Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1115 ggr
Hyeonmu
2011-09-08 16:22
0

Min tur

Jaha. Då var det dags. Efter femton år med möss har turen kommit till mig.

Mamma är i bitar och springer runt och putsar och fejar allt som redan är rent.

För grannarna har klagat på lukt. Djurlukt. Sagt att "det blir ju djur". Och dessutom ifrågasatt huruvida vi går ut med våra hundar.

Så jag vanvårdar mina djur? Vet ni efter att - vadå? Hört mig diskutera med mamma genom ett fönster? Känt en doft när ni kört ner näsan i min brevlåda?

De gillar inte Caramelle, min schäfervalp. För hon skäller. Jag hoppas personligen att de dör.

Nån ringde på innan värden ringde oss om detta. Hälsovårdsmyndigheten? Vi öppnar inte för de vi inte känner.

"Ja inspektören, vi har löss - vi har MEDICIN på gång från veterinären vars felbehandling ledde till det. Ja, vi har skalbaggar. IFRÅN HAVREGRYNEN. Ja, inspektörn - det där är kissfläckar. För min VALP har inte varit rumsren sen vi fick hem henne. Hemskt konstigt, va?"

Och mamma propsar på hundavlivning, kattförsäljning och "få bort" möss och kaniner. Samtidigt som jag handskas med flera dödsfall hos mössen och att flera plötsligt ser krassliga ut. Snälla mor - Jag orkar inte din hysteri just nu.

Om jag visste vem som klagat, mer än bara misstänkte, skulle jag göra nåt väldigt väldigt dumt. Så det är väl lika bra att jag inte gör det. Men man ska ju variera köttet i hundmaten, så…

MP160
2011-09-08 16:33
0

men fy fan, skojar du? Kuuul…. Vad irriterad jag blir .___.

Grodan
2011-09-08 16:40
0

Se bara till att städa ofta, så händer inget mer.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
2011-09-09 19:48
0

#1 Nope. Ja, jag var irriterad nog att gå grannjakt. Men mamma sa nej. -.- SÅ nu får bara Caramelle blåsa upp sig och skälla på alla i vårt hus medan jag blänger. Vilket förmodligen bara gör saken värre. Haha - Intelligens noll. ^^'

#2 Det läskiga är att vi har haft städat. Och mitt rum ligger längst bort från dörren, med två väggar som är ytterväggar. Dock gör 'nytt system' att jag inte får har mitt rums ventil öppen och den extra ventilation de la till - och jag skämtar inte - är borrade hål rakt ut i friska luften med ett fint galler ovanpå. Så de har vi fått stoppa igen i alla rum för att inte frysa ihjäl. Så det kanske är sopig ventilations fel. Men jag hoppas att det inte blir mer av det hela…

Sen att påstå att vi inte skulle gå ut med våra hundar tycker jag bara är så dålig stil. <=/ De kommer ut minst tre gånger på dagen, sen går jag nattpromenader.

Jag hoppas bara att de faktiskt inte har kontaktat hälsovårdsnämden. Då ligger vi illa till pga fuktskadorna Caramelles nattliga valpolyckor orsakat och insektsinvasionen. … och även för att om jag är hemma när de dyker upp vet jag inte hur jag ska dölja min avsky för auktoritets-wannabes som lägger sin näsa i mina affärer.

Grodan
2011-09-10 02:12
0

#3 Det där med ventilationen har du nog fått om bakfoten.

ja, ventilation är borrade hål i väggen rakt ut (i kombo med sug från från köksfläkt, badrum osv), men när ventilationen fungerar ordentligt i hela lägenheten blir det inte kallt utan varmt!!!

du bör nog prata med en duktig ventilationskille eller vice värd eller nåt. att täppa för är absolut INTE bra och det är faktiskt då det kan bli kallt eller bli fel på ventilationen

I en tråd jag skrev om mina bekymmer med grannarna fick jag tips att bjuda in dem. jag skulle vilja rekommendera att du kanske gör detta. Släpper in dina grannar på en fika och berättar om dina djur.

Där jag bodde för några år sedan (Sköndal) var det en helt annan öppenhet mot mitt djurintresse och aldrig klagade någon fast det kanske luktade i trappen ibland.

