vars svärta i hårstråna blekts ner till "duvblå"… ?

Varför blir då en silver-argente silverfärgad - och inte röd med svärtan nedblekt till silver???

Fråga 1: Blue argente är detsamma som silver argente, och en silver argente ser ut som en silver fast med blå underfärg. (enligt Eva J.)

Fortfarande enligt Eva J. (Häftet: Färgavel på den svarta gruppen) så har även renavlad silver en blåaktig underfärg som syns när man blåser i pälsen!! (och ska så ha)

Hur i herre jösse namn ser man då skillnad på silver argente och silver???

Fråga 2. Är mina "blue argente" felreggade? De ser absolut inte ut som silver, utan tydliga argente-varianter, med blå underpäls. Och röda ögon förstås. Vad är de då? Har inte argente också blå underpäls?

Fråga 3. VAD är det som bleks av pp-genen på en argente AA pp? Och hur yttrar sig denna blekning sig på de olika varianterna bb och dd och bb dd???

Utan pp, dvs med PP (svartögda), syns ju inte dessa gener ihop med AA! Dvs AA bb dd ser ut som vanlig agouti: AA BB DD. Var och varför blir det skillnad med pp???

Tyvärr räknar jag inte med några svar … ;-( …

Pimu
0

Du säger att du blir "snurrig" i huvet ..

Jag som inte kan nånting om vad nåt står för är "snurrig" bara för namnet .. Förvånad

amaira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo du Pimu, Snurrig är ett bra förnamn Flört.

Grodan! Jag lånar en bild av dig, från tråden "texelhane köpes! som Tyra startat.

Lilac argente, säger du. Söt som få!!! Mmmm vilken goding. Definitivt "agouti-röd" färg. (obs, ingen A(y)-röd här inte!!)

Men finns alltså lilac argente, eller heter den pale lilac argente? Pale lilac argente kan ju inte finnas då… bara antingen eller.

En sån där vill jag ha, ska kanske prova att få fram en sådan av Vattnadals Ändy och Evy från Mandymoo…

Grodan
0

Argente betyder rödögd agouti. Lilac Argente betyder lila rödögd agouti, så man behöver inte krydda det extra med att sätta på pale…

Lilac argente och pale lilac är några av mina färginriktningar! Jag föder även upp både silver och blue argente.

• BENÄMNING, GENKOD
  • Agouti, A-
  • Cinnamon, A-bb (chokladtickad/b-gensnerblekt agouti)
  • Blue Agouti, A-dd (blåtickad/d-gensnerblekt agouti)
  • Lilac Agouti, A-bbdd (lilactickad agouti, nerblekt med både b och d genen)
  • Argente, A-pp (rödögd agouti, p-gensnerblekt)
  • Champagne Argente, A-bbpp (rödögd cinnamon)
  • Blue Argente, A-ddpp (rödögd blue agouti)
  • Lilac Argente, A-bbddpp (rödögd lilac agouti)
  • Silver, aaddpp (rödögd blå, non agouti)
  • Lilac, aabbddpp (rödögd lilac, non agouti)
  • Champagne, aabbpp (rödögd choklad, non agouti)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

Gråter jag kommer ALDRIG att lära mig alla dessa koder…

amaira
0

Det gör du visst det, Mandymoo! Det är inte svårt. Ta en bokstav i taget.

Strunta i argente och pp till att börja med, det hänger på automatiskt när det första satt sig.

Sådärja, "inte svårt" sa jag. hahaha Generad

Men Grodan, står det fel i Evas häften då? Eller är jag bara urdum? Jag tycker att jag får "dubbla budskap" vad gäller hur de ser ut.

Grodan
0

jag tror du blandar ihop benämningarna amaira!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Idag har jag koll på läget. Skrattande Utan förvirring.

Förstår också vad Eva skriver, fast just det stycket jag läste är otydligt skrivet så det går att tolka lite hur som helst. (Och så har det smugit sig in en liten förväxling.)

Spännande det här! Och kul!  Kanske kommer det en artikel så småningom. Håller också på med ett häfte, med färgbilder. Men det tar sin lilla tid, för jag har aldrig tid.Flört Men det ÄR så roligt.

Pimu
0

Gråter/håller me dig "mandymoo" .. GråterLedsen