Möss tillsamans
Hej Hej.
Jag har en fråga som jag tycker värkade intressant.
Möss är väl flok djur? Hur många kan man ha tillsamans och att de fortfarande ska bli tamma? Vilka sårtes möss kan man ha tillsamans. Jag gillar svenska mus och mini muss, men även zebra möss, taggmös och afrikansk pygmemus. Nu tror inte jag att alla dessa är bra att blanda men det skulle vara intressant att veta om det går.
Hällsningar
Man kan inte bland olika arter. Det är olagligt och djuren kan skada varandra, så man ska ALDRIG ha olika arter i samma bur. Det är som att en människa skulle bo i samma bur som ett lejon….det skulle inte fungera så bra mellan människan o lejonet. har jag rätt? O samma sak gäller möss.
Men man kan ha 2-10 tammöss (honor) i samma bur, men jag o nästan alla andra rekomenderar att inte ha fler än 5 tammöss i samma bur. Jag har aldrgi mer än 4 möss i samma bur. Och hanar…ja det finns ensamgående hanar som kan inte vara i närheten av andra hanar, men dom flesta fungerar med andra hanar.
Sorry, men jag vet ingenting om sebramöss, taggmöss o pygméymöss.
svensktypade och engelsktypade ska väl gå att ha tillsammans? 
#2 Självklart. Båda två är tammöss (mus musculus). Sve o eng typade möss är samma sak. Det e bara det att eng typade är liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite större än dom sve typade.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man ska hellst inte ha flera än 10 tammöss i en bur. Självfallet så måste man ha en tillräkligt stor bur då.
Har haft sebramöss och dom kan man ha rätt många i samma flock, men dom kräver rätt stor plats. 4 stycken som jag hade, krävde en 1 m terrarium.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
jag hade ganska många honor tillsammans (runt 30-40 st) utan problem de var tama och snälla allihop

#5 Jises! Vad var det för superbur?
Mvh Ellenfyrkant
Tycker Dominik svarat ganska bra. Det finns många olika arter av möss, som du själv nämner, men tyvärr fungerar dessa inte tillsammans. Man kan i a f inte räkna med det och råder det minsta tvivel i utfodringssammanhang kan de börja bråka, döda och äta upp andra arter.
Det finns flera fall där man placerat mycket unga djur (av annan art) hos mushonor med egna ungar där det fungerat bra att låta honan ta hand om det, kanske moderslösa fosterbarnet. Arter har kunnat vara kanin, råtta och annat. Hur exakt det fungerat när djuret växt upp vet jag ej. Jag har sett mus adopterad av råttmoder och boendes med sina "råttbröder", men vet ej om det fungerat en hel livstid.
Lagen förbjuder att fler än 10 möss, av samma art, lever tillsammans i en bur. Buren måste också ha speciella minsta mått, beräknat på miniyta per mus.
#6 jag hade ett akvarium som var 2 meter långt, 50 cm djupt
#7 lagen förbjuder inte som du säger, jag hade länsstyrelsen hos mig då jag hade så många möss som jag skrev i #5
enda jag ser om det med 10 st är denna text i L80
"En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur"
det är alltså rekomenderat att inte ha mer men jag ser inget om max 10 djur det är så jag tolkar det
#8 Du hade en otrolig tur som hade besök av folk från länsstyrelsen som inte läste den meningen på det sätt jag gör.
Den är till för att skydda djur från att stressas av att leva i för stora grupper.
jag ser det som en rekomendation ingen lag och jag frågade dem med hur det är med det de sa också att det bara är en rekomendation
#9/#10 Exakt hur står det i lagen? Vill gärna läsa, försökte hitta på SJV men det gick inte så bra.
jaha tack för svaren, jag var bara lite intresserad av hur det funkar. Om det ska bli möss hoss mig så har jag bästemt mig för att det ska vara 3st honor av svensk sårt. Men just nu har jag större planer på råttor men det kanske blir ett framtida prosekt att skaffa möss :)
Hälsningar
#12 Råttor och möss fungerar för det mesta inte tillsammans, bara så att du vet.
Jag hade inte tänkt att ha råttor och möss i sama bur, så klart ska de ha var sin bur i så fall.
#11 det står så här
Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman avunga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras börburen eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd platsför alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nyagrupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.
här är länken till L80
http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf
#15 Ja, det där är ju allmäna råd, alltså ingen lag (precis som du säger) och det står en grupp BÖR inte bestå av fler än tio vuxna djur.

#15 Men är 8 kap. 1 sammanfattande för alla gnagararter och hardjur? I så fall är det ju lite konstig rekommndation att inte ha okastrerade hanar tillsammans, det har man ju av många djurslag dock ej rekommenderat hos kaniner vad jag vet. Men råttor, dvärghamstar m.m.
Mvh Ellenfyrkant
#17 det är enda jag hittar om gnagare och max antal