Kaninpäls till möss?
Hej!
Jag har 2 mushonor och några kaniner här hemma.
Nu har mina kaniner börjat fälla sommarpälsen och täkte höra med er om det kan vara bra/smart att ge mössen pälsen att boa med,eller är det inte nåt som dom skulle gilla eller är det rent av olämpligt?
Tänkte att det är synd att bara slänga bort pälsen om mössen skulle uppskatta det.
Vad tror ni?
/Myrra
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet några som gör det till sina hamstrar, så varför inte
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jag skulle nog inte tycka att det vore så lämpligt då det kan föra med sig smittor till mössen. Nu är det lite tråkigt med mig som tänker mycket på sådant, jag vet, men tyvärr så är möss så svåra att göra friska när/om de blir sjuka att jag anser att man bör förhindra att smitta dem i största möjliga mån. Tycker att kaniner skall hållas långt bort från möss och råttor.
#2 Ok,då struntar jag i att ge dom av pälsen,jag är ju rädd om mina små möss,gamla tanter är det också,den ena är 2 år och den andra 1 1/2år.
Jag tänkte som så, att de börjar bli gamla och frusna (? som även vi blir som äldre) så vore det kanske varmt och gosigt med pälsen.
Jag har kaninerna utomhus,så de hålls på "behörigt" avstånd från damerna!
Tack för rådet!
/Myrra
Om du tror att de är frusna så kan du ge dem lite mer proteinrik mat, samt kanske något annat mysigt att bädda med. Har de bara ett bra litet bo, hus,kartong el dyl, så duger ju all slags papper väldigt bra att boa med. När de sedan ligger där tillsammans blir det ju varmt.
Annars kanske värmedyna kan vara något, t ex om du bor i en dragig villa el dyl.
Kaniner är ju ibland pasteruellabärare så jag skulle inte heller rekomendera det.
#4 Dom har 2 små hus och en hängmatta att välja på,de brukar byta sovplats mellan varven,självklart har de toapapper att bädda med.
De sover alltid tillsammans, gärna på varandra,den tjockare musen i botten och den andre på hennes rygg!
Vi bor i villa och mössen bor på övervåningen där det är varmast,ca 22 grader och dragfritt.
Tack alla som svarat!
/Myrra
Låter som om de har en bra bur. Kanske får du lägga i mer mat i matskålen. Om musen verkar nerkyld kan det bero på att den inte får tillräckligt med mat.
Hmm… Det får mig att fundera… Man kan inte ge dom hundpäls istället då?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#7 De har 2 matskålar,en på marknivå och en 1 våning upp som de tar sig upp till via en bred ramp och de har alltid mat i skålarna dygnet runt. De har även vatten på två ställen,en flaska och en skål så de kan välja fritt.
#9 Vad ger du dem för mat?
#8 jo, det kan man väl… varför man nu ska ge dem päls… hö (utan småkryp i), papper o kartonger är ju roligare och ger mer sysselsättning kan jag tänka mig… fast… stickade små bollar av ull, garn, tvättad päls osv är ganska uppskattat faktiskt…
Vi hade en tjej här på sajten som virkade sovbollar till möss… skulle va skoj å hitta den tråden igen…
#10 De får havre,korn,solrosfrön,hirs,kanariefrö blandat. Varje dag.
Lite madelflarn,russin då och då,gröt,pannkaka,ost,torsk,ägg,smör (lite),mjölmask,hårt bröd,färsk frukt (lite).
De får inte allt detta varje dag utan det varieras.