Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 683 ggr
jauchzet
0

Ledbesvär hos möss

Jag undrar om det är någon som vet nåt om det?

Det märks ju att de blir stelare när de blir äldre, men jag har en hona hemma, Trix, som har lite besvär.

Jag märkte redan efter några dagar då jag hade fått hem henne att när hon ställde sig på bakbenen och höll i sig i nåt så stod hon bara på det ena benet, medan det andra liksom stod lite mer ut åt sidan.

Jag tänkte att det väl var hennes stil, men efter några veckor så såg jag att hon hade en liten knöl precis på… eh, ja, jag vet inte om man ska kalla det för knäleden, på det bakbenet, men hon verkade inte lida av det i övrigt. Jag har dock märkt den senaste tiden att hon är lite halt. Jag är inte säker på att det gör speciellt ont för då känns det som att hon skulle hålla sig på första våningen i buren och inte ta sig upp till andra och hon oinnar på rätt bra. Dock har hon lite svårt att ta sig ner för stegen eftersom hon har svårt att greppa med bakfoten.

Vad tror ni att det kan vara? Nån gammal skada eller nåt ärftligt fel? Nån som haft möss med ledproblem innan?

jauchzet
0

putt, men ingen vet eller?

MP160
0

aldrig hört nått om ledproblem innan, men hon kanske har brutit benet nån gång och det läkte lite knepigt eller nått liknande?

jauchzet
0

Ja, det är möjligt… Hon är en omplaceringsmus… Jag fick henne när hon var 9 månader ungefär och mycket kan ju ha hänt innan dess. Jag vet att burkompisarna inte var snälla mot henne.

Jag har bara varit med om sträckningar i musklerna hos möss.

Grodan
0

Jag har inte varit med om varken ledbesvär eller sträckningar hos möss. Har däremot sett missbildade och möss med konstig kropp - t ex en del har ingen rumpa och ser helknasiga ut baktill…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️