Nu när jag bor här, har jag varit tvungen att minska antalet, städa burar var 3:de dag, gråta för vice värden och verkligen fråga mig själv gång på gång om jag ska fortsätta med möss. Sedan så har musintresset fått sig en riktig törn och jag har även insett hur få vänner/bekanta/kontakter jag har när jag letade lokal - ingen kunde hjälpa mig. Att bo i lägenhet med grannar tätt inpå är helt enkelt inte idealiskt när man vill ha många djur (utom i ex ghetto-områden där folk inte bryr sig så mkt eller det luktar illa från alla grannar). Djur kissar och det luktar äckligt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Dominik]
2011-09-10 14:27
0

OMG! Fan!!!! Asså nej, så får det inte vara. Människor är verkligen hemska. Men du borde veta att hyresvärden kan inte göra nånting med dina djur, du kan inte heller bli vräkt pga dina djur. En tant som bor bredvid mig såg nån gång att jag var ute med mina möss, (jag går ofta ut med dom när det e varmt), och hon gick till hyresvärden och sa att "det finns 100 möss här, dom får ungar hela tiden, det luktar jätte hemskt, mössen springer runt i hela huset, dom bajsar o kissar överallt, o att det finns ohyr hemma hos mig". Men jag har 4 möss, använder toalätt, städar deras burar varje lördag och det stinker inte alls, men så kom hyresvärden och kollade hur det ser ut här och han började skratta som fan o sa att han kommer aldrig lyssna på den onormala tanten.

Min vän har jätte giftiga spindlar och ormar hemma, och nån anmälde honom till något o hyresvärden sa att alla djur ska vara borta, annars blir killen vräkt. Men vännen gick till kommunen och vann, o hyresvärden kan inte göra nånting nu :)

ivanhoe81
2011-09-10 14:43
0

nej inte du nu med, jag lider med dig

jag har fått reda på att jag var anmäld till länsstyrelsen 2 gånger efter varandra men de kom bara den första gången och de önskade att fler än mig kunde ge sina djur så bra som jag gör

hoppas att det går bra för er om de kommer och knackar på hos er

Hyeonmu
2011-09-10 21:18
0

Jag vet bara att efter att de hade borrat alla hål och fixat ventilationen så blev det som en frys inne hos oss. Innan hade vi ventilationstrumma som gick inne i huset. Vi kanske borde fråga vår vaktmästare om han kan titta på det och svara på varför. Men det är alltså något nytt de gjorde utan att justera den gamla ventilationen, så den gamla ventilationen borde ju ändå fungera lika bra som den gjorde innan de la till det nya. Och överlevde vi med den i femton år, så. xD Men jag ska kolla för luktens skull, främst. Tack för tipset. =3

Det är en god tanke, men min mamma släpper ingen innanför dörren som inte absolut måste. Och jag är inte heller så förtjust i det. Det känns som att nån okänd tafsar mig i skrevet.  Skäms Vårt hem är vår borg så att säga. Sen skulle det ta kål på mig med min sociala fobi. Jag ska försöka ta det med de trevliga 'skvallerkärringarna' så de kan sprida infot och bjuda in grannbarnen att hälsa på mina djur igen.

Jag riktar ju därför mitt hat mot de nya grannarna. Jag har haft dubbla antalet djur utan problem. Samtidigt har de nya grannarna till 90 % barn som de släpper lösa att skrika i trappen. Var är rättvisan i denna värld? -.- Det behövs klarare regler för lägenhetsboende. Ventilationen och ljudisolering bör fungera, men neej. Gör allt till bostadsrätter istället. Dumma dumma värld.

Nej jag vet - Jag skulle strida till sista blodsdroppen och säkert få skadestånd i slutändan om de tjafsade för mycket. … förhoppningsvis, hurra för depression. Men mamma blir nojjig, för folk har för vana att inte följa regler och de som ska hjälpa en mot orättvisorna petar hellre i näsan. ={

Tack. <=) Ja de hade tydligen klagat hos värden två gånger här, men den första gången hade de varit här och luktat och inte märkt nåt. Jag antar att det luktade den här gången…