Dödsfälla för små musar.......
Hittade precis en musunge under matskålen…..platt men vid liv! Gv den lite vatten och värme så nu har den piggat på sig lite. Det är andra ggn jag hittar en mus under matskålen, förra ggn trodde jag att det var mitt fel, att jag inte kollat så noga och ställt skålen på musen. Men efter det har jag varit väldigt noga med att kolla så ingen är där under.men tydligen så gräver de små liven in under skålen och får den över sig. Nu står skålen nere på burbotten med ströet ända upp till kanten, hällre övergrävd skål än mosad mus. Ska hålla koll på den lilla ungen nu utifall den blir sämre, men den ser iaf piggare ut nu! Plast tuggar de på och keramik blir de mosade under……vad ska man använda då? Ingenting och lägga maten på botten eller…..? Suck..
Amor vincit omnia
Usch, stackars liten!
Jag har för det mesta haft skålarna uppe på husen eller andra avsatser för att slippa övergrävningsproblematiken. Sen händer det lika ofta att jag bara strör ut det i botenmaterialet som enkel aktivering, vilket fungerar utmärkt det med.
Paulina
Jag ställer upp mina skålar pga övergrävning, ett hett tips är att ha den på en avsatts(hustaket och gör en list runt skålensom sitter fast i taket/avsattsen! Då kan de inte gräva sig under eller flytta på skålen =)
Funkatt jätte bra till min buspojke som gräver över och leker med sina skålar!
Hoppas du hittar ett bra alternativ så att musbäbisarna håller sig hela =)
annars skulle man kunna köpa sånna där metallskålar som man hänger i gallret eller nått? Tror man brukar ha sånna till fåglar…
Plast tuggar de på och keramik blir de mosade under……vad ska man använda då? Ingenting och lägga maten på botten eller…..? Suck..
Jag kör ju utan skål. I en bur har jag dock skål, men där bor vuxna honor. Skålen är dock av tjockare och hårdare plast som de ej biter på…
Blir nog till att sluta ha tunga keramikskålar för jag kan bara ställa dem på ett hyllplan i en av tre burar. Men att lägga maten rakt på botten…..har fått för mig att maten blir förstörd eftersom de kanske kissar och bajsar på den?
Amor vincit omnia
#5 Jag väljer att lägga den i mitten av buren och inte i hörnen. Mina möss går mest i hörnen och kissar.
Jag slutade med skålar då de ändå
- skvätte ut allt
- bajsade i skålen
- låg o sov i skålen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Matskålar använder jag (ähum, förlåt, mössen) som toaletter!
Först har jag spån i botten på skålen, sedan sätter jag dit maten, och sedan har det blivit en toalett som fungerar. Jag fortsätter givetvis inte att sätta mat där, det är bara som ett lockmedel för att börja använda toaletten.
Mina möss, samt ungar, har ofta "små bon" under matskålarna och annan inredning. Kanske är det att jag har tidningspapper i botten, under bottenmaterialet, som gör att det funkar? De gräver håligheter i pappret, liksom.
Jag har i alla fall ALDRIG haft en mus (inte ens en liten unge) klämd under någon inredning - men jag får ofta hämta dem där. Men det är bra att du talar om, och varnar!!!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Förlorade en pygmémusbebis på det viset en gång. Den hade grävt ner sig under skålen som sedan rasade ner på den förmodligen. Hann tyvärr inte hitta honom i tid :(